V trhu bojujúcom o pracovnú silu a s narastajúcim počtom mileniánov v podnikoch vyskúšali podniky už azda všetko na to, aby pritiahli a udržali si pracovnú silu – od kávy zadarmo aj po hodiny jógy. Ale podľa novej štúdie MetLife to, čo pracovníci chcú najviac, je len viac voľna.
Podľa nedávno publikovanej štúdie MetLife Employee Benefits Trends Study 2019, ktorá skúmala vzorku 2.600 amerických pracovníkov v plnom úväzku, najvyššie hodnotený benefit je vlastne evidentný a nadčasový. 72% respondentov odpovedalo, že ich najviac zaujíma neobmedzené platené voľno – oveľa viac ako platené zdravotné plány a odmeňovanie zdravého správania či bezplatné podporné služby ako reštaurácia, kaderník či “dievča pre všetko”.
Takže to, čo pracovníci chcú najviac, je mať viac súkromného života.
Všetky generácie sa na tejto požiadavke zhodli. U generácie Z (vo veku 21-22 rokov) je to 73%, u mileniánov (vo veku 23-36 rokov) je to 80%, v generácii X (vo veku 37-52 rokov) je to 70% a v generácii boomerov (nad 52 rokov) je to ešte vždy aspoň 63%.
Veľa z kreatívnych výmyslov, ktoré dnešné pracoviská ponúkajú, sú vlastne len pokusy udržať pracovníkov v práci dlhšie tým, že sa odstránia výhovorky ako potreba jedla či návšteva lekára na opačnom konci mesta. Napriek tomu štúdia ukazuje, že aj o tieto ponuky je istý záujem.
Ale ponuka plateného neobmedzeného voľna, ako ju v poslednom čase ponúkajú nielen technicky orientované firmy, má v sebe skutočne regeneračný a motivačný potenciál. Pracovník tak dostáva možnosť vybrať si deň voľna na to, aby sa jednoducho zregeneroval – alebo aby si vybavil niektoré dôležité osobné veci/udalosti bez toho, aby si musel čerpať drahocennú dovolenku. Chaosu sa podniky vyhýbajú tak, že pri dlhšie trvajúcom voľnom období vyžadujú súhlas patrične vopred, aby mali možnosť odmietnuť, ak by to vážne narušilo fungovanie podniku.
Samozrejme, z praktického hľadiska je politika neobmedzených voľných dní len taká osvietenecká ako manažéri, ktorí tieto dni schvaľujú. Ak si samotný manažér nikdy nedopraje voľný deň, bude krivo pozerať na pracovníka, ktorý oň požiada; takisto to funguje len vtedy, ak je stanovená dolná hranica voľna, ktoré si možno nárokovať. A ak chýbajú jasne stanovené pravidlá, prieskum ukazuje, že menej pracovníkov siahne po tejto možnosti, pretože jednoducho nevedia, ako sa bude ich žiadosť interpretovať.
Iný spôsob, ako sa na zistenia štúdie možno pozrieť, je volanie po zvýšenej pružnosti (napríklad vybraním si nečakaného voľna).
Štúdia sa tiež pýtala pracovníkov, ktorí plánujú v najbližších 5 rokoch odísť z práce v prospech časovo ohraničeného, ale dobre plateného “projektu”, čo by ich presvedčilo, aby zostali. Zhruba polovica spomenula “viac peňazí”, kým asi tretinu by dokázali presvedčiť lepšie benefity. Najdôležitejšie odpovede však boli viac pružnosti ohľadom pracovnej doby a možnosti práce z domu alebo mimo priestorov firmy.
1,499 total views, 3 views today