Verejné vystúpenia predstavujú pre mnohých z nás nočnú moru. Strach z nich však nebýva zakaždým opodstatnený.
Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov. Dnešný článok je z blogu z 19. 2. 2015. |
Vo väčšine prípadov je publikum na vašej strane, prišlo si vás vypočuť a zapodievať sa tým, čo mu chcete povedať – a to dokonca aj pri prezentáciách pred vrcholovým manažmentom.
Ak sa teda nesnažíte použiť prezentáciu ako príležitosť „očariť” alebo predvádzať svoju nadradenú odbornosť, ale ako možnosť informovať iných a sprostredkovať svoj vlastný pohľad na vec, môžete rátať s ich pozornosťou.
Okrem toho si pripomínajte jednu vec, ktorú si málo uvedomujeme – fyziologické príznaky trémy ako búšenie srdca, spotené dlane alebo stiahnutý žalúdok nie sú pre ostatných natoľko viditeľné, ako sa zdá nám. Obvykle vyzeráme len spolovice tak zle, ako sa cítime… A ak sa dostaví negativita typu „na to nemám” alebo „táto prezentácia bude fiasko”, neutralizujte ju. Povedzte si: Budem v poriadku. Téma ma zaujíma a veľa o nej viem. Už som o tejto téme hovoril často. Mám k tomu čo povedať. Môj uhol pohľadu je prínosný.
Možno takáto vnútorná sebakorekcia vyzerá smiešne, ale pomáha. Niekedy pomôže aj uvedomiť si, čo je náš želaný cieľ a čo je minimálny cieľ, čo potrebujeme dosiahnuť – a zamerať sa naň.
A prestaňte sa kŕčovito držať poznámok. Radšej si ich ani nepíšte – len pár bodov, ktoré vám pomôžu držať myšlienky organizované a smerovať k tomu, čo chcete dosiahnuť. Hovorte radšej zo svojho vnútra a zo svojho presvedčenia, zo svojich skúseností. To je to najcennejšie, čo môžete publiku poskytnúť.
5,522 total views, 21 views today