Tímy sú dôležitou súčasťou každej úspešnej organizácie. Je preto dobré poznať princípy a zákonitosti ich fungovania, ak ich chceme úspešne viesť.
Ktoré pravidlá a zákonitosti fungovania tímu by mal poznať každý tímový vedúci?
1. „Starí harcovníci“ majú väčšie slovo
Medzi rovnocennými členmi tímu majú lepšiu pozíciu a „staršie“ práva tí členovia tímu, ktorí sú v ňom dlhšie. Ak túto pozíciu nováčik v tíme neberie do úvahy, kladie si základy pre budúce konflikty. To platí aj pre vedúceho tímu, ktorý prichádza do už existujúceho tímu. Preto by si mal predovšetkým zmapovať situáciu v tíme, spriateliť sa so „starými harcovníkmi“ a naučiť sa vážiť si ich skúsenosti a kompetencie, lebo inak jeho nápady narazia na tvrdý odpor.
2. V popredí záujmu tímu stojí úloha
Mnohé tímy už dávno stratili z očí úlohy a ciele tímu a zapodievajú sa už len sebou samými. Takéto tímy už zmutovali na podnikovú „reality show“. Rozoberajú svoje problémy a vzťahy a venujú sa len svojmu vnútornému životu. V takomto prípade je úlohou tímového vedúceho priviesť ich pozornosť späť k problému, ktorý majú riešiť.
3. Vyvážený prospech z členstva v tíme
Každý člen tímu si v duchu vedie svoju súkromnú bilanciu. Pokiaľ je táto bilancia nevyvážená, vzniká nespokojnosť, pocit viny a konflikty.
Ak jeden člen tímu dáva priveľa alebo ak iní členovia tímu priveľa očakávajú, rastie napätie v tíme. Vedúci tímu by mal teda dbať na to, aby príspevky jednotlivých členov a benefity, ktoré im účasť v tíme poskytuje, boli vyvážené.
4. Spolupatričnosť a nasadenie
Každý člen tímu sa má v tíme cítiť rovnako bezpečne – patrí do tímu a má v ňom svoje miesto isté. Pokiaľ sa spolupatričnosť berie na ľahkú váhu (napr. preraďovanie, zásahy externistov a pod.), vytratí sa dôvera členov tímu. To vedie k dlhodobým motivačným blokádam.
Čím viac daný člen prispieva k prežitiu organizácie, tým lepšia je jeho pozícia. Preto aj členovia tímu by mali chápať svoju prácu pre tím ako príspevok k prežitiu organizácie.
5. Nasadenie sa musí vyplácať
Ak majú niektorí členovia tímu mimoriadne schopnosti, ktoré dokážu využiť v prospech podniku, treba to patrične oceniť. Odmeňovanie výlučne podľa výsledkov celého tímu je pre členov tímu demotivujúce a niekedy vedie k tomu, že opustia podnik.
6. Rozchody niekedy prospievajú
Ak niektorý člen tímu poškodzuje podnik a vy sa ho nezbavíte, demotivujete tým ostatných pracovníkov – vytvoria sa napäté vzťahy a zavládne všeobecná nedôvera. Radšej hrozný koniec ako nekonečná hrôza!
Prirodzene, pri rozchodoch je veľmi dôležité, aby sa odohrávali v atmosfére vzájomného rešpektu. Ak sa niekoho zbavíte zákerným alebo drastickým spôsobom, budú si to zvyšní členovia tímu pamätať celé roky…
7. Pri novom oceniť staré
Každý nový nápad predstavuje akoby kritiku starého. Ak pri zavádzaní nových metód do práce tímu neoceníte tie staré, ktoré sa osvedčili v posledných rokoch, narazíte na zaťatý odpor. Okamžite vám dajú pocítiť, že ste arogantný teoretik. Ako inovátor by ste sa mali najprv snažiť dôkladne oboznámiť so starými metódami a až potom postupne zavádzať do nich zmeny. Nezabudnite: nejeden osvietený misionár skončil v minulosti v kotli domorodcov!
8. Vedenie musí byť zreteľné
Aj pri tímovo orientovanej práci by malo vedenie zostať za každých okolností zreteľné. Každý tím potrebuje vedenie a orientáciu. Aj pri skupinovej práci treba vždy vyjasniť ciele. Ak necháme tím napospas sebe samému, vznikne chaos a neistota. Vedenie neznamená, že autoritatívne začnete „chlievikovať“ svojich podriadených, ale že aj napriek všetkej demokracii ako vedúci presne stanovíte hranice, ciele a pravidlá. Vedenie je tiež v svojej podstate servisná úloha. Preto nie je dobré, keď vedúci tímu a jeho členovia sú si príliš blízki. Ako vedúci sa musíte naučiť čeliť aj istej osamelosti.
Zdroj: Ingo Th. Krawiec, Krawiec Consulting
4,516 total views, 3 views today