Osobné interview: nástroj hodnotenia kandidátov

Od časopisu Manažér číslo 46 vám približujeme jednu z metód hodnotenia osobnostného profilu kandidátov – personálne interview. Tento nástroj sa dá použiť na rozpoznanie silných a slabých stránok kandidáta v oblasti osobnostných čŕt, postojov, osobných priorít a ďalších spôsobilostí neprofesného charakteru v dvanástich štandardizovaných hodnotiacich škálach.

V tomto čísle sa zameriame na škálu „túžba po nadpriemernom výsledku“.

Čo je „túžba po nadpriemernom výsledku“?

Na tejto škále hodnotíme tendenciu kandidáta dosahovať tie najlepšie možné výsledky a tendencia byť najlepší. Vysoké skóre na škále túžba po nadpriemernom výsledku nachádzame väčšinou u ľudí, ktorí sú nároční na seba a svoju prácu, porovnávajú sa s najlepšími a snažia sa dosiahnuť čo najlepšie výsledky. Naopak ľudia s nižším skóre na tejto osi sa oveľa častejšie uspokoja i s nedokonalými riešeniami, skôr majú túžbu „mať veci hotové“ než dosahovať to „naj“.

Táto vlastnosť umožňuje predpokladať, nakoľko je kandidát ochotný dosiahnuť viac, ako bolo povedané.

„Túžba po nadpriemernom výsledku“ a jej dopady

Aké sú rozdiely v prístupe k práci a v správaní pracovníkov vzhľadom na úroveň osi túžba po nadpriemernom výsledku?

  • čím vyššie skóre má kandidát na tejto osi, tým viac ho baví dosahovať viac ako požadované výsledky
  • ak má na tejto osi kandidát skóre blízko stredu, tak tak mu stačí dosahovať požadované výsledky
  • čím nižšie skóre má kandidát na tejto osi, tým je pravdepodobnejšie, že sa uspokojí aj s horšími ako požadovanými výsledkami

„Túžba po nadpriemernom výsledku“ a ohrozenia z nej vyplývajúce

Aké ohrozenia môžu nastať pri nesprávnom zaradení pracovníka vzhľadom na úroveň jeho túžby po nadpriemernom výsledku?

Ak má daný pracovník nižšie skóre na osi „túžba po nadpriemernom výsledku“, než si vyžaduje jeho pozícia, je pravdepodobné, že získate tzv. „vykazovača“. Inými slovami, pracovník bude vždy vedieť preukázať, že veci sú hotové a v poriadku, nebudete ho schopní pri ničom „prichytiť“, ale stále budete pravdepodobne cítiť, že výsledky netriafajú celkom vaše ciele. Takýto pracovník nikdy neprekročí rámec očakávaného, čo je nebezpečné najmä pri tvorivých pracovných pozíciách, kde sa práve vyžaduje, aby pracovník prekračoval hranice očakávaného, aby priniesol niečo viac než už bolo vytvorené pred ním a že sa neuspokojí s výsledkami, ktoré sú iba porovnateľné voči konkurencii. Ide napríklad o pozície návrhárov, pracovníkov marketingu, dizajnérov.

Autor: Dušan Burger, ibis partner Slovakia. Fotografia z tlačenej verzie časopisu.

 1,231 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.