Personálny marketing a rozprávanie príbehov

dňa

Podniky často hľadajú typické HR témy, ktoré by mohli rozohrať v sociálnych médiách. Pritom v každom podniku sa nachádza množstvo príbehov, ktoré stoja za to, aby ste sa o ne podelili… len ich treba nájsť!

V personálnom marketingu nie je rozprávanie príbehov (storytelling) vôbec ťažké, pokiaľ sa skutočne začnete zaujímať o podnik a jeho históriu. Tu je 5 krokov, pomocou ktorých si budete vedieť zostaviť plán pre obsahy, čo chcete sprístupniť na sociálnych médiách:

1. Brainstorming

Sadnite si spolu s kolegami z rôznych útvarov a najprv si určite, čím sa váš podnik vyznačuje ako zamestnávateľ. Ak už máte definovanú Employer Value Proposition, hodnotu ako zamestnávateľa, použite ju ako osnovu, okolo ktorej môžete tvoriť svoje príbehy. Premyslite si: Ste mimoriadne tradičný podnik s dlhoročnou históriou? Mohli by vám úžasné príbehy porozprávať práve tí dlhoroční zamestnanci? Alebo máte mimoriadne prepracovaný systém vzdelávania, ktorý by ste mohli cez príbehy predstaviť? Trik spočíva v tom, že príbehy trčia v hlavách vašich kolegov a zamestnancov – tak ich potrebujete zvolať a nechať ich prispievať.

Najlepšie príbehy sú pre vás tie, s ktorými sa vaši potenciálni zamestnanci ľahko identifikujú a ktoré majú potenciál vyvolať živú diskusiu.

2. Koncepcia

Brainstorming by mal poskytnúť zoznam 3-4 nápadov, ktoré teraz možno rozpracovať. Napríklad si vezmime náš tradičný podnik. Nápad by mohol byť predstaviť priateľstvá, ktoré sa za tie roky medzi kolegami vyvinuli. Takto rozprávame emotívny príbeh z podniku a súčasne ukazujeme, že ako zamestnávateľ kladieme dôraz na dlhoročných spolupracovníkov. Pre takýto emotívny obsah sa mimoriadne dobre hodia Facebook, Instagram a YouTube – treba len zvážiť, v akej forme (video, článok s obrázkom) ho chceme porozprávať a kto má byť naša cieľová skupina.

3. Redakčný plán

Keď už je nápad vyzretý a máte poruke prvé príbehy, začnite premýšľať o tom, ako  ich chcete rozprávať a ktoré kanály sú pre ne najvhodnejšie. V najlepšom prípade môžete jedným obsahom v rôznych formách obsadiť všetky kanály – často na to treba urobiť len minimálne úpravy!

Napríklad ak ste natočili rozhovor s pracovníkom, tak je to obsah vhodný pre YouTube kanál. Súčasne ho však môžete avízovať aj článkom a fotografiou na Facebooku. Takto oslovíte fanúšikov oboch kanálov. A v ideálnom prípade ešte počas rozhovoru urobíte zopár obrázkov – a už máte príbeh pre Instagram. Keď tieto obsahy rozdelíte na viacero po sebe idúcich dní, tak jedným rozhovorom ste sa postarali o týždeň obsahu na vašich sociálnych médiách!

4. Realizácia

Toto býva najväčší strašiak – a úplne zbytočne… Dnes už sa video dá robiť bez drahej aparatúry a bez externých dodávateľov. Dokonca je lepšie, ak ho urobíte “neprofesionálne” – také snímky vyzerajú autentickejšie a zaujmú pozornosť viac ako štúdiové nahrávky.

To, čo potrebujete nepodceniť, je príprava. Prejdite si s pracovníkom všetko, čo chce povedať. Ale pozor – aby znel autenticky, vzdajte sa radšej teleprompterov alebo lístočkov s nápoveďami. Nechajte ho, nech si zvolí svoje vlastné slová. Ak mu potrebujete poskytnúť nápoveď, tak len vo forme hlavných bodov, ku ktorým sa má vyjadriť.

5. Vyhodnotenie

Na konci každej kampane potrebuje byť nejaké vyhodnotenie. Ako ju publikum prijalo? Aké boli odozvy?

Najprv si premyslite, čo je pre vás dôležité. Má akcia upútať pozornosť na váš podnik? Má ho urobiť známejším? Chcete rozšíriť určitú správu? Alebo hľadáte uchádzačov na konkrétne miesta? Aby ste sa nestratili v džungli dát, sústreďte sa len na niekoľko podstatných. Ak napríklad propagujete voľné miesto, vyhodnoťte dosah a počet kliknutí na váš web.

 5,919 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.