Môže to byť chlapík z vedľajšej kancelárie, ktorý keď je vytočený, trieska dverami a zásuvkami, alebo pracovníčka prevracajúca oči, keď niekto navrhne poradu, prípadne kolega, čo všetkých poza chrbát ohovára a šíri klebety. Všetko sú to toxickí zamestnanci – a nielenže kolegom uberajú chuť do práce, ale vyslovene znižujú ich produktivitu. Na druhej strane, práve takíto ľudia môžu byť úžasní špecialisti alebo kreatívci a miláčikovia vrcholového manažmentu, ktorý vidí len ich výnimočnosť, ale nie škody, čo napáchajú na atmosfére a výkonnosti iných.
Pracovisko je špecifické tým, že obľúbení bývajú ľudia, ktorí sú prínosom k produktu a výsledovke. Hoci sa k iným ľuďom správajú v niektorých prípadoch povýšenecky až pohŕdavo, voči šéfovi sú obvykle kompetentní a vedia všetko zdôvodniť v svoj prospech, takže manažment si ich považuje a kolegovia trpia. V nedávnej štúdii Fierce sa 78% pracovníkov vyjadrilo, že títo ľudia obrovsky zhoršujú pracovnú morálku, 17% ľudí hlásilo zvýšený stres a 27% sa sťažovalo na zníženú produktivitu. Napriek tomu 78% potvrdilo, že ako-tak znášajú negatívne správanie toxických pracovníkov – a to je vysoké číslo na to, aby s tým nadriadení a HR útvary začali niečo robiť. Niekedy to nie je ľahké – môžu to byť vzácni špecialisti alebo extrémne produktívni ľudia a náklady na to, aby sme sa ich zbavili, môžu byť vysoké (nájsť náhradu, prípadné súdne spory a pod.).
Dá sa urobiť niekoľko vecí. Predovšetkým sa dá neprijímať do zamestnania toxických ľudí. Aby sa prejavilo, nakoľko sa nový človek znesie s ostatnými, bolo by dobré urobiť viacero stretnutí medzi ním a tímom – pri obede, pri poháriku – a pozorovať, ako sa k sebe budú správať a či sa neprejavia nejaké črty, ktoré počas pohovoru nebolo ako odhaliť.
Ale čo, keď už máme toxického pracovníka v tíme a otravuje atmosféru? Odborníci radia:
- Veľmi zavčasu stanovte v písomnej forme, ako vyzerajú podnikové štandardy správania a čo je neakceptovateľné správanie, Ak manažment neidentifikuje veľmi skoro, čo je uňho toxické správanie, tak takých ľudí naberiete a rozhasia vám vzťahy aj medzi ostatnými pracovníkmi.
- Nech sa manažér alebo pracovník z HR stretne s toxickým pracovníkom, popíše mu zlé správanie a to, aké dopady má na spolupracovníkov a atmosféru.
- Stanovte presný plán, ako zmeniť urážlivé správanie pracovníka, a presne pomenuje, aké postihy budú nasledovať, ak sa správanie nezmení.
- Zistite si, či sa pracovník nenachádza v osobnej kríze. Aj z dobrého a príjemného pracovníka sa v čase rozvodu, smrti alebo ťažkej choroby v rodine môže dočasne stať toxický človek.
- Pouvažujte, či nebude lepšie, ak bude toxický pracovník pracovať z domu – ale nezabúdajte, že to medzi ostatnými môže vyvolať vlnu nevraživosti, pretože niektorí ľudia to môžu považovať skôr za odmenu ako za trest; patrične to emocionálne s nimi vopred spracujte.
- Dokumentujte problematické správanie, ktoré voči podnikovým štandardom vyzerá ako „toxické“. Ak budete chcieť toxického pracovníka prepustiť a ten to dá na súd, takáto dokumentácia pomôže podniku obhájiť svoj postup.
V Prudential Financial v Newarku, N.J., pokiaľ je problém s nejakým pracovníkom, majú zavedený Incident Oversight Team (tím na dozor nad pracovnými incidentmi). Ten privolajú, naplánuje sa stretnutie s pracovníkom a vysvetlí sa mu postoj podniku k jeho správaniu. Nejde o odsúdenie, ale neosobné vysvetlenie dopadov správania na podnik i spolupracovníkov. Pracovník si potom musí vybrať plán zlepšenia – kurz, knižku, poradcu alebo životného kouča. Musí sa pravidelne stretávať s dozorným tímom, aby videli, či a ako veci napredujú. Aj nadriadení sa berú na zodpovednosť za toxické správanie pracovníka z ich tímu, pretože toxické prejavy v tíme sú známkou zlého vedenia a mohli by z podniku vyhnať cenné talenty.
A ak všetko zlyhá, podnik sa s toxickým pracovníkom musí rozlúčiť.
5,999 total views, 3 views today