Tri komunikačné tipy pre každého lídra

Líderstvo zlyháva, ak nedokážete ľudí presvedčiť a nadchnúť pre spoločný cieľ. Často sa hovorí o tom, ako komunikácia zodpovedá za rozdiel medzi úspechom a neúspechom lídra – a často sa vyhlasuje za všeliek. 

Mnohí lídri sa spoliehajú, že ak budú zdatní komunikátori, vyhrali. Ale víťazí skutočne štýl nad podstatou? Nie je rozumná strategická zručnosť viac hodna ako šikovná držka?

Ale predstavte si úžasného lídra, čo by bol súčasne biedny komunikátor – a máte svoju odpoveď: všetky úžasné stratégie a brilantné nápady majú nulovú hodnotu, ak nik o nich nevie alebo im nikto nerozumie.

Môžete byť stelesnením tej autentickej, na zmysel orientovanej, inovatívnej, otvorenej a podporujúcej kultúru, ktorú vaša firma tak potrebuje – a napriek tomu vám to nepomôže, ak nikdy neopúšťate svoju rohovú kanceláriu.

Ten. kto dobre vie, ako dostať správu k ľuďom, je majster TED vystúpení Simon Sinek. Jeho vystúpenie Start With Why je tretie najsledovanejšie na platforme TED. A tu je zopár jeho tipov, ako sa dá využiť komunikácia na to, aby ste sa stali lepším lídrom:

1. Všetko, čo robíte, je komunikácia

Ak si myslíte, že vaše správy s len to, čo ste starostlivo naformulovali a potom mailom rozoslali po celom podniku, tak ste na omyle. Každé rozhodnutie, ktoré urobíte, hovorí k vašim zamestnancom – či už v dobrom alebo zlom!

Sinek dáva do protikladu divergentné kariéry toxických hviezdnych šrotičov cieľov a na druhej strane kariéry tých, čo sú príjemní ľudia, ale pre svoju tímovosť sú často prehliadaní, pretože nelámu rekordy vynikajúcich osobných výkonov, hoci vďaka nim všetci ostatní oveľa radšej chodia do práce.

“Ak povýšime odroňov, tak v podstate hovoríme celému zvyšku podniku, že nám je jedno, či klamú, kradnú a podvádzajú, pokiaľ dosahujú svoje čísla, a že takýmto ľuďom sa u nás bude dariť,” hovorí Sinek. “Ak však vyhlásime čestnosť a integritu ako podmienky pre prácu v našom podniku, je to tiež komunikácia, ktorou dávame najavo, že je jedno, aké čísla budete dosahovať – pokiaľ budete klamať, podvádzať a kradnúť, u nás sa nezohrejete.”

2. Korytnačka vždy porazí zajaca

Dajme tomu, že váš tím po stránke kreativity živorí. Nie sú angažovaní a len zriedka povedia svoj názor, ale viete, že sú schopní poskytnúť aj viac. To, čo im chýba, môže byť práve psychologická bezpečnosť – chcete, aby sa cítili v bezpečí, aby zapojili do práce plného seba (a hlavne rozum).

Nariadiť im cítiť sa bezpečne nemôžete – tak ako môžete komunikovať spôsobom, ktorý v nich pocit bezpečia vybuduje?

“Ako sociálne zvieratá reagujeme na naše okolie. Ak vkráča do kancelárie šéf a povie, že ste nedosiahli svoje kvartálne čísla už trikrát za sebou a ak to nezmeníte, nebudete mať v tíme miesto, nakoľko vás perspektíva práce nadchne a zanieti? Ale ak šéf príde a povie, že ste už zasa nedosiahli čísla, spýta sa, či ste v poriadku a vyjadrí svoju starosť nad vami, budete sa v takomto prostredí cítiť bezpečne,” vysvetľuje Sinek.

Úlohu zohráva pomer medzi vytrvalosťou a nasadením. Nasadenie je ako donútiť sa ísť dvakrát do roka k zubárovi; vytrvalosť je ako čistiť si zuby. A čo je hodnota toho, že si čistíte zuby dve minúty? Nič – pokiaľ to nerobíte denne.

Osvedčená praktika dobrého manažmentu – a tým aj dobrej komunikácie – je preto málo, ale často. “Vojdete do kancelárie a spýtate sa niekoho, ako sa mu darí – a odpoveď vás skutočne zaujíma. Idete si urobiť kávu a urobíte ju aj kolegovi bez toho, aby vás musel prosiť. Necháte dvere výťahu otvorené aj pre iných, hoci letíte na poradu a už meškáte. To sú správne líderské ťahy. A ich dopad? Ak ich urobíte raz, nič. Ak ich uplatníte dvakrát – nič. Ale postupom času sa tieto nenápadné ťahy nahromadia a ľudia vám začnú viac dôverovať a vytvoríte okolo seba prostredie, kde sa ľudia jeden o druhého zaujímajú a pomáhajú ci.”

Žiaľ, platí to aj naopak – tak, ako dokážete zlepšiť klímu na pracovisku svojím mikrosprávaním, pokiaľ doňho vkĺznu nepríjemné zlozvyky, dokážete ju aj pokaziť – a to dlhodobo.

3. Netlačte na pílu za každú cenu

U lídrov komunikovať často znamená presviedčať iných. Potrebujete, aby váš tím prijal stratégiu za svoju, aj keď možno majú pochybnosti. Alebo dohadujete obchod a potrebujete presvedčiť partnera, že je to preňho zaujímavé.

Pri presviedčaní zohráva veľkú úlohu jazyk ako prostriedok – niektorí ľudia na isté správy nereagujú alebo dokonca reagujú negatívne, pokiaľ sú formálne alebo písomné, ale pri osobnom, neformálnom kontakte pri kávičke zareagujú ochotne.

Ale prispôsobovať im jazyk niekedy nestačí; niektorí ľudia sa zatnú a nepohnete s nimi. Nesnažte sa ich presviedčať. “Ak sú vysadení na sladkosti, kto som, že by som im vnucoval špenát?” pýta sa Sinek. “Nájdite si radšej ľudí, čo už prejavujú záujem, a sústreďte sa na nich. “To je zákon difúzie inovácií. Nestarám sa o väčšinu, starám sa o inovátorov a skorých používateľov.  Ak dokážem 15-18% z nich presvedčiť, aby veci videli z istého uhla pohľadu, dosiahnem bod zlomu a všetci sa pohrnú za nimi.”

A pokiaľ si ako líder nemôžete vyberať a musíte presviedčať niekoho, kto sa od vás presviedčať nechce dať, neurobíte chybu, ak si zistíte, na koho slová by dal… Možno vaše presviedčanie miesto vás dokáže urobiť niekto iný! Všetci máme ľudí, s ktorými nemusíme, a ľudí, ktorých môžeme. Ak je správa pre počúvajúceho zaujímavá, je jedno, ktorými ústami sa k nemu dostane – pokiaľ ju prijme. Ak vy ako lídri nemáte plnú dôveru všetkých členov tímu, nájdite si v tíme niekoho, na koho ostatní členovia dajú – a potom presviedčajte hlavne jeho. Ale tiež nie za každú cenu… Skúste skôr navádzať otázkami a modelovať s ním spoločne situácie, aby vlastnou hlavou dospel k tomu názoru, čo máte aj vy… Keď od tímu odídete a oni začnú medzi sebou diskutovať, máte záruku, že tam bude sedieť dôveryhodná osoba, ktorá bude vedieť potrebu vášho návrhu zdôvodniť.

Spracované podľa Adama Galea: 3 communication tips every leader needs to know.

 1,459 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.