Mení sa rola personalistu
Ľudské zdroje v organizáciách každej veľkosti sa dosť podstatným spôsobom menia. Ako trendy v spoločenskom a ekonomickom živote menia organizačné štruktúry a procesy, musia reagovať HR špecialisti novými stratégiami, postupmi a kompetenciami. A nie je to len „hudba budúcnosti“ – v mnohých podnikoch už táto zmena prebieha.
Rola HR špecialistu sa postupne mení a rozpadá sa na tri samostatné oblasti tvorby pridanej hodnoty:
- špecialista na HR produkty a služby sa sústreďuje na vývoj produktov a služieb, ich dodávku a podporné opatrenia vrátane výberu vhodných subdodávateľov a voľby adekvátnych kľúčových technológií;
- HR-generalista sa sústreďuje na zavádzanie systémov na podporu riadenia a rozvoja ľudských zdrojov, na ich pridanú hodnotu a na poradenstvo v priebehu aktivít organizačného rozvoja a zvyšovania efektívnosti tímov;
- HR-stratég sa sústreďuje na poradenstvo a podporu manažérskeho tímu podniku a na zosúladenie ľudských zdrojov s výzvami budúcnosti v rámci strategických zámerov organizácie.
Takýto prístup si však vyžaduje podnikateľské myslenie aj od personálnych manažérov. Budú sa musieť sústrediť na to, akú pridanú hodnotu svojimi produktami a službami pre podnik vytvárajú a ako túto pridanú hodnotu možno merať. To znamená, že popri „starých“ činnostiach, ktorým sa venovali doteraz, im pribudnú aj činnosti nové, silne zamerané do budúcnosti.
Tradičné metódy práce:
- kompenzácie/benefity
- transakčný manažment
- zamestnanecká politika a postupy
- taktické riešenie problémov
- ombudsman pre interné záležitosti
- zástupca zamestnancov
- individuálny kouč a poradca
- návrh vzdelávacích projektov
- nábor a výber pracovníkov
- sústredený na vnútropodnikové problémy
Nové metódy práce:
- systémy odmeňovania a ocenenia
- transformačné vodcovstvo
- stála premena a inovácie
- spolupráca pri riešení strategických problémov
- partnerstvo s profesnými skupinami
- obchodné partnerstvo
- aktivizácia zamestnancov
- tvorba a podpora vysokovýkonných tímov, empowerment a facilitácia
- budovanie „učenlivej“ organizácie
- návrh organizačných úprav, procesných zásahov a systémov hodnotenia výkonnosti
- globálny podnikateľský prístup
Najdôležitejším zistením štúdie, ktorú robila Spoločnosť pre riadenie ľudských zdrojov SHRM (www.shrm.com), bola skutočnosť, že zmenený spôsob fungovania organizácií si vyžiada praktikov s novými kompetenciami a novými metódami práce, ktorú budú vytvárať pridanú hodnotu v oblasti, kde pôsobia. Väčšina HR manažérov si bude musieť zdokonaliť svoje schopnosti v oblasti líderstva, individuálnych a tímových zručností a budú musieť silnejšie zaujať rolu stratéga, ktorý podporuje ľudský kapitál a špecifické poznatky s cieľom vytvoriť konkurenčnú výhodu.
Zmena podmienok si vyžaduje nové kompetencie
Čo sú podmienky, s ktorými sa budú potýkať HR špecialisti v najbližšom období? Je to predovšetkým:
- aktívne utváranie zamestnávateľsko-zamestnaneckých vzťahov
- zlepšenie integrácie medzi oddeleniami, obchodnými jednotkami a rozdielnymi kultúrami
- lepšie dosahovanie obchodných cieľov
- zlepšovanie kompetencie v oblasti HR
- manažment sústavnej a rýchlej zmeny.
Budú teda potrebovať veľa nových kompetencií, aby dokázali ošetriť procesy v premenlivom prostredí ľudských zdrojov. Tieto kompetencie sa budú sústreďovať na:
- Aktívne utváranie zamestnávateľsko-zamestnaneckých vzťahov:
- produkty musia viac smerovať k podpore dosahovania ekonomických podnikových cieľov
- HR špecialisti sa musia stať poradcami v otázkach podnikovej štruktúry, procesov a tímovej spolupráce
- HR špecialisti musia vedieť poradiť v otázkach organizačného rozvoja a efektívnosti
- HR špecialisti sa musia stať zdrojom rýchleho zásobovania relevantnými informáciami.
