Od lídrov sa očakáva, že budú fungovať tak rýchlo a precízne, že sa kritické myslenie pre nich stáva nevyhnutnou podmienkou úspechu.
Možnože kritické myslenie vyzerá ako „mäkká“ alebo nekvantifikovateľná zručnosť, ale popravde je to kľúčová schopnosť lídrov v dnešnom biznise. Nedostatok kritického myslenia totiž môže viesť k pochybným rozhodnutiam, ktoré v konečnom dôsledku môžu potopiť dobré meno firmy.
Ako príklad môže poslúžiť kalifornská firma Netfix, ktorá v júli minulého roku oznámila, že sa jej zákaznícke balíčky rozdelia na dve časti, čo v podstate zdvojnásobilo cenu pre mnohých zákazníkov. Odplata bola v svete sociálnych sietí a okamžitých reakcií rýchla a tvrdá. Netfix stratil 800.000 odberateľov v najbližšom štvrťroku a hodnota jeho akcií klesla o 37%. Dodnes je záhadou, čo tým chcel vtedy CEO Netfixu, Reed Hastings, dosiahnuť, ale je pravdepodobné, že bol zavalený množstvom rôznych scenárov a kvôli finančnému tlaku musel urobiť rýchle rozhodnutie, pre ktoré mu chýbala hĺbka a šírka informácií a zdroje.
Hastingsovi chýbalo strategické myslenie, čo je zložka kritického myslenia. Kritické myslenie je organizovaný a disciplinovaný spôsob logického a jasného uvažovania, pričom sa sústreďujeme na relevantné informácie a zaobchádzame s nimi neskreslene.
Kritické myslenie má štyri zložky:
- Strategické myslenie. Toto si od manažérov vyžaduje odhadnúť atmosféru biznisu a správne rozhodnúť o smerovaní firmy.
- Tvorivé myslenie. Tvorivé myslenie je podstatné pri riešení problémov a pri plánovaní rastu. Všetko, čo štartujeme, je výsledkom tvorivého nápadu nás alebo niekoho iného. Preto je také dôležité, aby aj v manažmente boli tvorivo mysliaci ľudia.
- Riešenie problémov. Pri riešení problémov potrebujeme byť schopní odhadnúť problém, orezať ho na jeho podstatné prvky a ošetriť ho tak rýchlo, ako sa dá.
- Rozhodovanie. Robenie rozhodnutí je často skúška charakteru – robíme nepríjemné rozhodnutia a musíme byť ochotní niesť za ne zodpovednosť. Dôležitou zložkou je intelektuálna zdatnosť, ale aj vysoká dávka odvahy.
Kritické myslenie nadobudlo na váhe hlavne v poslednej dobe, s pribúdajúcou globalizáciou a rastúcim tempom obchodného života a rozvoja technológie. Od ľudí na riadiacich pozíciách sa dnes vyžaduje, aby toho urobili tak veľa a tak rýchlo, že ich myslenie musí byť dokonale vyladené a vytrénované, ak chcú uspieť.
Napríklad vo finančnej spoločnosti Lincoln Financial patrí kritické myslenie k vyhľadávaným zručnostiam a cielene sa u manažérov buduje. Považuje sa za nevyhnutnú podmienku inovácií. Manažéri musia dokázať zvažovať situácie z rôznych uhlov pohľadu a zvažovať dynamiku jednak internú, ale aj dynamiku u klientov a partnerov.
Pretože kritické myslenie je pre organizácie také dôležité, je dôležitým prvkom aj pri výbere zamestnancov. Najčastejšie sa zisťuje psychotestmi ako Watson-Glaserov test kritického myslenia alebo Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Pri behaviorálnych interview sa zasa skúma spôsob, akým kandidát robil v minulosti rozhodnutia a aký dopad mali.
Podniky potrebujú vedieť, ako ich lídri – starí či noví – myslia. Priveľa myslenia totiž môže byť rovnako zhubné ako primálo myslenia. Sú ľudia, ktorí majú tendenciu všetko prešpekulovať a nevedia sa pohnúť dopredu – a sú ľudia, ktorí skočia do vody ešte skôr, než si uvedomia, že nevedia plávať a nevedia, aká hlboká tá voda bude.
Zdroj: Ronnie Reese
2,263 total views, 1 views today