Firemná komunikácia v turbulentných časoch láka aj personalistov: Ako z nevýhody urobiť výhodu?

Jasné, že svetová hospodárska kríza prináša okrem problémov aj pozitíva. Jedno z najpodstatnejších? Učí či dokonca núti ľudí vo firmách komunikovať. Inak povedané, otvára im oči, aby videli nové možnosti. Strkanie hlavy do piesku, ktoré by sa mohlo zdať pohodlným riešením, sa nakoniec vypomstí. V kríze jednoducho nefunguje. Ľudí zaujíma budúcnosť firmy a tým aj ich samých, očakávajú odpovede na otázky. Ak ich nedostanú, pociťujú neistotu. A ak zamestnávateľ kalkuluje s tým, že pracovníci aj tak nemajú kam ísť, tak načo sa im venovať, prichádza o lojalitu najmä u cenných ľudí.

Dá sa urobiť výhoda aj z ekonomickej recesie? Isteže! Otázkou je, ako. Riešime ju v Communication House už dlhšie. Svojej aktuálnej vízii – prepájať komunikačné a personálne témy a pozdvihovať úroveň firemnej komunikácie a sebadôvery ako takej na Slovensku – sme venovali prvý workshop, ktorý v samom závere minulého roka prilákal do Košíc vyše tri desiatky záujemcov z celej republiky.

„Systémová firemná komunikácia na všetkých úrovniach a so všetkými pracovníkmi výrazne pomáha zmierniť obavy z neistej budúcnosti. Má aj hlboký humanitný aspekt a pozdvihuje sebadôveru na všetkých úrovniach. Správanie sa zamestnávateľa v ťažkých časoch si zamestnanec sakramentsky dobre zapamätá. O to viac, keď je korektné a spojené s nadštandardnou starostlivosťou,“ vysvetľuje Dr. Eva Čániová, riaditeľka Communication House a dodáva: „Rovnako vplýva aj na obyvateľov obce, mesta a regiónu, ktorí tvoria s pracovníkmi firmy spojenú nádobu.“

Mimoriadne cenným úvodom udala konferencii tón Jozefa Poláková, guvernérka Rotary International pre Slovensko a Česko v rokoch 2008/2009. Predniesla kritický prejav manželky legendárneho sociálne tvorcu a výrobcu topánok Sonje Baťovej, ktorá poukázala na konzumný životný štýl západnej spoločnosti a ľudskú chamtivosť ako na jedny z hlavných príčin krízy. Vyzdvihla nutnosť vrátiť sa k skutočnej etike podnikania, ktorej priekopníkom bol práve Tomáš Baťa.

O skúsenosti zo záveru neľahkého roka 2008 a priebehu roka 2009 sa podelila Katarína Držíková, ktorá vedie oddelenie komunikácie a spoločenskej zodpovednosti v Embracu Slovakia. Napriek tomu, že v troch vlnách sa museli rozlúčiť s približne štyrmi stovkami zamestnancov, všetkým poskytli kompletné informácie a podali pomocnú ruku pri hľadaní novej práce. Dobre zvládli aj komunikáciu s regionálnymi i celoslovenskými médiami. „Vzťah obyvateľov Spiša sa k nám nezmenil. Vedia, že sme serióznym závodom. Naše kroky sú pod ich denno-denným drobnohľadom,“ doplnila Pavla Mončeková, manažérka ľudských zdrojov Embraca, ktoré časom pocítilo nárast objednávok a prijalo späť približne tri štvrtiny prepusteného počtu ľudí.

U. S. Steel Košice vidí svoju úlohu v starostlivosti o zamestnancov aj o región východného Slovenska okrem iného v tom, ako vysvetlil hovorca spoločnosti a riaditeľ Vonkajších vzťahov Ján Bača, že naďalej podporujú početné aktivity. „Dni dobrovoľníctva alebo podujatia pre tisícky detí sú len dva príklady. Patria však k dôležitým signálom o stabilite veľkého zamestnávateľa.“ Aj jeho kolegyňa z Východoslovenskej energetiky Andrea Danihelová (hovorkyňa a vedúca úseku Komunikácia) prízvukovala, že práve počas krízy sa ukáže skutočná starostlivosť firmy o zamestnancov. „V tomto roku sme podporili vyše 150 neziskových aktivít našich pracovníkov,“ dodala.

Špecifickú formu boja s krízou predstavili zástupcovia firiem z francúzskej stavebnej skupiny COLAS. Helena Jacková, riaditeľka Úseku riadenia ľudských zdrojov Inžinierskych stavieb Košice poukázala na školenia, ktoré skupina usporadúva pre všetkých svojich prvolíniových manažérov, pričom obsah ide vysoko nad rámec toho, čo požaduje zákon. „Odovzdávanie rovnakých informácií na rovnakom mieste, doplnené o neformálne stretnutia, má neoceniteľnú hodnotu, obzvlášť v kríze,“ uviedla. Práve Inžinierske stavby sa ujali vedenia v metodickom riadení personalistiky aj v spoločnosti COLAS CZ, keďže pred dvomi rokmi vznikla v skupine jednotná česko-slovenská oblasť.

„Verím, že sme ponúkli niekoľko odpovedí, ako využiť dosiaľ nedocenenú silu komunikácie,“ komentuje E. Čániová. „Sami sme sa tiež rozhodli – a to po viacročných úvahách – práve teraz vyjsť von s projektom Objav doma divy sveta. Communication House podporí sedem základných škôl – s projektmi, ktorých ústrednou myšlienkou je rozvoja sebadôvery obyvateľov Slovenska.“

Na najbližšom workshope plánovanom na 1. októbra 2010 chceme pokračovať v diskusii – tentoraz o vzťahoch firiem s novinármi a komunitou.

Autor: Anton Oberhauser, Communication House

 4,360 total views,  3 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.