Otázka: Ak je odpoveď tvorba hodnoty, aká je otázka?
Odpoveď: Čo je inovácia?
Otázka: Nesprávne, ešte jeden pokus.
Odpoveď: Čo je úspešná inovácia?
Správne! Takže aký je rozdiel medzi inováciou a úspešnou inováciou? 80%. Správne, 80%. To je totiž približné percento nových projektov, ktoré zlyhajú. A primárny dôvod tohto zlyhania je jednoducho fakt, že nevytvorili dostatočnú pridanú hodnotu pre potenciálnych zákazníkov. V tomto prípade, pridaná hodnota znamená úžitok nad rámec toho, čo je už na trhu dostupné. Spomeňte si na diferenciáciu!
Vo svojej knihe „Innovation Engine“, autor Jatin Desai hovorí, že vysokodiferencované výrobky a služby majú úspešnosť 82% v porovnaní s 18%-nou úspešnosťou ponúk typu ‚ja tiež‘. To, že väčšina firiem si konkuruje navzájom, môže byť príčinou toho, že len veľmi málo firiem dokáže tvoriť nadpriemerné výnosy pre akcionárov.
Ak je tvorba hodnoty tak dôležitá, ako sa môžem dozvedieť o príležitostiach na vytváranie novej hodnoty pre potenciálnych zákazníkov? Ako som mnohokrát povedal, keď máte otázky, mali by ste sa pýtať na vašom cieľovom trhu. Otázky by však nemali byť typu „čo potrebujete“, ale mali by znieť takto:
- Čo sa snažíte robiť?
- Kde sú vaše problémové miesta?
- Čo vás frustruje a hnevá?
- Čo frustruje a hnevá vašich zamestnancov?
- Čo robia zákazníci vašich zákazníkov?
Okrem kladenia týchto otázok sa musíte pokúsiť vniknúť do zákulisia a pozorovať zákazníkov pri práci. Vašim cieľom je zistiť, či viete identifikovať oblasti, kde vaše zručnosti a talenty (a znalosti; pozn. prekl.) môžu byť využité na to, aby zákazníkovi uľahčili jeho úlohu. Príkladom môže byť rýchlejšie, lacnejšie, lepšia kvalita, menej environmentálnej záťaže, prínos pre ľudí, ktorí v skutočnosti robia prácu.
Pokiaľ sa tomuto procesu budete venovať usilovne a s dostatočným množstvom zákazníkov, nájdete (vy a váš tím) nakoniec viacero oblastí, kde uvidíte možnosť inovačného riešenia, ktoré bude medzi tými 20%-tami, čo prežijú.
Ako vidieť nižšie, tieto oblasti budú patriť do niektorej z týchto úrovní obťažnosti.
Jednoduché príležitosti sa vyriešia rutinne a ľahko. To neznamená, že tieto príležitosti boli všetky vyriešené, chcem iba povedať, že ľudia rýchlo akceptujú závery, ktoré im ponúknete, pretože ich budú považovať za ľahko akceptovateľné, pričom budú vyzerať lacno a zrejme. Svet potrebuje novú tužku alebo špongiu, hoci človek, ktorý prišiel s nápadom Scrub Daddy (Aaron Krause) zarába veľa peňazí.
Komplikované príležitosti predstavujú obrovský krok vpred v porovnaní s jednoduchými príležitosťami. Na dosiahnutie pokroku si vyžadujú viac ľudí s rôznymi zručnosťami a skúsenosťami. Čas a neočakávané výzvy znamenajú vždy boj. Ak však máte riešenie, niekto ho môže okopírovať. Aby ste mohli vytvoriť úspešný produkt, kriticky dôležité bude ochrániť vaše intelektuálne vlastníctvo a rýchlo oboznámiť veľmi veľa ľudí o vašej značke.
Komplexné problémy sú ako komplikované problémy steroidov. Každý zákazník môže mať odlišné výzvy. Niektorí zákazníci budú s vašou ponukou veľmi spokojní, a pre iných úplne zlyhá. A navyše, keď začnete, nemáte žiadnu istotu, že budete úspešní.
Úspech si vyžaduje hlboké vrecká a jasnú víziu. SpaceX aj Tesla sú komplexné príležitosti. Keď píšem tieto riadky, vyzerá to tak, že oba podniky budú úspešné, ale výsledok ešte stále nie je zaručený.
Keď chcete pokračovať v tejto ceste, musíte si vybrať jednu úroveň obťažnosti a svižne konať. Je to ako príbeh o Zlatovláske:
Komplexné problémy sú príliš ťažké, jednoduché príležitosti príliš ľahké ale komplikované príležitosti sú tie pravé! Dostatočne ťažké na to, aby umožnili odlíšiť vaše riešenia od iných, ktoré sú k dispozícii a možno dokonca odradiť iných, aby modifikovali vaše riešenie. Riešenia musia poskytovať dostatok hodnoty, aby bol dostupný trh dostatočne veľký. Riziko zlyhania je pritom významne nižšie ako rizikovosť u komplikovaných riešení.
Poučenie
Aby ste mohli rásť, musíte hovoriť s trhom, podniknúť riziko a byť si istí, že máte talent a schopnosti uspieť a pritom odradiť konkurentov.
Princíp ZlatovláskyPrincíp Zlatovlásky vychádza z príbehu pre deti Zlatovláska a tri medvede, v ktorom dievčatko našlo dom vlastnený tromi medveďmi. Každý medveď mal vlastné veci, ako napr. postieľku, misku a stoličku, atď. Po testovaní všetkých troch dievčatko zistilo, že jedna postieľka bola príliš veľká, druhá príliš malá, kaša v jednej miske píliš horúca a v druhej príliš studená. Ale jedna postieľka bola tak akurát a kaša z jednej misky sa práve dala jesť. U detí tento princíp funguje dávno predtým než dokážu príbehu o Zlatovláske porozumieť. Efekt Zlatovlásky hovorí o rozhodovacom procese detí. Deti ignorujú informácie, ktoré sú príliš jednoduché alebo príliš zložité, zaostrujú namiesto toho na situácie, ktoré sú “tak akurát”, hovorí nová štúdia. |
Autor Sam Klaidman je majiteľom Middlesex Consulting. Zaoberá sa dizajnovaním nových služieb tvoriacich pridanú hodnotu a ich uvádzaním na trh. Podporuje klientov pri transformáciách, ktoré podniky potrebujú pri zavádzaní nových služieb. Článok preložil Ivan Košalko.
Ivan Košalko
Ivan Košalko inšpiruje ľudí, rozvíja ich profesionálny potenciál a spolu s nimi nachádza ten najlepší spôsob, ako pracovať a žiť.
1,963 total views, 1 views today