- Zlepšenie integrácie medzi oddeleniami, obchodnými jednotkami a rozdielnymi kultúrami:
- zrýchlenie cyklu vývoja produktu/procesu
- zlepšenie orientácie v informačnej záplave
- koordinácia činností medzi oddeleniami, procesnými linkami a tímami
- globálnejšia komunikácia v otázkach stratégie a taktiky
- a zdieľanie najlepšej práce aj s inými organizáciami
- Lepšie dosahovanie obchodných cieľov:
- stanovovanie plávajúcich cieľov v konkurenčnom prostredí
- identifikácia neefektívnych procesov a ich eliminácia
- kontrola kvality a nákladov HR procesov
- zavedenie meradiel a metriky do HR procesov a vytváranie pridanej hodnoty
- motivácia, rekvalifikácia a zmena štruktúry pracovnej sily
- zlepšovanie individuálnych kompetencií, kľúčových procesov a vnútropodnikových systémov s cieľom dosahovať viac pri menšej náročnosti zdrojov
- delegovanie zodpovednosti a rozhodovania na najnižšiu možnú úroveň
- Zlepšovanie kompetencie v oblasti HR:
- vytvorenie mentality líderstva a následovníctva a ústup od úradníckej mentality
- nadradená kompetencia v oblasti tradičných zručností pomocou nových postupov ako outsourcing a partnerstvá
- vynikajúce kompetencie v nových oblastiach ako podpora zákazníka pri tvorbe jeho podnikateľskej stratégie
- motivovanie a integrovanie multifunkčných tímových činností
- budovanie učenlivej organizácie
- zmeny štruktúry pracovnej sily, ako aj pomoc pri riadení organizácie vyhľadávaním a propagáciou najlepších postupov a kľúčových procesov
- Manažment sústavnej a rýchlej zmeny:
- skoré predvídanie a reakcia na zmeny kľúčových faktorov konkurencieschopnosti
- identifikácia a naštartovanie premeny a inovácií potrebných pre prežitie v konkurenčnom prostredí
- líderstvo v riadení, zlepšovaní a reinžinieringu procesov
- spúšťanie projektov podporujúcich proces premeny a prekonávajúcich bariéry a odpor prostredia.
Štandardy pre prácu v HR
Keď odhliadneme od niektorých kultúrnych, právnych a environmentálnych faktorov, môžeme zostaviť sadu všeobecne platiacich definícií toho, čo robia HR profesionáli na celom svete. Hlavné rozdiely sa nebudú týkať národných zvláštností, ale skôr rôznych rolí, v ktorých HR špecialisti v podniku pôsobia: či sú v administratíve, tvoria systémy alebo spoluvytyčujú stratégie. Podľa toho sa potom štandardy práce personalistu dajú rozdeliť do troch oblastí:
- kľúčové
- úrovňovo viazané
- rolovo viazané.
Kľúčové kompetencie
Ku kľúčovým kompetenciám patria osobnostné vlastnosti a líderské, riadiace a funkčné schopnosti.
Osobnostné vlastnosti:
- orientácia na vzťahy: vytváranie pozitívnych vzťahov tým, že iní ľudia ho zaujímajú a prejavuje úctu voči ich prínosu
- sústavné učenie sa: proaktívne vyhľadáva spätnú väzbu k svojim výkonom a identifikuje možnosti zlepšovania tak vlastných, ako aj cudzích výkonov a učenia
- odolnosť voči stresu, nejednoznačnosti a zmene: na rôzne zmenené situácie dokáže pružne používať rôzne prístupy.
Líderstvo:
- strategická obchodná perspektíva: identifikuje a oslovuje kritické potreby v svojom odvetví
- manažment zmeny: generuje inovatívne riešenia a využíva najlepšie skúsenosti z riadenia zmeny, aby zabezpečil úspech kľúčových projektov
- komunikácia a ovplyvňovanie: vytvára tímovú atmosféru, v ktorej sa informácie nehatene pohybujú všetkými smermi a rozhodovanie sa zakladá na princípe výhra-výhra.
Manažment:
- mamažment projektov a produktov: plánuje a zavádza HR projekty a programy a podporuje vývoj produktov pre túto oblasť
- orientácia na kvalitu procesov: venuje sa sústavnému zlepšovaniu produktov, služieb a procesov
- vytváranie hodnoty pre zákazníka: orientuje sa podľa potrieb zákazníka tak, aby poskytol svojimi aktivitami zákazníkovi pridanú hodnotu a vytvoril uňho vysoký stupeň spokojnosti.
Funkčné schopnosti:
- schopnosť merať, posudzovať a vyhodnocovať: dokáže určiť kľúčové potreby, diagnostikovať a adekvátne ho ošetriť problém a monitorovať pokrok dôležitých projektov a činností
- korektnosť: pozná a aplikuje dôležité právne precedensy, prístupy a postupy na to, aby chránil záujmy organizácie i individuálneho zamestnanca
- koučovanie a rozvoj druhých, poradenská zručnosť: poskytuje adekvátne rady, spätnú väzbu a zdroje potrebné pre zlepšenie efektívnosti jednotlivcov a tímov
- obsadzovanie miest a udržanie pracovníkov: radí a pomáha pri výbere i udržaní vhodných kandidátov pre podnik.
