Podľa Michaela Portera, profesora Harvard Business School, je stratégia záležitosť pozicionovania: nájdete si na trhu parketu, na ktorej viete dosahovať zisky, vytýčite okolo tejto parkety ochranné pásmo, „zakopete sa“, aby ste dlho vydržali, a ak sa priblíži nejaký konkurent, tak mu poriadne naložíte.
Ale náhlosť, s akou sa dnes konkurenčné podmienky menia, keď napríklad príde do vášho trhu globálny mamutí podnik a takrečeno za noc vás z neho vytlačí, vytvára pred nami dilemu: máme sa držať našej prácne vybudovanej pozície, alebo sa jej máme vzdať a nahradiť ju sériou situačných stratégií?
Najlepšou radou pre dynamické trhy je udržiavať svoju stratégiu veľmi jednoduchú.
Stratégia odpovedá na dve otázky: „kam sa chcete dostať?“ a „ako sa tam chcete dostať?“ V statických trhoch leží dôraz na „kam“, kým vo vysoko dynamických trhoch na „ako“. Najlepšou radou pre dynamické trhy je teda udržiavať svoju stratégiu veľmi jednoduchú – stačí pár strategických procesov a pár základných pravidiel. To však znamená, že väčšina vašej pozornosti sa bude sústreďovať na načasovanie a rytmus – váš vlastný, vášho konkurenta, vašich zákazníkov.
Jednoduchosť vám pomôže udržať tzv. strategický princíp: konkrétny výrok (slogan) o nasmerovaní vášho podniku, založený na ekonomickej realite. Nejde o misiu ani víziu, dokonca ani o stratégiu ako takú. Je to skôr šablóna, ktorá vám pomôže rozhodovať, ktoré príležitosti využijete a ktoré nie. Vo firme ibis partner je takýmto sloganom „mit Spaß zum Erfolg“, so špásom k úspechu. V nemeckej materskej firme sa po rokoch tento slogan obmenil, ale slovenská „dcéra“ sa ho drží v pôvodnej forme: „vieme to urobiť tak, aby výsledok bol (finančný i reputačný) úspech?“ a ak áno: „bude to stáť za to aj po ľudskej stránke?“
Držať sa vášho strategického princípu nie je vždy jednoduché. Niekedy prichádzajú zákazky, ktoré by vás bavili, ale nerobili by ste nič výrazne lepšie ako konkurencia. Rozhodnutie: nebrať. Tak postupovala aj spoločnosť Nestlé, keď sa rozhodovala, či si nechá vínny statok Beringer Wine. Boli to jedny z najúžasnejších viníc v Amerike a produkovali mimoriadne kvalitné víno, ale Nestlé sa sústreďovala na také odvetvia podnikania, kde si vedela vybudovať patentovateľné technologické výhody – a v tomto prípade by neboli bývali o nič lepší než hociktorý konkurent. „Tak sme nasledovali hlas rozumu, aj keď nám pukalo srdce,“ priznáva Peter Brabeck-Lemathe, CEO Nestlé.
Okrem osekávania stratégie až na základný strategický princíp je ešte jeden prístup – využiť silu protivníka. Je prebraný z ázijských bojových umení ako aikido, tai-či či džudo. Nikdy sa proti sile nestavajte silou. Prichyťte sa k silnejšiemu protivníkovi a využite jeho silný útok na to, aby vás posunul vpred. (Je to obmena starého známeho „chytrejší vyhráva“.) Ako klasickú ukážku možno uviesť firmu Procter & Gamble, ktorá sa rozhodla vykonkurovať jedného malého lokálneho konkurenta vyrábajúceho jednorazové plienky, firmu Drypers. Celý Texas doslova vystlali kupónmi na zľavnené plienky. Firma Drypers vtedy už bežala na zníženú kapacitu a písala straty, ale okamžite zareagovala a vyhlásila, že aj oni akceptujú kupóny P&G. Do šiestich týždňov ich produkcia dosiahla plnú kapacitu a ich straty sa vykryli…
V statických trhoch si vymyslíte stratégiu a organizácia nasleduje. V dynamických trhoch stratégia je organizácia. Práve spôsob, ako je organizovaná firma, jej štruktúra a kľúčové procesy, rozhoduje o tom, ako dlho sa v trhu udržíte.
1,362 total views, 6 views today