Matej Glos PhDr., human resources manager, Emerson Electric Slovakia s.r.o. Nové Mesto n/V
Ako dlho Váš podnik už robí HR? S akými skúsenosťami?
Hodnotiace rozhovory sú štandardnou súčasťou riadiacej práce na všetkých úrovniach riadenia. Praktizujú sa od r. 1994, t. j. od vzniku firmy. Bez hodnotiaceho rozhovoru v súčasnosti nie je možné urobiť úpravu mzdy. V r. 1998 sa metóda prispôsobila metódam Emersonu Corp.
Na čo sa zameriavajú Vaše HR?
Prečo ste si vybrali práve taký typ?HR sa roba v ročných intervaloch a sú spojené s prehodnotením mzdy. Postupy sa odlišujú podľa toho, či ide o priamych výrobných robotníkov, nepriamych technikov a úradníkov a napokon manažérov. Pre každú skupinu sú vytvorené štandardizované postupy vedenia rozhovoru a príslušné formuláre pre záznam. Pred rozhovorom si vyžiada najprv sebahodnotenie príslušného manažéra. Riaditeľ svoju prípravu na rozhovor konzultuje s personálnym manažérom. Rozhovor je menej štruktúrovaný, viac neformálny, orientovaný na budúcnosť a vedúcou témou je zlepšovanie. HR s manažérmi a technikmi sa nekonajú kampaňovite, ale vždy k individuálnemu výročnému dátumu, podľa toho, kedy pracovník začal vo firme pracovať. Takže riaditeľ a každý manažér ich robí so svojimi podriadenými jednotlivo priebežne k aktuálnemu výročiu po celý rok.
Riaditeľ hodnotí svojich podriadených manažérov metodikou prevzatou z Emersonu.
Rozhovory s technikmi sú náročnejšie. Vedú ich príslušní manažéri. Tieto rozhovory sú komplexnejšie a viac štruktúrované. Hodnotí sa v nich face to face plnenie pracovných cieľov a pracovné správanie na sústave 19 kritérií. Manažér musí naviac verbálne definovať silné a slabé stránky a doporučiť ďalší rozvoj.
Rozhovor s robotníkmi robia majstri na pracovisku. Tieto rozhovory sú jednoduché, prerokúva sa v nich pracovný výkon podľa kritérií – zvládnutie pracovných operácií, prítomnosť v práci, výkonnosť, flexibilita a učenlivosť. Výsledok má vplyv na valorizáciu mzdy a rozhodnutie tom, či bude predlžená pracovná zmluva z dočasnej na trvalú (doby určitej na neurčitú).
Ako ste HR zavádzali do praxe? Aké boli reakcie pracovníkov na rôznych úrovniach manažmentu?
Hodnotenie a HR sa začali konať prirodzene a okamžite pri vzniku firmy. Sú považované za samozrejmosť. Skôr by vyvolalo údiv, keby sa nekonali.
Nakoľko sa osvedčili HR ako riadiaci nástroj?
HR sú uznávaným motivačným nástrojom riadenia.
Na čo si majú personalisti dať pozor, keď sa rozhodnú tento nástroj zaviesť?
Urobiť všetko proti formalizmu. Hodnotiteľov treba dobre vyškoliť a pripraviť. Neurobiť metodiku a formuláre príliš zložité. Radšej jednoducho a doplniť kvalitným zácvikom. Poskytovať feed back hodnotiteľom o tom ako hodnotili. Trvať na tom, aby ich robil aj najvyšší manažér.
K akým ďalším krokom plánujete pristúpiť v budúcnosti v nadväznosti na HR?
Pripraviť nových majstrov na schopnosť zvládnuť HR. V najbližšom období nepotrebujeme robiť väčšie zmeny.
10,910 total views, 51 views today