Dobrého kouča rozoznáme tak, že pravidelne hovorí so svojimi podriadenými, vie dobre viesť rozhovor, investuje veľa času do tréningu a rozvoja podriadených a výsledky sa dostavujú v podobe zvýšenej produktivity jednotlivcov i útvaru ako celku. Jeho práca pozostáva z toho, že cielene v rozhovoroch rozvíja schopnosti, zručnosti a postoje svojich podriadených.
Podmienkou dobrého koučingu je vysoká komunikačná kompetencia. Nadriadený musí vedieť podať pracovníkovi spätnú väzbu spôsobom, ktorý ho motivuje a neodpudí.
Ku koučingu sa hodia tieto typické pracovné situácie:
Rozvojový rozhovor
Tento typ manažérskeho rozhovoru je typický pre koučing. Hovoríte s ním dôkladne o jeho silných a slabých stránkach a spoločne vypracovávate podrobný plán rozvoja.
Dohodnutie pracovných cieľov
Pri dohodnutí pracovných cieľov spoločne s pracovníkom stanovíte ciele na najbližšie obdobie a hovoríte o dosahovaní cieľov za minulé obdobie. Tu treba byť dobrým motivátorom, aby boli nové ciele pre pracovníka príťažlivé a dosiahnuteľné.
Tréningový rozhovor
Počas takéhoto rozhovoru sa snaží manažér zlepšiť zručnosti pracovníka v nejakej špecifickej oblasti. Dáva pracovníkovi spätnú väzbu a pokúša sa podporiť jeho schopnosti. Spoločne vypracúvajú tréningový plán pre ďalší rozvoj pracovníka.
Riešenie problémov
Pri tomto rozhovore sa manažér venuje otázkam a problémom, s ktorými prichádza pracovník, a vedie ho k tomu, aby našiel na ne riešenie. Veľmi často sa používa pri komplexných úlohách alebo projektoch.
Tento typ rozhovorov býva častý a má aj svoju špecifickú metódu – RAFAEL.
- Report: Čo sa prihodilo? Ako vyzerá situácia?
- Alternatívy: Čo by si najbližšie urobil inak?
- Fídbek (spätná väzba): Takto som to zažil ja.
- Argumenty: Čo vnímame odlišne??
- Evaluácia postupu: Čo teda treba urobiť?
- Limity: Ako a dokedy to urobíš a ako sa dozviem, že si to urobil? Ako sa ty dozvieš, že to bolo urobené dobre?
A kedy nekoučovať?
Existujú dve situácie, v ktorých koučovanie nie je vhodné.
Prvou sú osobné problémy pracovníka. Na snahu po koučingu v tejto oblasti môže reagovať odmietavo, pretože koučom je jeho nadriadený, ktorý ho aj hodnotí – a preto pracovník nebude pravdepodobne otvorený.
Druhá nevhodná situácia nastáva vtedy, keď sú vzťahy medzi nadriadeným a podriadeným napäté. V takomto prípade podriadený nadriadeného v úlohe kouča neakceptuje.
1,341 total views, 1 views today