Množstvo firiem ako Nike, Adidas, Pepsi a Coca-Cola venuje hodne času a námahy na to, aby vysvetľovali, prečo sú na trhu. Témou zmyslu biznisy sa zaoberal John Coleman ako spoluautor knihy Passion & Purpose: Stories from the Best and Brightest Young Business Leaders.
Pokiaľ chcete v niekom vzbudiť pocit vyššieho zmyslu, nepohnete sa ďalej bez rozprávania príbehov (storytelling) – pre celý podnik i pre jedincov. Zdieľaný pocit zmyslu, misia, je kľúčový prvok silnej podnikovej kultúry, a aktivuje a posilňuje sa práve cez zdieľané príbehy. Jedinci sa potrebujú naučiť spájať svoju osobnú motiváciu so zmyslom ich podniku a vedieť ju prenášať cez osobné príbehy na iných.
Väčšina manažérov s týmto má problémy. Nie sú zvyknutí hovoriť širokému plénu aj citlivé informácie z osobného života. Oveľa komfortnejšie sa cítia s tabuľkami, diagramami a kontrolnými zoznamami.
Harvardský pedagóg Marshall Ganz tvrdí, že ak chcete svojich ľudí inšpirovať podnikovou misiou alebo vyšším zmyslom existencie vašej firmy, potrebujete najprv spojiť túto misiu s ich vlastnou motiváciou a potom ju spojiť cez príbehy s ľuďmi, ktorých pri práci potrebujú presvedčiť. Ganz vytvoril jednoduchý rámec pre rozprávanie podnikových príbehov: ja – my – teraz.
Ja
Ak chcete pre svoj podnik vytvoriť verejný príbeh, potrebujete začať od seba. Potrebujete sa sústrediť na udalosti z vášho života a vysvetliť, akým spôsobom tieto udalosti formovali vaše hodnoty, ktoré neskôr budete spájať s hodnotami organizácie.
Vynikajúci príklad je príhovor Stevea Jobsa k absolventom Stanfordskej univerzity z roku 2005. Hovoril o tom, ako jeho láska ku kaligrafii v ňom vybudila záujem a lásku k dizajnu, ktorá sa neskôr premietla do jeho práce pre Apple, a ako v ňom jeho diagnóza rakoviny upevnila túžbu žiť autenticky a naplno – ako keby každý deň mal byť ten posledný. Tento príbeh poskytuje ľuďom predstavu o tom, kto Steve Jobs bol, čo boli jeho hodnoty a čo ste mohli očakávať od jeho práce pre Apple alebo od iných činností. Robilo ho to predvídateľným a pochopiteľným. Bolo to dané aj tým, že dobrý príbeh musí byť vždy reálny – a lídri preto musia hľadať v svojej minulosti a skúmať svoju motiváciu a komunikovať aj tie časti, v ktorých možno vyzerajú neisto alebo menej dokonalo.
My
Ďalším krokom je „my“ – spojenie hodnôt manažéra s hodnotami, ktoré zdieľa väčšina tých, ktorých chce osloviť: zamestnancov, zákazníkov, kooperantov. V tomto kroku cez zdieľané hodnoty spájate váš príbeh s príbehmi ostatných, s ich hodnotami, skúsenosťami, nádejami. Takýmto spôsobom vytvárate spoločný príbeh pre celý útvar alebo organizáciu. Spomeňte si na známe „bratstvo, rovnosť, sloboda“, ktoré vytvorilo spoločný príbeh pre veľkú časť francúzskeho národa. Národné hymny majú tiež tento aspekt.
Teraz
Posledným krokom vo vytváraní mocného spoločného príbehu je „teraz“ – je to niečo ako výzva k istému konaniu pre tých, čo chcú s vami tento zmysel zdieľať. Jeden z dobrých príkladov je nemocnica St. Jude Children’s Research Hospital. Svoju misia označujú ako „Nájsť liek. Zachrániť deti.“ Ich webová stránka je plná príbehov detí, o ktoré sa starajú.
Oným dobrým príkladom je Kickstarter, ktorý využíva silný príbeh na nábor nových ľudí. Tento príbeh začína tým, že zakladateľ firmy porozpráva svoj príbeh („ja“). Ich webová stránka obsahuje obrázok a opis každého jedného zamestnanca („my“). A nakoniec kulminuje príbeh svojím „teraz“ – výzvou „Oslovil vás Kickstarter? Zapadnete k nám.“
1,708 total views, 3 views today