Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.
Dnešný článok je zo SuperTipu 11 (2003):
„Umenie pokroku spočíva v schopnosti zachovať v zmene istý poriadok a v poriadku istú zmenu.“ — Alfred North Whitehead, britský filozof a matematik 19. storočia.
V In Search of Excellence vystúpili Peters and Waterman presvedčivo proti „racionálnemu modelu“ manažmentu. Veľmi sa zasadzovali za to, aby sa pozornosť manažmentu sústredila na ľudí (zákazníkov a tých, ktorí ich obsluhujú), nie na procesy. Miesto analýzy aby sa uprednostnili skutky, miesto čísel aby sa sledovali hodnoty.
Iste, bolo už načase, aby sa manažéri posunuli z kontrolujúcich technokratických hierarchov trochu ďalej. Ale na svete súčasne existujú podnikateľské firmy, vzrušujúce, fascinujúce, orientované na ľudí, zákaznícky príjemné – a aj tieto bojujú s ťažkosťami, pretože sa patrične nevenujú veciam ako bilancia alebo technológia. Ani druhý extrém sa nezdá veľmi spoľahlivý.
Pritom podstata spočíva v tej správnej rovnováhe. Keď Jim Clemmer písal svoju prvú knihu, The VIP Strategy, vytvoril si čosi, čo nazýva trojuholníkový model. Postupne ho pri poradenskej činnosti vylepšoval, až nadobudol svoju dnešnú podobu:
Trojuholník vyváženej výkonnosti
Technológia: Podnikovou kľúčovou technológiou je odborná zdatnosť a/alebo zariadenie, ktoré produkuje výrobky alebo služby, o ktoré majú zákazníci záujem. Podporná technológia môže napr. zahŕňať internetové aplikácie, telekomunikácie, robotiku, výrobné zariadenie a iné veci, ktoré produkujú, sprostredkujú alebo podporujú kľúčovú technológiu podniku. Osobná technológia je odborná zdatnosť, ktorú technický personál vnáša do výroby, sprostredkovania alebo dodávky buď kľúčovej alebo podpornej technológie.
Ak automatizujeme nevhodné osobné návyky, neporiadok a zlú organizáciu, nezbavíme sa neporiadku, len sa nám bude hromadiť rýchlejšie!
Systémy, riadenie a procesy: Podnikové procesy sú tvorené tokom materiálu, pracovnými aktivitami, interakciou so zákazníkom alebo tokom informácií v podniku pri výrobe, dodávke alebo servise produktov, ktoré náš zákazník od nás kupuje. Podnikové systémy sú tie zaväzbenia, cez ktoré pretekajú informácie, sú to metódy zvyšovania výkonnosti a patrí sem i organizačná štruktúra. Osobné systémy a procesy sú metódy, zvyky a prístupy, ktoré používame na to, aby sa veci diali.
Ľudia (líderstvo): Sem spadajú ľudia, ktorých podnik obsluhuje; ľudia, ktorých by rád obsluhoval; ľudia, ktorí v podniku zabezpečujú výrobu a obsluhovanie; kľúčoví externí partneri (distribútori, strategické aliancie, dodávatelia); každý v podniku, kto obsluhuje výrobcov a obsluhovačov; vlastníci a kapitáloví spoločníci a nakoniec samotný manažment.
V špičkových podnikoch je každá z týchto troch oblastí dostatočne silná a sústavne sa zlepšuje. Dnes si napr. musíme stále zlepšovať svoje technické poznatky a technológiu. Nemôžeme si dovoliť zaostať, inak poklesne naša produktivita. Avšak ako to už býva s každou technológiou – ak automatizujeme nevhodné osobné návyky, neporiadok a zlú organizáciu, nezbavíme sa neporiadku, len sa nám bude hromadiť rýchlejšie!
Ak len čiastočne chápeme potreby našich zákazníkov, ani sebalepší reinžiniering alebo nákup drahej technológie nám nedajú viac než priemerné výsledky. Ak ľudia v našom podniku nevedia vzájomne komunikovať, elektronická komunikácia to nezlepší! Ak si nevieme stanoviť priority, sebalepší elektronický organizér nám bude nanič.
Systémy a procesy sú teda nesmierne dôležitou oblasťou. Organizácia môže využívať najnovšiu technológiu, môže mať obrovský ľudský rozmer, ale ak naše metódy a organizácia práce sú biedne, odrazí sa to aj na našom výsledku. Môžeme mať samostatných, podnikateľských a nadšených pracovníkov, ale keď sú pracovné postupy zmätočné, vyplýtva sa celá ich energia na prekonávaní prekážok a na samotný výkon toho už veľa nezostane. Kľúčovým prvkom vysokej výkonnosti je teda využívanie tých najvhodnejších metód a systémov sebaorganizácie a organizácie práce.
Trojuholník vyváženej výkonnosti stojí na ľuďoch – podnikových lídroch. To nie je náhoda. V špičkových podnikoch technológia, systémy a procesy slúžia ľuďom. Keď napr. IT pracovníci skúmali, prečo sa toľké investície do informačných technológií neoplatili, zistili, že problém spočíva v tom, ako je technológia navrhnutá, kto ju využíva, kto ju navrhol – a pre koho… Zhrnul to jeden z manažérov v Silicon Valley: „Kedysi sme tvrdili, že ľudia sa musia prispôsobiť technike. Dnes už hovoríme, že technika sa musí viac prispôsobiť ľuďom…“
2,291 total views, 1 views today