“Okamžité učenie je slučka rýchleho zážitku, ktorá pozostáva z udalosti, spätnej väzby a pochopenia.” — Ray Jimenez
Existuje čosi ako okamžité učenie sa, mikroučenie. Takéto učenie sa vytvára pocit náhleho porozumenia a neodkladnosti. Znamená, že informácie pochopíme v čase, kedy ich presne potrebujeme aplikovať, a tým si rozvíjame schopnosť vyriešiť úlohu, nad ktorou práve sedíme.
Keďže naše úlohy sú čoraz komplexnejšie a tempo, s akým ich treba riešiť, sa čoraz zvyšuje, potrebujeme isté “mikroučenie sa” na to, aby sme sa lepšie dokázali učiť “za behu”. Tu je pár krokov, ktorými dosiahnete, aby vo vašej organizácii dochádzalo k mikroučeniu sa:
1. V centre záujmu stojí ten, kto sa učí
Ako by ste sa cítili, keby vás tlačili učiť sa niečo – a vy nechápete, prečo? Keď učiacemu sa dovolíte, aby si sám určoval tempo a oblasť záujmu, bude sa oveľa ochotnejšie učiť. Rýchlejšie absorbuje poznatky.
Takže: Dajte kormidlo do rúk tomu, kto sa učí. Pozrite na veci jeho očami.
2. Vytvorte mikrolekcie
Keď učiacich sa zasypete množstvom dát v krátkom čase, preťažíte ich a spomalíte ich učenie sa. Vypnú pozornosť a učenie ich začne nudiť.
Vedomosti sú produktom našich zmyslových skúseností.
Keď však rozložíte lekcie na množstvo malých, pragmatických bodov poznania, ktoré navyše môže učiaci sa okamžite aj aplikovať a dosiahnuť tým niečo, čo predtým dosiahnuť nevedel, motivujete ho, aby sa aj naďalej učil. Ak máte teda veľký cieľ, je rozumné rozbiť ho na množstvo drobných zážitkov poznania a úspechu.
3. Nezabúdajte na videá
Anglický filozof a lekár John Locke povedal, že vedomosti sú produktom našich zmyslových skúseností. Inými slovami, učíme sa rýchlejšie a viac a lepšie si pamätáme, keď do učenia zapojíme naše zmysly.
Jeden zo spôsobov, ako zmysly zapojiť, je pozerať videá. Vzdelávaie videá nielen že zapájajú zmysly, ale aktivujú aj našu obrazotvornosť a pomáhajú nám pre daný obsah si vytvoriť svoje unikátne analógie a mentálne obrazy.
4. Emotívne pútavý kontext, zmysluplné scenáre
Pokiaľ učiaci sa nedokáže vzdelávanie začleniť do svojho vlastného kontextu, nedokáže si na obsah vytvoriť napojenie a neučí sa. Takže vaše vzdelávanie potrebuje vyzdvihnúť učiaceho sa v tom kontexte, ktorý je preňho veľmi relevantný – vtedy máte jeho záujem a je ochotný učiť sa. Keď je emocionálne zaangažovaný, prijíma informácie a je ochotný uplatniť ich aj v svojej praxi a meniť svoje zabehané postupy.
5. Používajte každodenné príklady z reality a riešte reálne problémy
Ten, kto plánuje tréning, by ho mal orientovať podľa situácií z reálneho života, ako skutočné trapasy a fiaská, aby sa učiaci s nimi dokázal stotožniť. Príklady, ktoré majú priame prepojenie so životom a prácou učiaceho sa, udržiavajú učiacich sa mentálne a emocionálne “na príjme” a vyvolávajú v nich nutkanie okamžite podľa naučeného začať konať.
6. Nastoľujte jednoduché pravidlá
Jednoduché pravidlá pomáhajú učiacemu sa rozpoznať, čo potrebuje urobiť, aby bol v danej úlohe úspešný. Na rozdiel od bežných pracovných pomôcok sú jednoduché pravidlá rýchle a zrozumiteľné a nevyžadujú si orientáciu.
Takéto pravidlá obvykle máme, keď rozhodujeme, kedy zastaviť výrobu, kde sú hranice nášho pracoviska a ako odhaliť najčastejšie chyby.
Pre lepšiu ilustráciu si pozrite dva nasledujúce obrázky. Prvý ukazuje bežný návod na použitie stroja a treba čas, aby si ho človek naštudoval:
Druhý je krátka inštrukcia, kedy treba zastaviť stroj (“Keď teplota zmesi dosiahne 120°, ZASTAV. Preskúmaj, prečo presiahla normálnu teplotu 15°.”):
Ktorá inštrukcia umožňuje hlbšie pochopenie situácie?
Ktorá inštrukcia vedie k rýchlejšiemu zásahu operátora?
Prečo je to tak?
4,661 total views, 3 views today