Ako v každom zošite Manažéra, aj dnes prinášame rozhovor s jedným z výhercov HR Gold – slovenskej ceny za riadenie a rozvoj ľudských zdrojov.
Dnes to je Katarína Mareková zo Západoslovenskej energetiky, a.s., ktorá so svojím kolektívom bola ocenená za dizajn a realizáciu efektívneho systému firemného vzdelávania cestou interných lektorov v oblasti odbornosti a podnikových procesov v projekte „Kolegovia školia kolegov“.
Akú situáciu projekt riešil?
Od roku 2002 čelila skupina ZSE zásadným organizačným zmenám: najprv to bol príchod zahraničného akcionára – koncernu E.ON a neskôr zmena štátneho podniku do holdingovej štruktúry. Ako väčšina zmien, aj tieto spôsobili tlak na efektivitu procesov medzi útvarmi, zmenili sa agendy jednotlivých pracovníkov, zmenili sa pracovné vzťahy. Viacerí vedúci zamestnanci nás oslovili s tým, že potrebujú rozširovať odborné vedomosti. A ako správni „vzdelávači“ sme sa pustili do hľadania spôsobu ako ich potreby efektívne a zmysluplne naplniť.
Na začiatku sme nevedeli, ako zistiť, čo presne zamestnanci potrebujú a akým prostriedkom je možné ich potreby splniť. Už počas prvej fázy zberu podnetov od vedúcich sme dostali veľa odpovedí, z ktorých sme mali jasnejšiu predstavu. Vedúcich sme sa pýtali nielen to, o aké témy majú záujem pre seba a svojich ľudí, ale aj akú tému by vedeli ponúknuť pre ostatných. A tak sme získali aj dobrovoľných interných lektorov, bez ktorých by projekt nefungoval.
Potom sme otestovali koncept formou niekoľkých školení pre vybranú cieľovú skupinu. V ďalšej fáze sme zozbierali detailné dáta o ponuke a dopyte tém, a na ich základe sme spracovali ponuku školení – „katalóg rozvojových aktivít odborných vedomostí“. Od roku 2010 sme zaradili tento katalóg do ponuky školení pri plánovaní ročných rozvojových cieľov a nastavili proces organizovania interných školení a exkurzií. Posledná fáza stále prebieha – je to aktualizácia, a neustále dopĺňanie a výmena tém podľa momentálnej potreby.
Podarilo sa dosiahnuť želaný koncový stav?
Áno, podarilo. Máme fungujúce odovzdávanie vedomostí a skúsenosti internými zamestnancami pri minimálnych nákladoch. Školeniami sa zvyšuje odbornosť zamestnancov a uľahčuje im to orientáciu v pracovných procesoch. Prispievajú k zlepšeniu spolupráce medzi útvarmi a to aj vďaka pochopeniu súvislostí. Týmto spôsobom sa tiež stretávajú ľudia z rôznych častí spoločnosti, ktorí neprichádzajú bežne do vzájomného styku. Týmto všetkým projekt prirodzene mení firemnú kultúru.
Vďaka čomu sa to podľa Vás podarilo?
Myslím, že faktorov úspechu bolo viac. Kľúčovými boli existujúca potreba zo strany vedúcich získavať odborné vedomosti pre seba a svojich ľudí a zároveň ochota interných lektorov vedomosti odovzdávať – za čo im patrí vďaka. Ďalšími faktormi bola časovo nenáročná forma školení (2 až 3 hodiny) a maximálne nasadenie Marty Spišákovej a ďalších členov nášho projektového tímu, bez ktorých by sa to nepodarilo. A to, že sa to podarilo, vidíme na každoročnom rastúcom počte školení, účastníkov a lektorov.
Kde dnes zo spätného pohľadu vidíte kritické body celého projektu?
Za kritické považujem odhadnutie tém, ktoré sú aktuálne, a ich neustála obmena, ako aj záujem interných lektorov svoje vedomosti odovzdávať. To s čím sme sa spočiatku borili, bola slabšia disciplína účasti našich zamestnancov – často sa neodhlásili a na školenie neprišli. Úspešne sme tieto kritické body prekonávali vďaka komunikácii, otvorenosti a angažovanosti našich kolegov.
Ktorá vec je z vášho pohľadu na projekte najprínosnejšia?
To, že zamestnanci z rôznych oddelení efektívne odovzdávajú cenné informácie ostatným kolegom, vďaka čomu firma šetrí náklady a zlepšuje sa spolupráca naprieč celou firmou.
K osobe
Aké je vaše životné krédo alebo motto?
Nemám jedno konkrétne krédo, riadim sa podľa svojich vnútorných hodnôt.
Podľa akých hodnôt žijete (alebo sa snažíte žiť)?
Cením si úprimnosť, otvorenosť a pozitívny prístup ku životu. Myslím, že pri dodržiavaní týchto hodnôt či už v práci alebo v súkromí sa vieme dostať ďalej.
Čo považujete za svoju najsilnejšiu stránku?
Záujem robiť veci, ktoré majú zmysel a snahu vždy nájsť optimálne riešenie.
Čo považujete za svoju slabšiu stránku?
Za slabú stránku považujem svoju netrpezlivosť a potrebu vidieť výsledky hneď. Snažím sa s tým pracovať každý deň. Hlavne keď naša práca vo vzdelávaní často krát nie je o okamžitých výsledkoch, ale o postupných zmenách. Výhodou môže byť v niektorých situáciách ťah na výsledky.
Čo sa vám natoľko osvedčilo pri práci s ľuďmi, že by ste to odporúčali aj iným?
Otvorenosť, priamosť – i keď to je ďalšia z vlastností na ktorej pracujem dennodenne. Nie vždy je to v danej chvíli možné, ale myslím že niektoré vzťahy a projekty sa skokom posunuli ďalej.
Čo podľa vás vedie k trvalému úspechu manažéra?
Podľa mňa neexistuje univerzálna odpoveď, záleží od typu spoločnosti, práce a ľudí v nej.
Čoho by sa podľa vás mali manažéri (hlavne tí menej skúsení) vyvarovať pri svojej práci?
Môžem iba povedať to, čoho sa snažím vyvarovať ja. V mojom prípade je to pri vedení ľudí hneď navrhovať riešenia. Niekedy je to síce jednoduchšie, ale možno by došli na lepšie, efektívnejšie riešenie.
Kto v živote vás najviac ovplyvnil?
Myslím, že to boli rodičia, manžel, môj učiteľ matematiky a vlastne veľa ďalších ľudí, ktorých som vo svojom živote stretla.
Keby ste mali žiť svoj život ešte raz, čo by ste z dnešného pohľadu urobili inak?
Asi nič; myslím, že všetko malo svoj zmysel, aj momenty, keď to možno nebolo podľa mojich ideálnych predstáv, ale práve vďaka tým situáciám som bola donútená vyjsť zo svojej bezpečnej zóny a niečo zo sebou robiť.
5,115 total views, 15 views today