Keď Robert S. Kaplan a David P. Norton v roku 1992 publikovali v Harvard Business Review svoj článok Balanced Scorecard – Measures That Drive Performance, netušili, akú revolúciu tým vyštartujú. BSC sa stalo známkou dobre vedenej firmy a okolo tejto metodológie sa vyvinul celý priemysel poradenstva a podpory.
Dnes mnohé podniky hovoria, že BSC je základom ich podnikového systému riadenia. V severnej Amerike asi 50% podnikov podľa Fortune 1000 používa BSC a v Európe to činí 40-50% podnikov. Nedávno si našli autori BSC dokonca čas a napísali „následníka“, The Strategy-Focused Organization (Strategicky koncentrovaná organizácia; Harvard Business School Press, 2001), v ktorej BSC posúvajú z roviny merania výkonnosti do roviny riadenia premien. Skúmajú skúsenosti podnikov ako Mobil Oil Corp., AT&T Canada a Cigna Insurance.
Aké sú hlavné spoločné črty organizácií, ktoré mali úspech s využívaním BSC a prechodom na strategicky koncentrovanú organizáciu?
Kaplan: Každá organizácia, ktorú sme skúmali, to robila odlišným spôsobom, ale videli sme, že všetky mali silný líderský prístup zhora. Po druhé, svoju stratégiu premieňali na Balanced Scorecard. Po tretie, kaskádovali stratégiu z vrcholovej úrovne nadol až na úroveň jednotlivých útvarov a oddelení. Po štvrté, dokázali dostať stratégiu do každodennej práce každého jedného človeka a zakotviť ju v osobných cieľoch prepojených na spôsob odmeňovania za výkony spojené s týmito cieľmi. A po piate, integrovali BSC do všetkých podnikových procesov, do plánovania a návrhu rozpočtu, a vytvorili si nový reportingový systém ako novú štruktúru pre porady vedenia.
Ale ako viete, že to funguje?
Norton: Vezmite si Mobil. Keď s procesom v roku 1993 začali, urobili prieskum medzi pracovníkmi. Pýtali sa, nakoľko rozumejú stratégii, nakoľko vedia, čo sa robí so zákazníkom, a pýtali sa aj na kvalitu, bezpečnosť a podobné veci. Spočiatku zistili, že len asi 20% pracovníkov rozumie stratégii. O päť rokov to už bolo 80%.
Funguje BSC aj v „novej ekonomike“ s jej krátkymi cyklami a vysokou volatilitou?
Norton: Ak ste farmaceutická firma a trvá vám 10 rokov, než uvediete na trh nový produkt, BSC bude popisovať kroky, ktoré na to musíte absolvovať. Ak ste dot-kom a uviesť na trh nový produkt vám trvá 90 dní, BSC bude popisovať kroky, ktoré na to musíte absolvovať. Jediný rozdiel bude spočívať v rýchlosti, s akou budete aktualizovať svoje BSC…
6,356 total views, 15 views today