Walta Disneyho poznáme všetci – pre jeho výsledky v animovanom filme. Ale Walt Disney súčasne dokázal preorganizovať svoj podnik tak, aby každý mal potešenie z toho, čo robí, a aby mu práca prinášala viditeľné ocenenie.
Keď sa Walt Disney rozhodol v roku 1935 natočiť celovečerný animovaný film, Snehulienku a sedem trpaslíkov, ľudia sa z neho smiali ako z blázna. Pritom film bol logickou odpoveďou na otázku: „Prečo by sme nemohli urobiť celovečerný animovaný film, ktorý by smelo konkuroval hraným filmom?“ Zisky, ktoré film vyniesol, sú astronomické.
V roku 1951 urobil Disney ďalší krok. Položil si dve nové otázky: „Ako dokážeme naše filmy dostať k väčšiemu publiku?“ a „Ako by sme dokázali zabávať ľudí vzrušujúcimi, novými spôsobmi?“
Odpoveď na tieto dve otázky znamenala pre jeho firmu ekonomický zlom. Obrátil svoju pozornosť na zabávanie ľudí, nie na výrobu filmov. Do hry vstúpili televízne show, zábavné parky a ešte oveľa viac.
A ako to súvisí s projektovými tímami?
Jeho ľudia sa nevláčili frustrovane chodbami so zvesenou hlavou. Boli nadšení. Ochotní meniť svet. Disney vytvoril takéto prostredie tým, že si položil zopár veľmi správnych otázok a že priznal, že jeho vlastné odpovede asi nepostačia…
Nasledovných 5 otázok tvorí základ úspechu pre každý tím. Pýtajte sa:
- Čo je moja úloha v tomto projekte?
- Akých noriem sa budem držať, nech sa stane čokoľvek?
- Ako bude vyzerať konečný úspech?
- Akým smerom sa pohnem, aby som ho dosiahol?
- Ako budem postupovať na svojej ceste k cieľu?
Odpovede na tieto otázky fakticky opisujú misiu vášho projektu, hodnoty, víziu, stratégiu a taktiku. A to je len začiatok.
Napr. Herb Kelleher založil v roku 1971 Southwest Airlines s jednoduchým úmyslom sprístupniť cestovanie lietadlom pre všetkých. Nemal všetky odpovede vtedy – a nemá ich ani dnes, ale otázky si kladie znova a znova a výsledkom sú prekvapivé riešenia.
Jeho odlišnosť spočíva v tom, že keď si položil našich 5 otázok, urobil ešte druhý krok – položil pár otázok aj svojmu tímu!
Pýtajte sa: „Čo je naším zmyslom? Prečo ako skupina existujeme?“
Budete prekvapení, koľko rozličných odpovedí sa dozviete! Presne uvidíte, prečo je váš tím bez iskry. Zistíte, kde ste so svojím tímom v skutočnosti – a často je to celkom inde, než ste si mysleli, keď ste si kládli prvých 5 otázok!
Toto je váš skutočný štartovací bod. Malý tip: Vytvárate atmosféru dôvery, preto nevytrubujte výsledky vášho rozhovoru do sveta – je to súkromný rozhovor s vaším tímom a tak ho tak aj berte.
Potom príde na radu druhá otázka: „Podľa akých štandardov fungujeme?“
A znova pozorne počúvajte, nezasahujte do konverzácie. Jednoducho načúvajte predstavám vášho tímu a pomôžte mu naformulovať tieto predstavy jasným, jednoznačným spôsobom, ktorého sa možno v budúcnosti pridržať.
Váš tím si doslova vymodeluje prostredie, v ktorom sa bude cítiť dobre a v ktorom bude schopný poskytovať nadštandardné výsledky. Navyše sa v jeho očiach stanete lídrom, ktorému dôveruje, ktorého uznáva a za ktorého rešpektuje.
Prichádza posledný krok: Po tomto „utajenom“ kroku začnite tím viesť k tomu, aby svoje slová premenil na skutky. Vaším novým poslaním je implementovať návrhy, ktoré vám dali. Keď sa nebudú musieť starať o prostredie (lebo to im vy ako šéf zariadite), budú sa môcť plne venovať práci na projekte.
Podľa Dana Coughlina.
2,187 total views, 1 views today