Individualizovaný prístup zvýši motiváciu a zlepší spoluprácu

dňa

Produktivita práce sa obvykle meria  počtom poslaných mailov, napísaných správ, urobených telefonátov alebo úloh vyškrtnutých zo zoznamu “na urobenie”. Jeden z jej hlavných faktorov sa však obvykle prehliada – osobnosť pracovníka. Tá totiž podmieňuje, nakoľko efektívny bude.

Neexistuje nič ako perfektný pracovník; všetci sme len ľudia a máme svoje povahy, skúsenosti a predsudky. Ak však dokážete bez posudzovania a odsudzovania spoznať, ako jednotliví pracovníci “tikajú”, dostávate neoceniteľnú príležitosť  vytvoriť na pracovisku pocit motivácie, istoty, vzájomného rešpektu a dobrej spolupráce.

Aj keď jednotlivé osobnosti ľudí majú obrovský dopad na to, ako dobre podniky fungujú, často je otázka osobnosti tabuizovaná. Výnimkou bývajú len prípady, kedy zamestnanci ohovárajú iných a roznášajú chýry. To ešte viac vysúva otázku individuálnych osobností “za chrbát” daného človeka. Oveľa konštruktívnejšie riešenie je akceptovať zvláštne ťahy jednotlivých ľudí, prispôsobiť im  svoje správanie a otvorene o nich hovoriť.

Často už len to, že manažér sa nesnaží prispôsobiť si pracovníka svojmu obrazu, ale že je ochotný akceptovať jeho zvláštnosti, je pre prostredie a ostatných pracovníkov nesmierne upokojujúce. A  hlavne – je to celkom iné než ohováranie. Keď raz uznáte niečie špecifiká, začína byť zjavné, ako s ním narábať: “vieš, Maťo neznáša kritiku” obsahuje totiž aj inštrukciu “keď chceš spochybniť Maťov názor, choď na to opatrne cez zisťovacie otázky”.

Tu je niekoľko princípov, ktoré vám pomôžu vysporiadať sa s individuálnymi špecifikami ľudí tak, aby sa tým zlepšila atmosféra a produktivita v tíme:

1. Zraniteľnosť

Celá naša osobnosť vzniká ako produkt pokusov skryť, ochrániť alebo zdôvodniť to, čo považujeme za osobné slabé stránky.

Ľudia sú nesmierne zraniteľné bytosti. Celá naša osobnosť vzniká ako produkt pokusov skryť, ochrániť alebo zdôvodniť to, čo považujeme za osobné slabé stránky.

Takže prvé, čo potrebujete, je uznať a akceptovať túto ľudskú zraniteľnosť. Potrebujete ukázať, že túto stránku vášho pracovníka vnímate a rešpektujete – že je pre vás plnohodnotný človek aj s ňou.

Vnímať zraniteľnosť iného je zručnosť: potrebujete sa pozrieť za slová a snažiť sa z nich odvodiť jeho vnútorné rozpoloženie. Napríklad niekto, kto je veľmi ústretový a so všetkým súhlasí, môže za tým skrývať vnútornú neistotu. To je ich vnútorná zraniteľnosť a citlivosť súčasne – ak mu začnete protirečiť a nebudete vystupovať ústretovo, dostávate ho do zbytočného stresu. Títo ľudia sa pravdepodobne budú vyhýbať priamej konfrontácii – a tak budú potrebovať nejakú “udičku”, s ktorou môžu súhlasiť, aby vyjadrili otvorene svoj názor. V takomto prípade ak to viete, môžete sa o potrebnú “udičku” postarať.

To, ako sa ľudia chránia pred poranením, býva veľmi individuálne – niekto na  všetko reaguje hnevom a agresívne, akoby to bolo brnenie, od ktorého všetko odfrkne, iný sa zas od strachu stiahne alebo začne veci diplomaticky “obkecávať” a ohmatáva si tým možné reakcie na svoj názor.

2. Porozumenie

Ak ste sami sebou a dokážete si toho druhého namodelovať, nepotrebujete návody na to, čo s ním – vhodné správanie začne byť evidentné.

Keď odhalíte zraniteľnosť človeka a jeho obvyklé defenzívne stratégie, začnete odrazu rozumieť tomu, ako sa na pracovisku prejavuje. Bez tohto pochopenia s ním nedokážete efektívne fungovať.

Porozumenie začína tým, že ste sami ukotvení v svojich hodnotách a stabilní v svojich prejavoch. Potrebujete byť pre svojich ľudí “čitateľní”, aby pochopili, že individualizovaný prístup neslúži na to, aby ste niekoho zosmiešnili alebo znevážili, ale že je to spôsob, akým sa u vás v tíme funguje. Ak vy viete, kto ste a ako sa prejavujete, dokážete pozorovať toho druhého a vcítiť sa do toho, ako vnútorne funguje on. Hovorí sa tomu “splynúť” s tým druhým – získať schopnosť predvídať jeho reakcie a poznať jeho horúce gombíky (a nestláčať ich zbytočne 😉 ). Tým, že ste sami sebou a dokážete si toho druhého namodelovať, nepotrebujete návody na to, čo s ním – vhodné ťahy začnú byť evidentné.

3. Bezpečie

Rozdielni ľudia jednoducho potrebujú rozdielny prístup.

Jediný spôsob, ako sa skutočne ľudsky priblížiť k pracovníkovi, je vytvoriť bezpečnú atmosféru – potrebuje cítiť istotu, že naňho neudriete v bode, kde ho to bolí, kde je zraniteľný. Tu je kľúčový základný rešpekt. Ľudia vycítia váš postoj k nim a ich hlavným obavám a pocit bezpečia sa stáva premostením ku konštruktívnej, produktívnej spolupráci.

Neexistuje univerzálny návod, ako narábať s rôznymi osobnosťami. Proces pozostáva z pozorovania, usudzovania a overovania si. Sledujete, ako ľudia reagujú na rôzne veci. Zvolíte na nich istý prístup, pozriete sa, ako naň zareagujú, a urobíte potrebné úpravy. Je to,  ako keby ste vystrčili tykadlá a snažili sa vycítiť, ako je na nich najlepšie ísť. Napríklad niekto nie je citlivý so svojím slovníkom a bez problémov označuje myšlienky ako “strelené” či “hlúpe”. Iní to môžu považovať za urážlivé alebo znevažujúce. To isté platí o rýchlosti hovorenia, tóne hlasu či intenzite prejavu. To, čo je pre dynamického človeka prirodzené, môže stiahnutý človek považovať za nátlak. Rozdielni ľudia jednoducho potrebujú rozdielny prístup.

Dokázať s členmi vášho tímu jednať s rešpektom a efektívne je jedna z  najdôležitejších vecí, ktoré vedia zlepšiť produktivitu podniku – a pritom vás nestoja ani cent.

Spracované podľa Michaela Mamasa: 7 Personality Principles to Boost Office Productivity

 3,610 total views,  9 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.