Žiadne štúdium, žiadne kurzy nepripravujú manažérov úspešne viesť generáciu „digitálnych kovbojov“ (alebo aj generáciu PlayStation), teda ľudí narodených medzi 1980 a 2000. O tejto generácii sme počuli už častejšie a niečo z toho sa ukázalo byť len čistý mýtus (viď napr. článok str. 8). Odmala sú navyknutí, že im stále niekto potvrdzuje, akí dobrí sú. Nie sú pripravení na zlyhania skutočného života. Požadujú okamžité naplnenie želaní. Chýba im lojalita. A takto zoznam pokračuje.
Hoci sa niektoré z charakteristík zakladajú aspoň čiastočne na pravde, stereotyp mileniánov je presne to, čo v každej inej generácii bol stereotyp dvadsaťročných.
Ak máte v tíme „digitálnych kovbojov“, tu je šesť tipov, ako z nich vyťažiť maximum:
- Učia sa skúsenosťami. Nie nadarmo ich volajú PlayStationová generácia – vyrastali s videohrami, ktoré hrali bez návodov. Naučili sa vyhrávať sériou pokusov a omylov, game over/new game. Presne takto môžu vystupovať aj v profesionálnom živote – púšťajú sa do nových zážitkov bez veľkého premýšľania vopred a učia sa zlyhávaním. Ako ich nadriadení by ste toto nemali spúšťať zo zreteľa a mali by ste pre nich modelovať výhody a ohrozenia jednotlivých ťahov – pred tým, ako ich urobia, ale aj potom.
- Ich život je nelineárny. Svet tejto generácie bol odjakživa mnohovrstvový a nikdy ho nepovažovali za bezpečný a stabilný. Ich kariéry budú tiež nelineárne – a oni to vedia. Mnohí z nich budú striedať zamestnanie a podnikanie a znova zamestnanie. Prevažnú časť svojho života trávili na internete, kde sa koncentrovali na jednu vec v jednej minúte a na celkom inú vec o päť minút neskôr. Predošlé generácie sa učili lineárnejšie, čítaním kníh od začiatku po koniec.
Pre nadriadeného to znamená, že mileniáni sú pripravení na komplexnosť, Nikdy nepoznali nič iné. Starší manažéri môžu mať problém prispôsobiť sa tomu, čo táto generácia považuje za normál. - Sú lojálni – ale nie voči osobám, lež voči princípom. Tu sa uplatňujú niektoré predsudky o tejto generácii: cenia si osobný rozvoj, milujú nové príležitosti, ale nikdy vás nebudú nasledovať len preto, že ste ich šéf.
Miesto toho, aby ste sa snažili naviazať si ich na seba alebo na organizáciu, venujte čas viac zviditeľňovaniu a komunikovaniu zmyslu za tým, čo robíte, čo robí firma a čo robia oni. Mileniáni potrebujú vedieť, že robia svet lepším. Ak ich úprimne a nenásilne presvedčíte, že to, čo robíte, má svoje princípy, dostanete aj ich lojalitu. - Vnímanie súkromia, hraníc a rolí je bez presných hraníc. To môže byť dobré alebo zlé. Už sme počuli historky o tom, ako títo mladí doplatili na zdieľanie súkromných vecí na internete – napríklad keď na Facebooku označili svojho šéfa za blbca a prišli preto o miesto. Na druhej strane, nie sú spútaní zastaralými hierarchickými štruktúrami, takže sú kreatívnejší a vidia príležitosti aj tam, kde by ich starší ľudia nezbadali.
Ako ich nadriadení by ste mali dávať pozor na nežiadúce dopady ich sebaprezentácie, ale súčasne by ste mali podporovať ich kreativitu a schopnosť spochybňovať a meniť zaužívané spôsoby robenia vecí. - Moc je distribuovaná a kontrola si vyžaduje dovolenie. Inými slovami, mileniáni sa nebudú otravovať so zlým šéfom. Nepočúvajú autority, ak nesúhlasia. Možno to vyzerá ako ťažkosť, ale z dlhodobého hľadiska čím skôr ľudia prestanú akceptovať mizerných nadriadených, budú sa nadriadení musieť zmeniť – a všetci z toho budú mať prospech.
Nebuďte lenivým lídrom. Postarajte sa, aby váš tím a mileniáni v ňom vedeli, čo sa robí a prečo. Nepoužívajte „urob, pretože ti to hovorím“. A nezanedbávajte rozvoj líderských zručností – ani svoj vlastný Potrebujete pre nich byť vzorom a potrebujete vedieť, ako ich motivovať. - Vyhýbajú sa nudnej, ale potrebnej práci. Aby sme získali expertízu a rozhľad v hocijakej oblasti, musíme si veľa nezáživných hodín „odsedieť“, aby sme sa dozvedeli o veciach do hĺbky. Tieto skúsenosti nám aj pomáhajú vybudovať si trpezlivosť a vydržať pri probléme, až kým ho nevyriešime. Mileniáni sa neradi venujú nudným úlohám, ktoré vedú k majstrovstvu a budujú charakter, pokiaľ im tieto úlohy neprinášajú nejakú zjavnú výhodu.
Dnešní nadriadení by sa mali mimoriadne snažiť, aby svojim „digitálnym kovbojom“ ukázali, prečo je rutina a nudná práca potrebná. Mali by svojim začínajúcim talentovaným pracovníkom ukázať, ako im hĺbka vhľadu do vecí pomôže neskôr pri prechode do vedúcich pozícií. Podniky už dnes odvádzajú celkom dobrú prácu pri priťahovaní talentov do firmy, ale ešte stále zápasia s tým, aby uľahčili ich prechod do vyšších úrovní zodpovednosti.
2,046 total views, 5 views today