Guru designu Don Norman o tom, čo dnes chýba novinkám – jednoduchosť použitia.
V auguste zdvihol guru moderného dizajnu Don Norman, profesor a riaditeľ Design Lab na Kalifornskej univerzite, hlas proti Apple. „Apple urobili svetu medvediu službu tým, že začali zdôrazňovať vzhľad produktu a tým urobili svoje produkty ťažšie použiteľnými,“ povedal pre IDG Connect.
Normanovo stanovisko je prekvapivé, pretože presne toto sa dnes obvykle o firme Apple nevravieva. Koniec-koncov, Apple sama sa hrdí tým, že má vhodnú zmes krásy a funkcionality. Na druhej strane, ak niekto vie, čo hovorí, je to Don Norman. V svojom vystúpení pre TED s istou dávkou humoru popisuje, ako potrebujú dobre nadizajnované produkty naplniť niektoré emocionálne potreby. Navyše bol v 90. rokoch viceprezidentom práve v Apple, založil vplyvnú poradenskú firmu pre zákaznícke skúsenosti Nielsen Norman Group a napísal toho o dizajne mnoho vrátane knihy The Design of Everyday Things.
Mal tento názor už v čase, keď pre Apple ešte pracoval? „Nie,“ odpovedá Norman, „v Apple sme mali skutočne dobrý tím. Pri našich produktoch z tých čias ste nepotrebovali čítať manuál; intuitívne ste rozumeli, čo treba robiť. Ale v posledných piatich rokoch sa to začalo kaziť. Vynález pohybom riadeného telefónu a šialená snaha o minimalizáciu a odstránenie všetkého, čo by užívateľovi mohlo pomôcť, zapríčinila toto zhoršenie.“
Podľa Normana zišla firma Apple z cesty, keď zabudla na tri základné princípy dizajnu: objavovanie, spätnú väzbu a korekciu. Vysvetľuje to ako objavovanie toho, čo používateľ dokáže urobiť, pochopenie toho, čo sa stalo, a návrat do pozície, kde užívateľ predtým bol. „Sú to kritické súčasti dizajnu,“ hovorí Norman. „Naozaj si myslím, že momentálne najlepšiu prácu v oblasti použiteľnosti odvádza Microsoft. Prehral pri svojej snahe urobiť všetko pekné a jednoduché, ale myslím, že vyrábajú veci, kde rýchlo pochopíme, ako ich použiť.“
Podľa Normana so vstupom do éry „internetu vecí“ (Internet of Things, ako ho vysvetľuje Dr. John Barrett v TEDx: https://youtu.be/QaTIt1C5R-M), tieto princípy dizajnu budú kritické, pretože budeme mať neprehľadné množstvo prístrojov. A tam, kde Apple zlyháva a je neprehľadný, nastupujú malé začínajúce firmičky, ktoré možno nerobia najkrajšie a najvyzretejšie veci na svete, ale začínajú experimentovať a udržiavajú svoje produkty prehľadné.
Ako jednu z takých firiem spomína Norman Nest, ktorá má spektrum produktov ako hlásiče požiaru a učenlivé termostaty, ktoré dokážu odhaliť „potenciálne problematické teploty“ v dome a oznámiť to majiteľovi na mobil. Podľa Normana, ktorý pozná majiteľov a tak neskrýva, že má trochu skreslený obraz, Nest predstavuje „starý Apple, ktorý robil úžasné vecičky“ a je dobrým príkladom spoločnosti, ktorej produkty sú rovnako pekné a atraktívne vo vašom domove, ale súčasne sa jednoducho inštalujú a používajú a pokrývajú potreby užívateľa. „Keď dávali dohromady termostat, urobili nesmierne množstvo testov, dávali ho ľuďom a skúmali, ako ho ľudia používajú, aby zabezpečili, že skutočne bude použiteľný a urobí to, čo sa od neho očakáva. Mnoho spoločností robí dobrý, čistý dizajn. Príkladom je Philips. Ten mal odjakživa vynikajúci tím dizajnérov.“
Ale nemali by firmy prichádzať s niečím skutočne inovatívnym a odlišným od toho, čo už existuje? „To sa hodne preceňuje,“ vraví Norman. „Počet skutočne inovatívnych, odlišných vecí, ktoré zmenili váš život, je prekvapivo nízky. Ale každý dizajnér chce robiť práve to. Každý študent dizajnu sníva, ako bude revolucionizovať život – ale koľko takých revolučných zmien ste zažili?“
Oveľa dôležitejšie je podľa Normana vrátiť sa ku koreňom kvalitného dizajnu a tráviť čas prieskumom skutočných potrieb prípadných užívateľov a ich postupným napĺňaním. Podľa neho sú inkrementálne zlepšenia v súčasnosti najdôležitejšie inovácie.
1,487 total views, 5 views today