Komunikačné zručnosti sa v manažmente označujú ako „mäkké“ – vo význame „ťažko uchopiteľné“ a „vágne“, ale rozhodne nie „kritické pre úspech v biznise“.
Zamestnali ste vychyteného pracovníka s vynikajúcimi zručnosťami, ale neznáša sa s ostatnými?
Nedorozumenie so špičkovým zákazníkom viedli k strate biznisu?
Nevyhrali ste ponukou, pretože ste robili predpoklady o tom, aké iné hodnoty majú tí, čo rozhodujú?
Nadriadený vás nachytá nepripraveného, pretože vaši ľudia vás neinformovali?
Váš biznis sa dostal do ťažkostí, pretože nik nechce priznať, v čom spočíva skutočný problém?
Čo majú všetky tieto veci spoločné?
Všetky tieto pracovné drámy sú založené na jednej spoločnej téme – nedostatočnej komunikácii. V svojej knihe No-Drama Leadership venuje Marlene Chism celú jednu kapitolu tomu, prečo treba komunikáciu považovať skôr za stratégiu než mäkkú zručnosť. Mäkké zručnosti sú o vychádzaní s inými, o obľúbenosti, kým stratégia je o dlhodobej perspektíve miesto rýchlej náplasti, ktorou je vždy vyhýbanie sa pocitu nepohody. Bežný príklad je, keď sa manažéri vyhýbajú otvorenému dialógu s pracovníkmi. Dôvodov môže byť veľa –strach, že sa niekto bude cítiť dotknuto; rešpekt pred vekom a postavením toho druhého; je tesne pred spoločnou opekačkou alebo jednoducho pracovná kultúra nepodporuje priamu, otvorenú komunikáciu.
Problém spočíva v tom, že konverzácia, ktorej sa dnes vyhneme, môže vyústiť do súdneho sporu o nejakých 15 rokov. Rýchle náplasti spôsobujú z dlhodobého hľadiska problémy.
Všimnite si, čo sa stane, keď predefinujete komunikáciu z „mäkkej zručnosti“ na „strategickú zručnosť“. Okamžite začnete objavovať vyššiu úroveň komunikácie, ktorá vám môže pomôcť dosiahnuť ciele!
Je stategickejšie:
- hovoriť pravdu než hovoriť ľuďom len to, čo chcú počuť
- dať otvorenú spätnú väzby pracovníkovi, ktorý nedosahuje potrebnú výkonnosť
- požiadať o to, čo chcete, než sťažovať sa na to, čo nechcete (naznačovať)
- stanoviť si zdravé medze než dovoliť, aby iným prešlo hocijaké správanie
- povedať „nie“ a mieniť to, než povedať „áno“ a nemať v úmysle to dodržať
- informovať ostatných než nechávať si informácie pre seba
- dodržať slovo než spoliehať sa, že sa z toho nejak vykrútite
- inšpirovať cez víziu než nútiť hrozbami
- byť úctivý než sarkazmom a zahanbovaním dosahovať svoje.
Komunikácia je kritická pre budovanie obchodných vzťahov, vyjednávanie, obchodovanie a získavanie spolupráce od iných.
Vyžaduje si hodne úsilia stať sa dobrým komunikátorom – vlastne sa to človek učí celý život. A čo tým získate? Ako manažéri budete večne spolupracovať s ľuďmi, čo komunikujú biedna, nechávajú sa zahltiť emóciami a vidia len najbližších 5 minút, sú netrpezliví, zameraní len na svoje výhody a niekedy nedokážu vyjadriť, čo majú na mysli. Nie je rozumné budovať si osobný imidž niekoho, kto si viac uvedomuje veci, kto je schopnejší, dokáže sa dobre vyjadriť a myslí a koná strategicky?
1,542 total views, 2 views today