Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.
Dnešný článok je zo SuperTipu 11 (2003):
Manažéri a podnikatelia sa večne snažia o dokonalosť. Pritom dokonalosť sa dosiahnuť nedá! Prečo? Keď sa príliš sústredíme na dokonalosť v jednej oblasti, unikne našej pozornosti kdečo iné. A pritom nemáme ani dosť času, ani dosť peňazí a ani dosť energie na to, aby sme sledovali všetko rovnako. čo teda môžeme urobiť?
Vo firme istotne nájdete plno ochotných poradcov. Jeden vám odporúča sústrediť sa na to, iný zas na niečo iné, vždy podľa toho, v ktorej oblasti sú „doma“. Samo o sebe to nie je zlé – preto ich tam máte, aby sa o danú oblasť starali! Ale zostáva na vás, aby ste hľadali rovnováhu medzi jednotlivými projektami.
Rôzne perspektívy
Pre podnikateľa alebo vrcholový manažment môže byť hodne frustrujúce, keď jednotlivé útvary akoby nemali schopnosť vidieť veľký obraz. Reklama bude chcieť byť celkom umelecká, hoci jej zmyslom nie je vyhrávať ceny za umenie, ale predávať. Výrova sa bude starať len o kapacitu a efektívnosť, ale vôbec ich nezaujíma, že zákazník by si prial niečo iné. Každý útvar sa všemožne snaží optimalizovať svoje vlastné procesy – a vo veľkom obraze sa objavujú prvé nesúlady a trhliny… Kým sa útvary zapodievali sebou samými a svojím fungovaním, nezostal čas a energia na to, aby sa sebou samým a svojím fungovaním zapodieval aj podnik ako celok…
Literatúra o zlepšovaní, optimalizácii a redizajne sa hromadí na vašom stole. A hoci každá z tých rád má svoju neodškriepiteľnú teoretickú cenu, len slabých 5% je dostatočne komplexných na to, aby sa uchytili aj v realite.
Veľký obraz
Späť v realite je totiž nemysliteľné, aby ste optimalizovali všetky oblasti svojho podnikania. Nemôžete byť perfektní na všetkých frontoch. Perfekcia je možno božská, ale peniaze spočívajú v implementácii. Vašou úlohou manažéra je spojiť všetky rady a zamerať ich smerom, kde bude pokrok najrentabilnejší.
Keď už raz akceptujete, že niektoré oblasti nebudú až také perfektné (ale veď sa k nim môžete vrátiť neskôr), zostáva pred vami otázka – čo je najlepšie pre váš typ biznisu? Kedy treba nutne optimalizovať a kedy je prípustné dosiahnuť aj menej než dokonalosť?
V tomto okamihu je čas na to, aby ste si položili 5 otázok:
- Rieši to problém?
Najlepší spôsob, ako získať cit pre urgentnosť opatrenia, je prepojiť ho s nejakým problémom. Ak problém patrí k vašim hlavným, strategickým problémom, tak ho začnite riešiť – a váš podnik začne prekvitať. - Aké sú možnosti?
Takmer vždy existuje viac ako len jedno riešenie problému. Ak si môžete navzájom porovnať viacero riešení, nájdete pre seba ten optimálny variant. - Čo sú tienisté stránky tohto riešenia?
Perfekcia a optimalizácia sú v očiach diváka. To, čo vy vidíte ako nevýhodu, môže byť triviálne pre vašich odborníkov. Pýtajte sa ich, aby ste zistili, aké možné nedostatky vám vybrané riešenie prinesie. - Čo mi to vynesie?
Je krutou skutočnosťou, že menšie podniky si nemôžu dovoliť také programy ako veľké podniky. Keby ste sa mali zadĺžiť a dramaticky zredukovať iné kľúčové aktivity, len aby ste implementovali svoje riešenie, nárazom vám stúpnu náklady. V takomto prípade si podrobne zvážte, či vám výsledok za to stojí. - Čo sa stane, ak to neurobím?
Niektoré aktivity sú „komfort“, kým iné sú nutnosť. Buďte si vedomí tohto rozdielu! Ak prichádzate o zákazníkov a preberá vám ich konkurencia, musíte s tým niečo urobiť. A tie aktivity, ktoré by ste radi urobili, ale neriešia nijaký pálčivý súčasný problém, môžu ešte chvíľu počkať…
Nespúšťať pri rozhodovaní zo zreteľa veľký obraz je veľmi dôležité. Keď si položíte spomínaných 5 otázok, budete vedieť robiť lepšie rozhodnutia – a to znamená lepšie obchody.
1,491 total views, 2 views today