Veľa ľudí, keď počuje slovo „by“ (napr. „takto by to malo vyzerať na konci“), cíti sa obmedzovanými. To, čo ste mysleli ako nápovedu, považujú za jasnú inštrukciu. A keď má tím pocit, že podlieha príliš mnohým pravidlám a očakávaniam, klesá jeho kreativita.
Preto sa postarajte, aby ste ani vy ani nikto iní nepoužívali „by“ príliš často:
- Skúste zameniť „by“ za „mohlo by“. „Mohlo by“ totiž okamžite signalizuje, že sú tu rôzne možnosti, z ktorých sa dá vybrať bez toho, aby človek porušil pravidlá alebo očakávania.
- Pýtajte sa päťkrát „prečo“, pričom zakaždým stavajte nasledovnú otázku na predošlej odpovedi. Napr. Prečo potrebujeme päť kópií správy? Lebo ju chce vidieť 5 manažérov. Prečo všetci piati chcú vidieť našu správu? A podobne. Keď ste sa 5 krát spýtali „prečo“, buď zistíte strategický dôvod, alebo aspoň odhalíte, že ide o nezmyselný predpoklad, ktorý treba rýchlo zrušiť.
- Klaďte prieskumné otázky, ktoré vás privedú k jadru problému. Napr.: „Čo v tvojej robote ti bráni…?“ „Kto má na starosti…?“ „Ako by som mohol zabezpečiť, aby…?“
Zdroj: Sharpen your team´s skills in developing strategy od Susan Claytonovej
3,121 total views, 15 views today