Mnohí z nás poznajú vynikajúce verejné prejavy, ktoré nám zostali visieť v pamäti – nie preto, že ich povedali vynikajúce osobnosti v citlivom bode diania, ale skôr preto, že presne a komplexne zachytávajú víziu, nadšenie a presvedčenie daného momentu.
Dnes už je mnoho ľudí prinútených verejne sa prejavovať. Či už manažéri veľkých firiem, politici či iné celebrity, ale aj majitelia malých podnikov – všetci musia z času na čas vystúpiť a zaujať stanovisko.
Pre niektorých lídrov je to pomerne ľahká vec; iní s tým majú obrovské problémy. Vďaka skúsenostiam, tréningu či osobnostným danostiam sa niektorí ľudia za mikrofónom jednoducho cítia pohodlne, kým iní majú problém nahlas vystúpiť pred skupinou troch až štyroch ľudí. Napriek tomu by sa mal každý líder naučiť zvládať verejné vystúpenia. Má na to 5 pádnych dôvodov. Potrebuje:
- artikulovať, posilniť a zintenzívniť hodnoty a základné princípy svojho podniku (hovorí sa, že potreba vzbudzuje nadšenie)
- presvedčiť, informovať a zaprisahať iných ľudí na svoje myšlienky
- informovať podriadených o krokoch, ktoré stoja pred nimi
- podnietiť ľudí, aby sa aktívne niečoho zúčastnili
- vybudovať podporu a nadšenie.
Týchto päť potrieb vyžaduje od lídrov, aby zvládli aj verejné vystúpenia. Ako však možno lepšie komunikovať svoje predstavy?
Hovorte jednoduchou, zrozumiteľnou rečou. Nesnažte sa ohúriť ostatných krasorečnením a záľahou slov, podľa možnosti dvojriadkových… Jednoducho povedzte, čo chcete povedať, a použite na to reč, ktorou oni bežne hovoria. Vtedy si zabezpečíte, že vám porozumejú.
Opakujte významné slová, kým sa z nich nestane nápev. Martin Luther King vo svojom prejave „I Have a Dream“ použil slová „nech zvučí sloboda“ aspoň desaťkrát. Opakovanie takýchto nosných vyjadrení pomáha poslucháčom zapamätať si vašu správu. Takisto sa na nich opakovaním prenáša časť vášho osobného nadšenia a rozhodnosti.
Rozprávajte príbehy z vlastného života. Čísla, fakty a grafy sú užitočné a mnohokrát nevyhnutné. Ale ak na ilustráciu kľúčových okamihov svojho vystúpenia použijete osobné historky, to bude to, čo si ľudia z prezentácie odnesú. Nič nejde publiku tak hlboko „pod kožu“ ako osobný príbeh s vyznaním.
Ak tieto veci použijete v svojom verejnom vystúpení, oveľa ľahšie sa nastavíte na „vlnovú dĺžku“ svojich poslucháčov a pripravíte si cestičku, aby počúvali rovnako pozorne aj vaše argumenty.
Autor: John C. Maxwell
1,033 total views, 5 views today