Nič nedokáže človeka znervózniť viac, ako keď ho vlastní podriadení obchádzajú a so svojimi problémami či nápadmi utekajú priamo k vášmu šéfovi (tzv. by-passing). Podrýva to vašu autoritu a pozíciu a z dlhodobého hľadiska vytvára semenište pre budúce problémy.
Či sa z takéhoto „obchádzania“ stane bežný jav alebo nie, za to môže spôsob, akým zareaguje váš nadriadený. Pokiaľ pošle pracovníka späť, aby vec prekonzultoval najprv s vami, podrží vám tým chrbát. Horšie však je, ak pracovníka vypočuje a začne konať.
Prečo nadriadený súhlasí?
Prečo sa niektorí nadriadení nechajú oslovovať aj poza váš chrbát? Nuž, niekedy bol váš nadriadený predtým na vašom mieste a potom povýšil. Vy ste tam len krátko a ľudia sú ešte stále zvyknutí bežať po radu k nemu.
Inokedy je nadriadený polichotený, že pracovník hľadá „vyššiu autoritu“ a spravodlivejšiu moc“. Možno si ani neuvedomuje, ako zle vám tým robí. A niekedy aj presne vie, že tým škodí, ale chce mať vždy a o všetkom dokonalý prehľad – a tak podvedome podporuje to, že vás podriadení obchádzajú.
Nech už však bol dôvod hocijaký – tieto praktiky musia skončiť, ak chcete svoje oddelenie skutočne riadiť! Musíte sa stať pre vašich podriadených tou kompetentnou osobou, ktorá vie poradiť a robiť rozhodnutia. Potrebujete, aby sa prispôsobovali vašim predstavám, a nie predstavám svojho niekdajšieho šéfa.
Je na vine riadiaci štýl?
Ako v mnohých iných prípadoch, aj tu treba začať od seba. Pozrite sa na svoj riadiaci štýl, pretože v mnohých prípadoch je kameň úrazu práve v ňom. Ste svojim pracovníkom dostatočne k dispozícii, keď sa potrebujú poradiť? Neboja sa prísť za vami s problémom? Neboja sa priznať, že niečo neporozumeli alebo nevedia?
Odpoveď najľahšie získate, ak sa ich priamo spýtate. Vezmite si za zámienku nejakú konkrétnu situáciu, keď vás „obišli“. Vysvetlite im, že vám to neurobilo dobre a chceli by ste situáciu zmeniť. Pýtajte sa, čo môžete urobiť, aby v budúcnosti prišli za vami. Pokúste sa spoločne sformulovať pravidlá – a potom ich za seba poctivo dodržiavajte.
Ako vyzerá vaša komunikácia?
Niekedy spočíva problém v spôsobe, akým komunikujete. Počúvate dostatočne? Keď sa rozprávate s podriadenými o úlohách, nasledujú za rečami aj skutky? Nezáväzné rozprávanie je totiž príjemná vec, ale oslabuje dôveru vašich podriadených. Keď majú problém, potrebujú ho vyriešiť. A ak ho nevyriešite vy, budú si hľadať iné chodníčky, až kým sa problému nezbavia.
Hovorte so šéfom!
Tým, že váš nadriadený sa venoval podriadenému poza váš chrbát, urobil vám zle. Treba sa s ním pozhovárať. Ale prv, než k nemu vtrhnete a začnete ho obviňovať, zastavte sa na chvíľu! Ako mu o probléme poviete? Potrebujete jeho pomoc, nie neochotu! Ako chcete, aby situáciu vyriešil? Veľmi často si potrebujete tieto veci ujasniť, ak chcete počas rozhovoru s nadriadeným dospieť k výsledku, ktorý sa bude neskôr aj dodržiavať. Niekedy si nadriadený skutočne nie je vedomý svojho „prehrešku“. Niekedy mu malými nápovedami musíte naznačiť, aké riešenie by ste si od neho priali. Vysvetlite mu situáciu tak, ako ju vidíte: „Jano, zdá sa mi, že Fero chodieva so svojimi pracovnými problémami za tebou ešte skôr, než by sa o nich porozprával so mnou. Prv, než s ním budem hovoriť, chcel som sa poradiť s tebou.“
Váš šéf na to zareaguje dvojako – buď si okamžite uvedomí, že vás dostal do zlej situácie, a povie niečo ako „skutočne, ani mi neprišlo, aké to bude pre teba nepríjemné – nabudúce mu poviem, nech s tým najprv ide za tebou!“ Alebo zdvihne obočie a spýta sa: „No a? Veď o nič nejde, tak prečo okolo toho toľko rečniť?!“
Nech už ho k tomuto druhému vyjadreniu vedie čokoľvek – musíte to zmeniť. Vysvetlite mu, ako venovať sa vašim podriadeným za vaším chrbtom podrýva vašu autoritu. Doložte mu, k akým nepríjemným dôsledkom to môže viesť pri práci a pri výsledku celého oddelenia. A keď ešte stále nevidí, čo robí zle, spýtajte sa ho, ako by sa cítil on na vašom mieste. Čo by urobil? Ako by si zjednal poriadok? Nevyhrážajte sa mu, že ho obídete, skôr si od neho pýtajte radu. Ak bol len necitlivý, práve ste ho na daný problém senzibilizovali.
Hovorte s podriadeným
Ani tomu sa nevyhnete. Povedzte podriadenému, že s pracovnými problémami má chodiť priamo za vami. Vysvetlite mu, že zvonka to vyzerá, akoby mal s vami nejaký spor alebo vás chcel podraziť. Sľúbte mu, že ak problémy budú závažné, spolu pôjdete za vaším nadriadeným. Dajte podriadenému pocit, že je pre vás dôležitý. Pokiaľ to nie je vyslovene niekto, kto sa vám chystá vpadnúť do chrbta, rúd pristúpi na nové pravidlá hry.
A čo zanedbaní nováčikovia?
Niekedy sa môže stať, že nastúpite ako nováčik za vedúceho už zohraného kolektívu. Váš nadriadený na vás momentálne nemá čas a povie vám, aby ste sa predstavili sami. Čo urobíte?
Najhoršie, čo môžete urobiť, je sadnúť si za stôl a celý deň nevystrčiť nos za dvere. Ste tam od toho, aby ste komunikovali. Tak choďte medzi ľudí a zhovárajte sa s nimi. Vysvetlite im, kto ste a prečo nebol čas oficiálne vás uviesť. Zoznamujte sa s prácou vášho nového tímu.
Súčasne však požiadajte nadriadeného, aby čo najskôr urobil kratučkú formálnu schôdzu, na ktorej vás oficiálne nainštaluje do novej úlohy. Takto budú ľudia vedieť, že váš nadriadený stojí za vami a zníži sa tým pokušenie pri prvej príležitosti vás „obísť“.
4,457 total views, 15 views today