Vzorce nerozumného alebo kontraproduktívneho správania, tzv. antivzorce, nájdeme vo všetkých častiach nášho života – teda aj na pracovisku. V čom spočívajú?
Antivzorce sú bežné kontraproduktívne spôsoby reagovania na skupiny problémov alebo situácií, hovorí Rick Brenner z Chaco Canyon Consulting. Niektoré antivzorce sú špecifické pre jednotlivcov, iné sú špecifické pre celé skupiny a niektoré pre oboch súčasne. Obvykle sa odlišujú od dysfunkčného správania, ktoré tiež môže byť kontraproduktívne, ale býva dané nižšou mentálnou kapacitou alebo psychologickými poruchami.
Jeden z takýchto skupinových antivzorcov je Peterov princíp, ktorý pozná asi každý. Je to tendencia povyšovať ľudí v organizácii tak dlho, kým nedosiahnu úroveň, na ktorú už nemajú – a na nej zaviaznu. Potom má organizácia vyššie posty obsadené ľuďmi, ktorých výkonnosť je subštandardná, ktorí už nedokážu robiť to, čo je ich úlohou.
Ďalší takýto antivzorec je Príčina všetkého zla – teda človek, ktorého skupina ľudí považuje za zdroj vlastných problémov – a obvykle sa pri tom výdatne mýlia.
Každý antivzorec má svoje špecifické atribúty.
Indikátory. Indikátory antivzorca signalizujú jeho prítomnosť. U spomínaného Peterovho princípu to môže byť nekompetentnosť riadiacich pracovníkov.
Príčiny. Každý antivzorec môže mať viacero príčin. U Peterovho princípu jednou z príčin je to, že organizácie majú sklon povyšovať ľudí podľa ich doloženej výkonnosti, a nie podľa vhodnosti na novú funkciu. A keď sa potom na nejakej úrovni preukáže ich výkonnosť ako už nepostačujúca, ich povyšovanie sa obvykle zastaví.
Stabilizátory. Mechanizmy, ktoré antivzorec vytvárajú, sa môžu líšiť od mechanizmov, ktoré ho udržiavajú potom pri živote aj napriek tomu, že sa ukazuje ako kontraproduktívny… Napríklad v rodinných firmách sa Peterov princíp stabilizuje vďaka neochote zbaviť sa nekompetentného príbuzného na riadiacom poste. Vo verejnej správe a politicky riadených organizáciách môže byť takýmto stabilizátorom lokálna lojalita, ktorá vytvára odpor voči racionálnym opatreniam. V podnikoch vzniká neochota zbaviť sa nekompetentných manažérov hlavne vtedy, keď sa ich nekompetentnosť neprejavuje až tak ostro a dá sa zahladiť „náhradnými opatreniami“.
Ako sa antivzorcom brániť. Je dobré vedieť, ako sa môžeme brániť voči antivzorcom, ktoré nás ohrozujú či už z hľadiska istoty, stability, bezpečnosti, vzťahov, emocionálnej rovnováhy alebo kariéry. Keď sa napríklad nájdeme v pozícii Príčiny všetkého zla, prvé, čo si potrebujeme uvedomiť, je že aj keď sa všetci zhodujú v svojom názore, nemusíme byť skutočným zdrojom problémov skupiny a nemusíme teda túto rolu prijať. Môžeme začať hľadať skutočnú príčinu/príčiny. A rovnako nám pomôže, keď vieme, ako sa vyhnúť tomu, že nás za Príčinu všetkého zla označia.
Intervencie. Ak to patrí k vaším právomociam, môžete sa pokúsiť zbaviť organizáciu antivzorcov. Najprv zistite, či náprava spadá do vašich kompetencií. Ak nie, porozmýšľajte o tom, ako problém zviditeľniť a ako do jeho riešenia zainteresovať iných; ak sa vám toto nepodarí, musíte sa so situáciou zmieriť a ak vás vnútorne ničí, porozmýšľajte nad zmenou pracovného prostredia..
Ak leží riešenie problému vo vašej kompetencii, zvoľte si opatrenia, ktoré nebudú len „kozmetické úpravy“, ale budú ošetrovať skutočný koreň problému.
2,435 total views, 5 views today