Najväčším nedostatkom dnešných lídrov je ich nepripravenosť viesť zmeny.
V roku 2015 robila skupina Brandon Hall štúdiu State of Leadership Development. V tejto štúdii označilo 71% podnikov na celom svete, že ich lídri nie sú stavaní na to, aby úspešne viedli podnik do budúcnosti. A asi polovica podnikov bola presvedčená aj o tom, že ich lídri nedokážu úspešne viesť podnik už dnes.
Ako kritické boli označované tréningy, a to hlavne pre skupinu stredného manažmentu, Najvyššiu prioritu mala potreba naučiť lídrov byť účinnými koučmi, zlepšiť ich schopnosť myslieť nad rámec zabehaných rutín a viesť vysokovýkonné tímy.
Prečo dnes prevláda pocit, že lídri nie sú pripravení viesť zmeny – dnes ani v budúcnosti? Odpoveď sa skrýva pravdepodobne v tom, akým závratným spôsobom sa menia všetky oblasti života, nielen tá pracovná… Pracovníci sú vystavovaní čoraz častejším vyrušeniam cez aplikácie a kolaboratívne nástroje – a lídri sa s tým potrebujú vysporiadať.
Výskum priniesol zaujímavé zistenia:
- Len asi 32% pracovníkov v USA je zaangažovaných – nadšených svojou prácou, nachádzajúcich v nej zmysel pre seba.
- 66% pracovníkov narieka, že nemajú dostatok času na to, aby svoju prácu robili dobre.
- Pracovníci na svoj osobný rast môžu venovať obvykle tak najviac 1% svojho pracovného týždňa.
Čo s tým dokážu podniky urobiť? Narastá dôležitosť koučovania, a to nielen pri veľkých premenách ako akvizície. Manažéri na všetkých úrovniach sa potrebujú premeniť na koučov svojich podriadených a viesť ich k tomu, aby sa priebežne menili, rozvíjali, zlepšovali. Ako na to?
- Odložte svoje mobily a tablety a internety a hľadajte osobný kontakt s pracovníkmi. Väčšinou sa potreba tréningov dá zredukovať na jednu podstatnú vec – ľudia si potrebujú sadnúť s nadriadeným, otvorene sa porozprávať a ošetriť veci, ktoré nefungujú. Ale manažéri bývajú tak zahltení informáciami, že si neurobia čas na to, aby sa so svojimi ľuďmi rozprávali denne alebo aspoň pravidelne. Ak chcete naštartovať skutočnú zmenu v pracovnej atmosfére, ale aj angažovanosti svojich ľudí, odložte nabok svoje drahé zariadenia a venujte sa osobnému kontaktu s podriadenými. Už jednoduchá otázka „ako sa máš dnes?“ dokáže pracovníkovi ukázať, že sa oňho zaujímate, a zvýši jeho ochotu zaujímať sa o vás a prácu, ktorú mu zadávate.
- Podnieťte inovácie cez spoluprácu. O tom, kto je aký líder, rozhoduje jeho schopnosť dosahovať prielomové výsledky. Preto potrebuje líder byť schopný budovať prepojenia, postihovať súvislosti, inovovať, objavovať a prekonávať prekážky, ak chce tím viesť k úspešnému zvládaniu stále sa meniacich problémov. Všetci vieme, že spolupráca vedie k inováciám, ale ako lídri z času na čas spadneme do správania, kedy je nám jednoduchšie siahnuť po prikazovaní a nežiadať od podriadených spoluprácu. Istotne, mnohé situácie si vyžadujú direktívny prístup – napríklad keď sa porušujú pravidlá spolupráce alebo keď máme do činenia s prekračovaním kompetencií. Ale pri hľadaní riešení je najčastejšie odpoveďou brainstorming. Preto vždy hľadajte príležitosti, kde váš tím môže predviesť a posilniť svoje silné stránky a talenty. Spolupráca robí zázraky nielen pre pracovný výsledok, ale aj pre motiváciu a zaangažovanosť podriadených.
- Urobte z rozvoja a koučovania povinné cviky. Podniky sa často pýtajú, prečo nevidia dopady tréningov, ktoré pre pracovníkov organizujú. Často je problémom schematický prístup k tréningom – „z police a pre všetkých rovnako“. Najpoprednejšie podniky dnes nazerajú na tréning ako na sústavný proces: každý tréning musí obsahovať aj časť, kedy sa nadriadenému vysvetlí, čo má robiť, ak chce zmenu naštartovanú tréningom udržať a prehĺbiť.
Nakoniec si potrebujú lídri uvedomiť, že každá zmena nesie so sebou predvídateľné, univerzálne zdroje odporu. Môžu to byť pracovníci, ktorým sa nechce meniť zabehané rutiny. Môže to byť doslovná vzbura proti zmene. Nech už je odpor akýkoľvek, lídri, ktorí sú v sústavnom kontakte so svojimi pracovníkmi, nebudú zaskočení, keď sa odpor objaví. Tým, že ste v stálom kontakte s ľuďmi, vysvetľujete, koučujete a spolupracujete, viete lepšie zareagovať na to, čo ich trápi a čoho sa obávajú.
5,306 total views, 3 views today