Počúvanie vyzerá ako veľmi jednoduchý manažérsky nástroj – ale nie je. Väčšina ľudí totiž pri počúvaní spadne do základnej pasce: len čo narazia na niečo, čo sa ich emocionálne dotkne, začnú si v hlave formulovať stanovisko a odpoveď… a nepočúvajú.
Ak viete načúvať tomu, čo hovoria vaši podriadení, kolegovia alebo zákazník, budujete v svojom prostredí lojalitu. Podstatné je nezačať posudzovať či kritizovať, ale jednoducho počúvať.
- Sledujte si reč tela. Reč tela prezrádza náš záujem alebo nezáujem o to, čo práve niekto hovorí. Ak chceme signalizovať záujem, zľahka sa prikloníme a udržiavame očný kontakt, z času na čas sa usmejeme alebo prikývneme.
Ak sa necítime v pohode (napríklad pri veľkých zhromaždeniach), máme tendenciu prekrižovať ruky, vopchávať ich do vreciek. Dajme si pozor, aby sme to nerobili, keď chceme signalizovať, že skutočne načúvame. - Sústreďte sa na hovoriaceho. Platí to najmä v prípadoch, kedy sme na voľne prístupnom priestranstve. Ale aj v kancelárii sa odvráťme od počítača a sústreďme sa na toho, kto hovorí. Ak máme prelietavý pohľad, cíti sa ten druhý nedôležito.
- Neprerušujte. Niekedy radi dokončujeme vety miesto toho druhého. To nie je signál počúvania, ale vnútornej netrpezlivosti, a ten druhý sa zasa cíti nedôležito. Aby sme zabezpečili, že neskočíme do reči, nechajme uplynúť sekundu-dve, než začneme hovoriť.
- Klaďte otázky. Dve najmocnejšie slová v konverzácii sú „povedz mi“. Ľudia pookrejú, keď im kladieme otázky k veci, načúvame ich odpovedi a budujeme na nej.
Keď sa chceme dozvedieť niečo viac o danej veci, najlepšie sú otvorené otázky. Ľudia sa rozhovoria a ak neporozumieme, máme šancu sa opýtať a upresniť si, čo sme počuli. - Pri počúvaní buďte empatickí. Je dobré, ak nepočúvame len ušami, ale zapájame aj oči a srdce. Nemusíme nutne súhlasiť s hovoriacim; stačí, ak si dokážeme predstaviť, ako sa asi cíti a čo sa v ňom deje. Ak chceme porozumieť jeho uhol pohľadu, mali by sme sa vžiť doňho.
Nanešťastie, väčšina ľudí nepočúva na to, aby porozumeli, ale len aby odpovedali. Nesústreďujte sa na to, čo poviete ako ďalšie. Triešti to pozornosť a obmedzuje to rozhovor. Sústreďte sa na príbeh, ktorý vám váš partner rozpráva. Pýtajte sa, ako by ste sa cítili vy, keby sa vám to stalo. A až potom, keď ste plne absorbovali to, čo ten druhý hovorí, uvážlivo odpovedajte.
2,953 total views, 4 views today