Ľudia sa môžu obávať slova “zodpovednosť”, pretože si ho často spájajú s tým, že teraz každý ich počin bude prísne skúmaný a každá chybička bude verejne viditeľná… Zodpovednosť dostala prívlastok ohrozenia a vedie k tomu, že ľudia sa jej radšej vyhnú, než aby ju považovali za jedinečnú šancu predviesť svoje schopnosti.
Na to, aby manažéri toto vnútorné nastavenie svojich ľudí zmenili a vybudovali v podniku alebo úseku kultúru vlastníctva úloh, potrebujú sa sústrediť na dve veci: na dlhodobé ciele a na ochotu riskovať konflikty a učiť sa z nich.
Samotná zodpovednosť nie je zlá vec. Je to zdravý podnet na to, aby sme sa snažili viac a rozvíjali sa. Ľudia sa jej boja najviac vtedy, keď majú pocit, že možno nie sú pripravení na to, čo by sa mohlo pokaziť – a teda že okolie môže začať pochybovať o ich kompetentnosti.
Jeff Boss v svojom článku Lessen the Burden Of Accountability With These 3 Simple Rules spomína na svoj BUD/S tréning (Navy SEALs): stále špekuloval, kedy ich inštruktori konečne začnú pripravovať na Pekelný týždeň, ako sa hovorí päť-a-pol-dňovému obdobiu sústavnej aktivity so štyrmi hodinami spánku za celé obdobie. A prekvapene zistil, že nikdy – že jediná príprava na Pekelný týždeň bola tá, ktorú už mali v sebe. A pretože Murphyho zákon schválnosti pôsobí za každých okolností, nikdy nemôžete byť stopercentne pripravení. Vždy tam bude niečo, čo ste mali, mohli, chceli, dokázali urobiť aj lepšie.
Takže otázka sa mení zo “som dokonale pripravený?” na “robím tie správne veci a tým správnym spôsobom?”
Tu sú tri návrhy, ako sa dá ubrať zodpovednosti trochu z jej hrôzy:
1. Rozlišujte medzi zodpovednosťou a právomocou
Jedna stará múdrosť hovorí: “môžeš delegovať právomoc, ale nemôžeš delegovať zodpovednosť”. Právomoc je o tom, kto má hlavné slovo. Zodpovednosť sa týka konania, ktoré vedie k výsledku. V princípe môžete na ľudí preniesť právomoc, ale či na seba prevezmú zodpovednosť a prijmú problém za svoj vlastný, to je ich vnútorná záležitosť.
Jedno, čo môžete urobiť, je “predávať” im svoju víziu. Keď ju prijmú za svoju, jednak majú väčšiu istotu, že vaše a ich predstavy sa kryjú, jednak sa nebudú báť robiť rozhodnutia, lebo ide o vec, ktorú považujú za “svoju”.
2. Vyjasnite roly a zodpovednosti
Je prekvapivé, koľko neistoty a zlých pocitov z prevzatia zodpovednosti sa odvíja od nejasného zadania. Najčastejšou chybou býva nejasné vymedzenie, kto bude robiť aké rozhodnutia – a tak si tímy Čierneho Petra presúvajú medzi sebou.
Pričasto sú zdroje obmedzené a priveľa rúk sa za nimi načahuje. Takáto situácia vyhovuje dravším jedincom – ale “dravší” neznamená nutne aj “schopnejší”! Preto stanovujte jasné hranice a dávajte ľuďom aj návod, ako postupovať v prípadoch, kedy si sebou a svojimi rozhodnutiami nie sú až takí istí. Upozorňujte ich a prípady, kedy už o podobných veciach rozhodovali – a s dobrým výsledkom.
3. Urobte zodpovedným tím
Jeff Boss uvádza, že už počas prvých dní jeho tréningu BUD/S do nich doslova vtĺkli princíp tímovej zodpovednosti – ak jeden študent urobil chybu, platila za to celá trieda. Je to účinné, pretože to slúži dvom veciam:
Predovšetkým ak beriete na zodpovednosť celý tím, začnú sa členovia tímu správať zodpovedne k sebe navzájom. Keď vás napríklad učia zakrádať sa nadol klzkým svahom, dávate veľký pozor nielen na seba, ale aj na ostatných, pretože jediné pokĺznutie môže ohroziť celý tím. Upozorňujete na možné nebezpečenstvo, pomáhate, držíte spolu. Tím sa stáva taký silný ako jeho najschopnejší jedinec.
Na druhej strane to buduje aj väčšiu sebareflexiu a sebakontrolu, pretože nikto nechce byť “ten jeden”, na ktorom sa to celé zložilo.
Či už ste tímlíder, projektový manažér alebo nadriadený, vždy niekomu v konečnom dôsledku zodpovedáte – a ten niekto ste vy. Berte sami seba na zodpovednosť tvrdšie ako tých druhých – a ich výkonnosť citeľne vzrastie.
Spracované podľa Jeffa Bossa (Lessen the Burden Of Accountability With These 3 Simple Rules) a Jasona Forresta (Build Accountability to Create an Unstoppable Business)
1,022 total views, 3 views today