Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.
Dnešný článok je zo SuperTipu 7 (2002).
Manažér by sa nikdy nemal celkom vybrať z dennej rutiny, pretože čoskoro stratí cit pre podnikanie v danom prostredí.
Je to krok, ktorý sa dotkne každého podnikateľa a malého podniku – ako pribúda zákaziek, musí majiteľ alebo manažér čoraz viac práce presúvať na svojich podriadených a sám sa musí venovať strategickým úvahám a udržaniu zákazníkov. Nie všetci podriadení však majú zručnosti potrebné na to, aby sa dobre zhostili úloh, ktoré prebrali od šéfa. A pred šéfom teraz stojí ľudská dilema – prerobiť alebo vynadať?
Kde je príčina?
Podnikateľ alebo manažér by sa nikdy nemal celkom vybrať z dennej rutiny, pretože čoskoro stratí cit pre podnikanie v danom prostredí. Okrem obchádzania zákazníkov by mal aspoň v počiatočných fázach veľa pozornosti venovať aj tomu, aby sa jeho pracovníci zdokonaľovali na úroveň, ktorú od nich bude požadovať, len čo “prinesie” ďalších zákazníkov. “Papierová” kvalifikácia totiž nepostačí; a preto si manažér musí sadnúť, prejsť s pracovníkom jeho očakávaný pracovný proces a zistiť, nakoľko je pracovník schopný ho naplniť. Pritom je dobré držať sa nasledovných 6 zásad:
- Podrobne definujte parametre kvalitnej práce. Vytvorte si kontrolný zoznam pre každú úlohu, pre každé oddelenie alebo každú etapu procesu, aby pracovníci vedeli, čo treba urobiť, aby mala práca patričnú úroveň.
- Prejdite si tieto zoznamy s pracovníkmi. Podrobne rozoberajte každý bod, v prípade potreby predveďte, ako vyzerá želateľný výsledok. Možnože sami pracovníci prispejú ku zoznamu vlastnými myšlienkami. Dajte im tú možnosť!
- Vysvetlite im, prečo je pre vás také dôležité, aby odvádzali dobrú robotu. Vysvetlite im, čo si od výsledkov sľubujete a aké plány máte do budúcnosti. Vysvetlite im, prečo by mali ísť za vašimi cieľmi a čo z toho budú mať oni. Napríklad ak sa vám podarí rozšíriť zákaznícku sieť, budete si môcť dovoliť vyplácať vyššie mzdy a pod. A hovorte aj o nehmotných veciach – o hrdosti z dobrého mena podniku, o spolupatričnosti k “tímu víťazov”. Vytvorte prepojenie medzi tým, čo nosíte v hlave a v srdci, s obsahom vašich kontrolných zoznamov. Takto pracovníci pochopia, že od nich nežiadate žiadne výstrelky, ale že za tým “úletom” je metóda.
- Neskôr sa ich pýtajte, ako sa im robí s kontrolnými zoznamami. Pomáhajú im odovzdávať dobrú robotu, alebo veci zbytočne komplikujú? A ak komplikujú, ako ich treba upraviť? Inými slovami, zaangažujte ich do toho, aby si sami navrhli úroveň kvality svojej práce, ktorá je výhodná pre podnik a únosná pre pracovníka.
- Keď sa veci kazia, skúste sa pracovníkov pýtať (nie navrhovať), čo sa kazí a prečo. Snažte sa spoločne nájsť riešenie, ako by sa takáto chyba dala v budúcnosti predchádzať. Chyby a omyly používajte vždy na to, aby ste sa z nich niečo naučili. To pracovníkom pomôže sústrediť sa na samotnú prácu, nie na naháňanie “alibi”.
- Vyhľadávajte drobné úspechy, veci, ktoré sa pracovníkom podarili. Robte to priebežne, každý deň a každý týždeň. Snažte sa posunúť atmosféru od odhaľovania a korekcie chýb smerom k chváleniu a odmeňovaniu správnych rozhodnutí. To u pracovníkov zapríčiní hrdosť z práce a rýchlejšie a trvanlivejšie zlepšenia.
3,012 total views, 2 views today