Povinnosťou každého manažéra je postarať sa, aby jeho podriadení osobnostne i pracovne rástli – a to aj tí, ktorých nemá tak celkom “v láske”: vyrývači, kverulanti, hnidopiši, klebetníci či podlizovači. Ako to však dosiahnuť?
Dôležité je dôsledné správanie zo strany nadriadeného a nasledovných 6 ministratégií:
Stanovte pravidlá hry
Veľmi častou chybou manažérov je, že dajú podriadeným príliš veľkú voľnosť pohybu. A potom, keď veci neprebiehajú celkom bez závad, prejdú okamžite na boj s “tvrdými bandážami” a dávajú najavo, ako ich ich podriadený sklamal.
Pre každého manažéra je veľmi rozumné, stanoviť včas jasné a jednoznačné pravidlá hry, ktoré platia pre všetkých rovnako. Podriadení musia tieto pravidlá nielen poznať, ale zo skutkov manažéra musia vidieť jeho odhodlanie držať sa ich za každých okolností.
Komentujte
Poskytujte svojim podriadeným okamžite a cielene spätnú väzbu k ich správaniu! Vaše správanie však musí byť jednoznačné a priehľadné a rovnaké voči všetkým, teda aj voči “neobľúbencom”. Jasne musíte signalizovať podriadeným, čo od vás môžu čakať, čo vás dokáže rozhnevať, kde nebudete až taký prísny, o čom s vami možno diskutovať a čo si v žiadnom prípade nesmú dovoliť.
Dávajte pozor na každé porušenie týchto pravidiel! Musíte okamžite zareagovať, musíte porušovateľovi celkom cielene povedať, čo si o jeho správaní myslíte. Spätná väzba musí byť okamžitá a jednoznačná. Okamžitá značí “ešte v ten deň”, jednoznačná značí “zrozumiteľná a záväzná”.
Nenechajte sa zviklať. Vaším cieľom nie je, aby vás všetci vaši podriadení milovali – stačí, keď budú pracovať podľa vašich predstáv a potrieb podniku.
Nerobte kompromisy
Nespúšťajte sa ku kompromisom. V niektorých situáciách máme sklon prižmúriť oko a nechať kdečo “prejsť”. Takéto správanie však je prípustné len vo výnimočných prípadoch – keď ide o absolútne podružnosti.
Pokiaľ však ide o dohodnuté pravidlá, treba každé ich porušenie okamžite demaskovať ako porušenie a podniknúť patričné kroky. Predsa ste svojim podriadeným vysvetlili, prečo sú dané pravidlá pre vás také dôležité! Keď teraz nad ich porušením privriete oči, čo si majú vaši podriadení myslieť o vašej konzekventnosti? O vašej autorite?
Uzatvárajte dohody
Na konci každej spätnej väzby uzatvárajte s podriadenými jasné dohody. Povedzte, aké správanie budete od nich v budúcnosti očakávať. Neformulujte všeobecne! Nepovedzte “vaša pracovná morálka sa musí zlepšiť”, ale “očakávam, že odteraz budete svoju prácu robiť od 8:00, ako všetci ostatní”.
čím jasnejšie a jednoznačnejšie dohody uzavriete, o to hlbší bude ich psychologický účinok.
Vykreslite dôsledky
Jednoznačne vykreslite dôsledky, ktoré musia podriadení očakávať, ak sa nebudú držať uzavretých dohôd. Postupujte však primerane a nevyhrážajte sa hneď “kopačkami”. Dobré prostriedky sú odsunutie plánovaného zvýšenia platu, zdržanie pracovného postupu, zníženie prémií, zmena pracovnej náplne s úpravou platu či kárne opatrenie.
Dajte si však pozor na to, aby váš postup bol v súlade so Zákonníkom práce a Kolektívnou zmluvou (v spornom prípade sa poraďte s predstaviteľmi odborov) a aby ste vždy dodržali postih, ktorý ste avízovali.
Buďte dôslední
Keď ste raz stanovili pravidlá hry, držte sa ich. Len tak sa ich začnú držať aj vaši podriadení. Nič ich totiž nedemoralizuje viac ako ustavičné zmeny mienky, ktoré od nich vyžadujú úpravy vlastného správania v relatívne rýchlo po sebe idúcich intervaloch.
A keď už stanovujete pravidlá, dbajte na ich kontinuitu. Predovšetkým však dbajte, aby neplatili len pre tých menej obľúbených pracovníkov…
Checklist: Ktorí pracovníci predstavujú pre šéfa problém?
|
29,653 total views, 3 views today