Stávajú sa trendy zbytočnými, keď sa budúcnosť stáva trendom? pýta sa nemecký prognostik Gerd Gerken v svojej novej knihe Magická masa.
V súčasnosti dochádza k zmenám základných hodnôt. S touto premenou sa spája individualizácia spoločnosti, čo zas vedie k atomizácii ponuky. Trh sa rozpadá na čoraz menšie, čiastkové trhy. Preto je klasický prieskum trhu s orientáciou na cieľové skupiny už dnes takmer nepoužiteľný. Spotrebitelia menia svoje nákupné správanie a nedajú sa už bez problémov začleniť do nejakej cieľovej skupiny.
Dalo by sa predpokladať, že výsledkom takéhoto vývoja bude množstvo individuálnych zákazníkov, ktorých kúpne správanie už nemožno predvídať. Podľa Gerkena však príde pravý opak. Z množstva indivíduí vznikne jednoliata masa, ktorú Gerken nazýva „magická masa“. Táto sa vyznačuje extrémnou individualitou.
Ako však má na túto situáciu reagovať manažment? Gerken navrhuje upustiť od zosúlaďovania výrobku s konkrétnou ponukou a miesto toho sa sústrediť na produkty, ktoré poskytujú množstvo úžitkov, tzv. fraktálne produkty.
Zdroj: acquisa 10/1996
2,643 total views, 2 views today