Za posledné tri desaťročia sa svetová ekonomika rýchlo a nezvratne posunula od ekonomických modelov priemyselného veku k ekonomickým modelom informačného/poznatkového veku. Nárast práce založenej na poznatkoch núti zamestnávateľov klásť väčší dôraz na ľudský kapitál. Keďže ten teraz vytvára konkurenčnú výhodu, pre jeho bezproblémové pôsobenie treba urobiť úpravy v základných biznis-kompetenciách.
V dnešných biznis-modeloch ani zamestnávateľ, ani zamestnanec nemajú medzi sebou pevné prepojenie, čo vedie k výraznému presunu ľudí medzi pracovnými miestami a zamestnávateľmi. Keď sa k tomu pridá ešte meniaca sa demografia pracovnej sily, globalizácia, technológie a komplexné právne úpravy, niet sa čo čudovať, ak pracovníci hľadajú lepšiu prácu inde a podniky re-dizajnujú prácu tak, aby pritiahli kompetentné a lacnejšie služby všade, kde sa to len dá. A tak všetci pracovníci, ale hlavne HR, sú dnes nútení sústreďovať sa viac na výsledné čísla podniku a púšťať sa chodníčkami, ktoré ležia už za hranicou ich vlastnej odbornosti. Očakáva sa od nich, že si vybudujú nové a širšie zručnosti, vhodnejšie pre premenlivé prostredie podnikania, a že dokážu rýchlejšie zužitkovať trhové príležitosti a výzvy. Skrátka, očakáva sa od nich, že sa stanú biznis-partnermi generálnych riaditeľov a finančných riaditeľov a budú plynule hovoriť jazykom podnikania. Ako od poradcov sa od nich očakáva, že budú myslieť v prvom rade ako podnikatelia a až potom ako špecialisti pre danú oblasť.
Lokálne a národné združenia HR veľmi kompetentne pripravujú svojich členov na rozvoj zručností nových pre oblasť HR. V USA ponúkajú vynikajúce certifikované HR programy tak lokálne organizácie HR, ako aj niektoré vysoké školy. Čo v týchto programoch chýba, je jasné prepojenie medzi rôznymi funkciami HR úseku (napr. kompenzácie, benefity a obsadzovanie miest) s úzkymi hrdlami podnikovej výkonnosti. Aby sa toto prepojenie vytvorilo, musíme chápať, ako biznis funguje a s akými problémami zápasí.
Literatúra a diskusie s generálnymi a finančnými riaditeľmi a manažérmi ľudských zdrojov ukazujú, že niekoľko základných podnikateľských zručností je pre HR úsek nevyhnutných:
Pochopenie pre to, ako fungujú podnikové financie
Financie sú bezpochyby jazykom podnikania. Manažéri, ktorí tento jazyk neovládajú „ľavou zadnou“, sú v nevýhode pri odbornej argumentácii. Ak rozumiete trendom, ktoré sa dajú vyčítať z finančných správ, viete, kedy a ako uplatniť svoje argumenty. Ak ste výrobná alebo obchodná organizácia, pohľad na hrubú maržu vo vzťahu k celkovému obratu vám napovie, či je vhodná doba na to, aby ste generálneho riaditeľa alebo finančáka požiadali o navýšenie vášho rozpočtu.
Pochopiť základy financií nie je až také zložité. Keď narábate s domácim rozpočtom, tiež si sledujete dlhy, likviditu a úspory na kontách a v istinách a na ich základe robíte rozhodnutia. Ak si vediete záznamy, tak si viete na konci každého mesiaca vyrátať zisk, majetok a hodnotu pre podielnikov (teda rodinu).
Dôkladná znalosť podnikového biznisu
Viete, ako vaša práca, ktorú robíte v úseku HR, súvisí so spokojnosťou zákazníkov, ktorí si kupujú produkty alebo služby vášho podniku? Príliš často strácame z očí predstavu, že sme v biznise, aby sme pritiahli, udržali si a uspokojili našich zákazníkov a ich potreby pri dodržaní istých pravidiel. Dokázal by napríklad každý pracovník vášho úseku zodpovedať tieto otázky?
- Prečo je môj podnik v tomto odvetví?
- Kto sú naši zákazníci?
- Prečo od nás kupujú?
- Čo je naša konkurenčná výhoda?
- Aký je finančný stav môjho podniku?
- Ako pomáha HR útvar podniku naplniť svoju víziu, misiu a stratégiu?
Prirodzene, môžete si vytvoriť svoj vlastný zoznam vecí, ktoré neslobodno stratiť zo zreteľa. Podstatné je dosiahnuť, aby sa všetci pracovníci v podniku plne venovali biznisu a vytvárali konkurenčnú výhodu.
Konkurenčná výhoda
Konkurenčná výhoda vedie zákazníkov k tomu, aby kupovali u nás a nie u našej konkurencie. Čo ale tvorí našu konkurenčnú výhodu? Tu je niekoľko tém na premýšľanie so vzťahom k HR:
- Naša cenová stratégia – ovplyvňujú naše náklady na benefity negatívne našu cenovú stratégiu?
- Obchodné a marketingové zručnosti – poškodzuje miera našej fluktuácie vzťahy, ktoré sme si vytvorili s našimi zákazníkmi?
- Kultúra – umožňuje naša podniková kultúra rast, učenie sa a inovácie, ktoré vedú k udržaniu si a rastu našej zákazníckej obce?
- Zákaznícka orientácia – máme vhodné obsadenie, technológiu a rozhodovacie právomoci, aby sme dokázali riešiť problémy našich zákazníkov?
- Vývoj a inovácia produktov a služieb – vytvorili sme v podniku kultúru, kde sa odmeňuje inovatívnosť, kreativita a identifikovanie najlepších biznis-praktík?
Nezávisle od toho, čo sa rozhodnete zdôrazniť, musíte sa sústreďovať na dve veci: na právne obmedzenia vášho biznisu a na vedomosti, zručnosti a schopnosti potrebné na dosahovanie cieľov podniku a zabezpečenie a rozvíjanie vášho biznisu. Organizácie potrebujú v každej oblasti ľudí, ktorí rozumejú základným koncepciám podnikania a vedia svoju prácu odvodiť priamo od nich. Ak nepoznáte kontext vášho biznisu, ten najlepší systém produkcie a dodávky zlyháva, ak podnik nemá na výplaty a nákup.
Ken Moore
Kenneth W. Moore, člen Americkej spoločnosti pre riadenie ľudských zdrojov, je predseda Ken Moore Associates, poradenskej firmy so sídlom v Schenectady, NY. Je tiež externým profesorom na NewYorkskej štátnej univerzite v Albany, kde vyučuje oblasť strategického manažmentu. Možno ho kontaktovať na kmoore01@nycap.rr.com.
3,874 total views, 18 views today