Obvykle panuje názor, že ak chcete niekoho presvedčiť, potrebujete osloviť súčasne jeho hlavu i srdce. V niektorých situáciách to však býva kontraproduktívne.
Oslovovanie emocionality pomáha, keď chcete upriamiť pozornosť na nejakú tému, chcete zvýšiť zaangažovanosť a nasadenie pracovníkov alebo chcete riešiť konflikt v tíme. Oslovovanie rozumu je zas vhodnejšie, keď ste urobili nejaké rozhodnutie s potrebujete ho teraz zmeniť, keď sa potrebujete vysporiadať s komplexným problémom a keď potrebujete o svojom názore presvedčiť niekoho, kto je “studený” a na emócie zareaguje negatívne ako na manipuláciu.
A preto ten problém, ak začnete oslovovať oboje súčasne. Kým hovoríte s emocionálnymi ľuďmi o faktoch, strácate všetok ich záujem, ktorý ste si dovtedy u nich emocionalitou vybudovali. Keď začnete ísť s emóciami na racionálneho, nevzťahového človeka, popudíte ho a môže sa stať, že vám úmyselne bude robiť prieky, pretože v jeho očiach vyzeráte ako manipulátor.
Najlepšie urobíte, ak svoju správu prispôsobíte tomu, kto ju bude počúvať, a charakteru správy. Ak oslovujete emóciu, používajte živé opisy a pútavé príbehy, najlepšie z vlastného života. Ukazujte, aké osobné výhody z vášho návrhu plynú pre počúvajúcich. Ak presviedčate človeka racionálneho, hovorte o systéme, o zákonitostiach a o vyššom prospechu pre podnik alebo úspore.
2,617 total views, 3 views today