Riešite ten správny problém?

“Ak by som mal hodinu na záchranu planéty, 59 minút by som strávil definovaním problému a jednu minútu jeho vyriešením,” povedal Albert Einstein.

Toto sú múdre slová, ale väčšina organizácií sa ich nedrží, keď štartujú inovačné projekty. Nech už je povaha projektu akákoľvek, málokedy rigorózne definujeme, čo presne ideme ošetrovať a prečo je dôležité to ošetriť. Ak to však neurobíme, plytváme zdrojmi, nevyužívame všetky prístupné možnosti a nakoniec štartujeme veci, ktoré nie sú v súlade s našou vlastnou stratégiou, alebo jej v niektorom okamihu začnú pôsobiť problémy!

Dwayne Spradlin z InnoCentive si spomína na rozhovor s klientom, ktorému mali pomôcť s vývojovým projektom vývoja špeciálneho maziva:

InnoCentive: “Prečo potrebujete to mazivo?”
Zákazník: “Pretože naše stroje potrebujú robiť veci, na ktoré nie sú stavané, a aby to fungovalo, potrebujú špeciálne mazivo.”
InnoCentive: “Prečo stroje nenahradíte?”
Klient: “Pretože nik nevyrába stroje, ktoré presne vyhovujú našim potrebám.”

A tu vzniká otázka hlbšieho významu – potrebuje klient mazivo, alebo potrebuje robiť svoj produkt iným spôsobom? Možnože práve zmena procesu produkcie by vytvorila pre firmu novú konkurenčnú výhodu. (Kladenie otázok, kým sa nedostaneme ku koreňu problému, sa opiera o známu techniku “5 prečo” firmy Toyota a používa sa napríklad v SixSigma.)

Proces definovania problému

  1. Vymedzte potrebu riešenia
    – Čo je základná potreba?
    – Čo je želaný výsledok?
    –  Kto má mať prospech a prečo?
  2. Podložte potrebu
    – Je iniciatíva zladená s našou stratégiou?
    – Čo by to malo podniku priniesť a ako zmeriame, či sa prínos dostavil?
    – Ako zabezpečíme, že sa riešenie bude implementovať?
  3. Vsaďte problém do kontextu
    – Aké prístupy sme už vyskúšali?
    – Čo vyskúšali iní?
    – Aké sú vnútorné a vonkajšie obmedzenia pre implementáciu?
  4. Napíšte definíciu problému
    – Je problém v skutočnosti niekoľko vzájomne súvisiacich problémov?
    – Akým požiadavkám potrebuje riešenie vyhovieť?
    – Ktorých ľudí treba zapojiť do riešenia problému?
    – V akom jazyku a s akými informáciami má byť definovaný problém?
    – Čo potrebujú riešitelia poskytnúť?
    – Akú motiváciu budú riešitelia potrebovať?
    – Ako bude vyhodnotené riešenie a ako bude meraný úspech projektu?

Až keď sú všetky tieto kroky za nami, je rozumné prikročiť k riešeniu problému.

 2,912 total views,  12 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.