Takto zvládnete každú zmenu!

Skúsenosti riaditeľa podniku s dynamicky sa meniacim prostredím.

Jana Bogyóová, riaditeľka podniku Reydel Automotive Slovakia, zhŕňa svoje osobné skúsenosti s obdobím dynamických zmien, ktorému firma čelila v tomto roku.

V priebehu roka 2015 naša spoločnosť prešla významnými a veľmi dynamickými zmenami vo veľmi krátkom čase:

  • zmena majiteľa spoločnosti
  • nábeh nového produktu (prístrojová doska )
  • nový zákazník (VW)
  • zvýšené objednávky od ostatných OEM zákazníkov (+ 15%).

Pre lepšiu predstavu zmeny vyjadrené v číslach:

  • celkový počet zamestnancov: spoločnosť zaznamenala 50% nárast oproti decembru 2014 (nárast bol v kategóriách Direct a Indirect – blue collars“)
  • počet zamestnancov na administratívnych pozíciách – bez nárastu; 0%
  • nový projekt priniesol viac ako 1/3 nárast celkových tržieb spoločnosti (popritom aktuálni zákazníci požadujú zvýšené objednávky).

Za úspechom býva dlhá a nie ľahká cesta, plná stresu, nadčasov a niekedy aj frustrácie.

Ale správna HR stratégia vie pomôcť aj v tom „dynamickom období“ udržať a motivovať kľúčových ľudí – pretože bez stabilných, motivovaných ľudí to jednoducho nejde!

Preto by som sa rada podelila s Vami o moje osobné skúsenosti, povedzme tomu „the best practice“ v riadení ľudských zdrojov na ceste rastu, na ceste predstavenia nového výrobku pre nového zákazníka:

  1. VZŤAH. Vzťah riaditeľ závodu – HR manažér je jeden z najdôležitejších. Váš HR manažér Vás musí dôverne poznať, musí poznať Vaše pocity a musí Vám pomáhať pri vytvorení HR stratégie. Veď splniť ciele „rozbeh výroby – nový projekt – nový zákazník – zlepšovanie efektívnosti závodu“ je aj jednou z hlavných úloh HR manažéra.
  2. PLÁNOVANIE. Plánujte dostatočne včas tréningy, konzultácie pre svojich zamestnancov. Aj keď nezvýšite počet zamestnancov, zabezpečte odborné profesionálne konzultácie v priamo v závode. Ľudia dostanú priestor pre rozvoj, naučia sa nové veci a nepotrebujete zvyšovať počet zamestnancov.
  3. Odstráň neefektívne administratívne činnosti v rámci závodu. Motivujte zamestnancov novými výzvami a činnosťami s pridanou hodnotou. Zbavte sa činností, ktoré sú neefektívnymi požieračmi času.
  4. STRATEGICKÁ Výzva. Samozrejme, každý riaditeľ závodu má rešpekt pred novými výzvami, ktoré prinášajú určité otázniky typu „ako to spolu zvládneme“. Nový produkt, nový zákazník, operatívne a hospodárske ciele Vám prinesú výzvy, ale so správnym riadením ľudských zdrojov to zvládnete.
  5. TÍM. Nezabúdajte, že len tím vytvorí úspech, nie samotný jednotlivec. Podľa toho sa riaďte.
  6. KOMUNIKÁCIA A STANOVENIE STRATÉGIE. Mne osobne sa osvedčil priateľský a otvorený spôsob komunikácie s členmi môjho manažérskeho tímu. Takéto strategické zmeny a výzvy, ktoré máte pred sebou, musíte prediskutovať v uvoľnenej atmosfére. Hlavne nie vo firme – to je základ. Prispeje OSOBNÁ atmosféra, aby každý sa cítil uvoľnený, pretože každý člen Vášho tímu je dôležitý. Hlavne nerobte rozdiely medzi členmi tímu – a hlavne vy ako riaditeľ závodu nechajte, aby sa prejavovali vaši členovia tímu, nie vy. Preto je najlepšie pozvať človeka, ktorý bude tento proces komunikácie riadiť – vy sa nesnažte vstupovať do diskusie. Dohodnite si vaše ciele a predstavy s moderátorom podujatia.
  7. POCHOPENIE ÚLOHY. Každý manažér musí pochopiť, čo sa od nás ako tímu bude v nasledujúcom období očakávať.
  8. RIADITEĽ, nevieš všetko najlepšie! Vytvorte atmosféru, že vy ako riaditeľ závodu nie ste človek, ktorý vie všetko. Vaši ľudia vedia najlepšie, čo sa má robiť. Vy to musíte na záver skonsolidovať a v prípade, že nejaké návrhy sa Vám nezdajú, pýtajte sa.
  9. TEAM–BUILDING. Samozrejme, určitý druh „tímovej zábavy“ je povinný, pretože stužuje. Záleží na osadenstve, čo bude vhodné. Bowling, disco, paintball a pod., to je len krátky zoznam toho, čo môžete využiť. Ale ako riaditeľ závodu musíte najlepšie poznať vašich ľudí a musíte zvoliť vhodné aktivity, ktoré uvoľnia stres a vytvoria tímovú atmosféru. Samozrejme, že váš HR manager je vašou pravou rukou, takže smelo do toho !
  10. RODINA. Nezabúdajte na osobný život vašich manažérov, na ich rodiny! Treba oceniť prínos nielen manažérov, ale aj členov ich rodín, ktoré musia akceptovať dlhší pracovný čas svojho otca, resp. mamy. Veď koľko času boli mimo svojich najbližších! A to treba oceniť. Zabezpečenie obeda, večere pre celú rodinu, to je len malá pozornosť, ktorá zlepší motiváciu vašich manažérov.
  11. AJ RIADITEĽ JE LEN ČLOVEK. Hovorte otvorene o krízových, stresových situáciách. Nebojte sa prejaviť vaše emócie, pocity. Vaši ľudia to ocenia. Veď aj riaditeľ závodu je len človek, ktorý má svoje city.
  12. Buďte empatickí a v kritických situáciách nenechajte svojich ľudí samých. Musia cítiť vašu spolupatričnosť.
  13. OSLÁV ÚSPECH V RÁMCI MANAŽMENTU. Oslávte úspech a oceňte celý tím – SPOLU! Urobte to v uzatvorenom kruhu a so spojením s tímbildingovými aktivitami – je to viac než vítané. Nezaťažujte svojich manažérov ťažkými témami, veď v poslednom období ch riešili viac než dosť.
  14. OCEŇ ZAMESTNANCOV, OSLÁV ÚSPECH SPOLOČNOSTI. Verejne oceňte zamestnancov, ktorí k úspechu prispeli „v teréne“ – výrobných operátorov, technikov, technológov. Opýtajte sa vašich manažérov, kto bol hlavným prispievateľom úspechu v rámci ich oddelenia. Také uznanie prínosu je pre zamestnancov veľmi dôležité. Samozrejme, že vašim priamym podriadeným (úsekovým manažérom) to pomôže v budúcnosti riadiť a motivovať ľudí. Na záver by som rada dodala: Tento úspech bol dosiahnutý vďaka môjmu tímu. A som hrdá na náš výsledok !

 1,509 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.