Všade v biznise vidno škodlivé tímové normy. Prax väčšiny tímov je priamo protichodná voči základnej ľudskej povahe – potiera emotívne potreby individuálnych členov a neberie do úvahy spôsob, akým majú zapojené mozgy.
„Existuje lepší spôsob,“ vraví Jackie Barretta, autorka knihy Primal Teams: Harnessing the Power of Emotions to Fuel Extraordinary Performance. “Je vhodnejšie vytvoriť tím, ktorý zodpovedá ľudskej povahe, a takto podnietiť jasnosť a kreativitu, ktoré vedú k nevídaným výkonom.“ Pritom vysvetľuje, ako takýto prirodzený tím dokáže poprieť niektoré mýty moderného podnikania.
Mýtus 1: Buď vždy pozitívny
Pracovné prostredie býva plné stresu a nervozity. Väčšina členov tímu si myslí, že musia pôsobiť pokojne a vyrovnane, a to i vo veľmi napätých situáciách. Výraz tváre, reč tela a iné fyziologické signály však odhaľujú vnútorné napätie a signalizujú negativitu a len čo to ostatní spozorujú, začínajú pochybovať o úprimnosti autentičnosti a dôveryhodnosti toho, kto sa zjavne pretvaruje.
Realita: Vyjadriť negatívne pocity môže byť v prospech veci. Ľudia sa dokážu naučiť prejavovať aj negatívne pocity spôsobom, ktorý im pomôže spracovať ich a zbaviť sa ich. To ich drží pri veci a dokáže celý tím posunúť od ľahostajnosti do pozornosti a ochoty pomôcť. Navyše to podporuje vzájomnú dôveru medzi členmi tímu, pretože sú voči sebe autentickí.
Rada: Vytvorte pre ľudí bezpečný priestor, aby mohli voľne vyjadriť svoje – aj negatívne – pocity. Usmernite túto energiu tak, aby z nej tím vyťažil a nemusel ju prekonávať ako prekážku.
Mýtus 2: Vzťahy by mali byť striktne pracovné
Väčšina tímov je presvedčená, že najlepšie je udržiavať vzťahy len na povrchu, kde sú členovia tímu navzájom srdeční a kolegiálni, ale keď potrebujú urobiť tvrdé rozhodnutia, necítia sa spútaní osobnými prepojeniami.
Realita: Ľudia majú prirodzenú potrebu nadväzovať vzájomné vzťahy. Keď členov tímu spájajú nefalšované pocity starostlivosti a záujmu, napĺňajú si tým základnú ľudskú potrebu. Skôr naopak – keď ľudia musia mať pravidelne do činenia s inými, ku ktorým necítia spolupatričnosť, veľmi často sa to zvrháva na silné, niekedy toxické negatívne pocity ako strach, nervozita a depresia.
Rada: Pomôžte ľuďom vytvoriť si emocionálne väzby v tíme. Nepotrebujú sa celkom zbaviť vzťahov, potrebujú sa len naučiť zaobchádzať so situáciami, kedy úzky vzťah v pracovnom svete znamená problém.
Mýtus 3: Líder tímu by mal stanoviť pravidlá
Mnoho lídrov tímu verí, že musia vytvoriť sadu pravidiel (niekedy značne rozsiahlu), aby zabezpečili, že všetci členovia tímu budú pracovať s plným nasadením, budú brať na seba ohľad a budú starostliví voči ľuďom mimo tímu, najmä zákazníkom.
Realita: Keď ľudia dostanú voľnosť robiť tie správne veci, konajú oveľa dôveryhodnejšie. Keď ľudia majú pocit, že im niekto dôveruje, dochádza k výronu oxytocínu do mozgu – stávajú sa prirodzene sebaistejší, kooperatívnejší, ohľaduplnejší a svedomitejší. Narastá tým nasadenie, spolupráca, kreativita i produktivita.
Rada: Dajte ľuďom voľnosť konať a robiť rozhodnutia. Odolajte nutkaniu nalinkovať príliš úzke mantinely. Dôverujte svojmu tímu, že bude robiť to, čo treba.
Mýtus 4: Odbornosť a efektivita sú Svätý Grál
Väčšina tímov sa sústreďuje na zvýšenie svojej produktivity a efektívnosti a podporujú svojich členov, aby sa stali skutočnými odborníkmi na to, čo robia.
Realita: Tento postup ich v skutočnosti znevýhodňuje pri riešení problémov, ktoré dnes tímy riešievajú. Ľudský mozog je vybudovaný na efektívnosť a keď ho vystavíte rutine a opakovaniu činností, ktoré si vyžaduje „stať sa expertom“ a „zdokonaliť proces“, tak ho tým vlastne brzdíte.
Rada: Pomôžte každému členovi tímu vstupovať do každej situácie čerstvo, ako keby to bola novinka. Podporujte zvedavosť a skúmanie a učenie sa, aby sa tím vyhol mentálnej rutine a bol schopný prinášať stále lepšie riešenia.
Mýtus 5: Veľké dáta dávajú odpoveď
Čoraz častejšie siahajú tímy po obrovských haldách počítačových dát, aby na nich založili svoje rozhodovanie.
Realita: Kolektívne poznanie členov tímu je často najlepším zdrojom dát potrebných pre urobenie rozhodnutia. Sú sústavne vystavení cenným detailom ako zákaznícke reakcie na produkt, ktoré sa nedajú kodifikovať a tak ich v počítačoch nenájdeme. Tieto dáta sú uskladnené v podvedomí členov tímu, často bez toho, aby o nich vedome vedeli.
Rada: Povzbudzujte ľudí, aby využívali svoju intuíciu. Keď ľudia využívajú svoju intuíciu a vyťahujú dáta zo svojho podvedomia, nejde len o nejaké náhodné odhady, ale sa zakladajú na skutočných dátach. Vybudujte si techniky, ktoré vám pri kreatívnom riešení problémov umožnia prístup práve k týmto intuitívnym postrehom.
Mýtus 6: V biznise niet miesta pre lásku
„Láska“ je v biznise ešte stále cudzie slovo, ba dokonca niečo nežiadúce.
Realita: Keď sa tímy majú vysporiadať s komplikovanými problémami dneška, potrebujú sa oprieť o city, ktoré idú „od srdca“. Nie je to žiadostivosť, akú cítite k svojmu partnerovi, ale len hrejivý pocit pri srdci, ako keď vás niečo nadchne, inšpiruje a dáva tomu, čo robíte, zmysel. Tieto pocity „od srdca“ sú kľúčom k najvyššiemu nasadeniu a motivácii, vhľadu, sústredeniu a kreatívnemu prístupu k veciam.
Rada: Akceptujte „lásku“ ako povinné cviky. Pomôžte členom vášho tímu zakúsiť hlboký zmysel v tom, čo robia.
Autorka Jackie Barretta má vyše 25-ročnú kariéru v úspešnom vedení podnikov Fortune 500. Je zakladajúcim členom Nura Group, poradenskej firmy orientovanej na inovatívnosť a výkonnosť tímovej práce a vytváranie elitných tímov.
1,566 total views, 2 views today