Úrovňovo viazané kompetencie
Sem patria také vlastnosti, ktorými sa vyznačujú lídri na rôznych úrovniach manažmentu:
- kompetencie pre vedúceho tímu a prvolíniový manažment, ako napr. koncentrácia na výkony jednotlivca a tímu a dosahovanie cieľov v stanovenom termíne
- kompetencie pre stredný manažment a integrátorov, ako napr. koncentrácia na firemné procesy a postupy, zavádzanie zmeny do procesov a operácií, medzitímová spolupráca, interné a externé hľadisko a riadenie tímov v dlhom časovom horizonte
- kompetencie pre vrcholový manažment, ako napr. koncentrácia na podnikové prostredie a na efektívnosť podnikovej kultúry, na externé prostredie a na trh, tvorba nových perspektív a vytyčovanie nových smerov pre celý podnik.
Prvolíniový manažment:
- plánovanie a organizovanie: systematicky plánuje činnosti pre seba i druhých a zabezpečuje dosiahnutie stanovených cieľov
- budovanie tímu: vytvára tímovú atmosféru, v ktorej členovia tímu prispievajú, kooperujú a podporujú sa navzájom
- riadenie výkonnosti koučovaním: pomáha pracovníkom definovať a realizovať aktivity, ktoré im umožnia dosiahnuť osobnú výnimočnosť vo výkone i rozvoji.
Stredný manažment:
- manažment zdrojov: špecifikuje kritické zdroje a zabezpečí ich disponibilitu
- medzitímová spolupráca: zabezpečuje spoluprácu a integráciu, ktorá presahuje hranice medzi oddeleniami podniku
- riadenie výkonnosti budovaním systémov: zabezpečuje, že sa pri práci v podniku dôsledne využívajú nástroje a procesy na zvyšovanie výkonnosti.
Vrcholový manažment:
- tvorba a zjednotenie vízií: vytvára a komunikuje do prostredia víziu organizácie, ktorá je pre pracovníkov príťažlivá a s ktorou sa dokážu stotožniť
- budovanie partnerstva: vytvára aliancie s internými a externými partnermi, ktoré umožňujú oddeleniu ľudských zdrojov poskytovať svojim zákazníkom adekvátne produkty a služby
- riadenie výkonnosti ovplyvňovaním prostredia: aktívne podporuje takú podnikovú kultúru, ktorá maximalizuje empowerment a výkonnosť jednotlivca i tímov.
Rolovo viazané kompetencie
Rolovo viazané kompetencie sa delia podľa cieľových zásahov v oblasti ľudských zdrojov a podľa roly, ktorú pri týchto zásahoch HR špecialista preberá, na kompetencie potrebné pre vývoj produktov a služieb, kompetencie potrebné pre návrh a zavádzanie systémov HR a kompetencie potrebné pre tvorbu stratégií v oblasti HR.
Tvorba produktov a služieb:
- technické zručnosti: nadobudne a využíva odborné/technické vedomosti, zručnosti, skúsenosti a úsudky na to, aby dosiahol výsledok, lepšie uspokojil zákazníka a prispel k intelektuálnemu kapitálu podniku
- vývoj a zlepšovanie produktu/služby: spolupracuje s tímom HR pri produkcii výrobku/služby, ktorá presne vyhovuje potrebám zákazníka
- kvalita a dodávka produktu/služby: riadi dodávku produktu/služby a zabezpečuje vysokú účinnosť pre zákazníka a následne jeho spokojnosť.
Návrh a zavádzanie systémov HR:
- dizajn organizácie, jej rozvoj a efektívnosť: upravuje dizajn procesov a práce tak, aby zvýšil individuálnu aj tímovú efektívnosť
- procesná facilitácia: vedie skupiny a tímy k tomu, aby riešili problémy a zlepšovali svoje vzájomné vzťahy a interakcie
- mobilizácia a koordinácia zdrojov: maximalizuje dopad ľudských zdrojov na splnenie podnikových cieľov.
Tvorba stratégií v oblasti HR
- reinžiniering nosných procesov: mení definíciu a zjednodušuje podnikové stratégie, štruktúry a procesy a využíva technológiu na zvýšenie konkurencieschopnosti podniku
- podnikateľská orientácia: zabezpečuje, že produkty a služby v oblasti HR podporujú celkové ekonomické ciele firmy
- maximalizácia ľudského kapitálu: vyvíja metódy pre budovanie, mobilizáciu a hodnotenie podnikových ľudských zdrojov
Zdroj: SHRM (Society For Human Resources Management), Stephen C. Schoonover a Judy Whittaker
11,021 total views, 6 views today