Bez správneho tréningu a vedenia nezvýšite výkonnosť pracovníkov!

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je zo SuperTipu 7 (2002).

Manažér by sa nikdy nemal celkom vybrať z dennej rutiny, pretože čoskoro stratí cit pre podnikanie v danom prostredí.

Je to krok, ktorý sa dotkne každého podnikateľa a malého podniku – ako pribúda zákaziek, musí majiteľ alebo manažér čoraz viac práce presúvať na svojich podriadených a sám sa musí venovať strategickým úvahám a udržaniu zákazníkov. Nie všetci podriadení však majú zručnosti potrebné na to, aby sa dobre zhostili úloh, ktoré prebrali od šéfa. A pred šéfom teraz stojí ľudská dilema – prerobiť alebo vynadať?

Kde je príčina?

Podnikateľ alebo manažér by sa nikdy nemal celkom vybrať z dennej rutiny, pretože čoskoro stratí cit pre podnikanie v danom prostredí. Okrem obchádzania zákazníkov by mal aspoň v počiatočných fázach veľa pozornosti venovať aj tomu, aby sa jeho pracovníci zdokonaľovali na úroveň, ktorú od nich bude požadovať, len čo “prinesie” ďalších zákazníkov. “Papierová” kvalifikácia totiž nepostačí; a preto si manažér musí sadnúť, prejsť s pracovníkom jeho očakávaný pracovný proces a zistiť, nakoľko je pracovník schopný ho naplniť. Pritom je dobré držať sa nasledovných 6 zásad:

  1. Podrobne definujte parametre kvalitnej práce. Vytvorte si kontrolný zoznam pre každú úlohu, pre každé oddelenie alebo každú etapu procesu, aby pracovníci vedeli, čo treba urobiť, aby mala práca patričnú úroveň.
  2. Prejdite si tieto zoznamy s pracovníkmi. Podrobne rozoberajte každý bod, v prípade potreby predveďte, ako vyzerá želateľný výsledok. Možnože sami pracovníci prispejú ku zoznamu vlastnými myšlienkami. Dajte im tú možnosť!
  3. Vysvetlite im, prečo je pre vás také dôležité, aby odvádzali dobrú robotu. Vysvetlite im, čo si od výsledkov sľubujete a aké plány máte do budúcnosti. Vysvetlite im, prečo by mali ísť za vašimi cieľmi a čo z toho budú mať oni. Napríklad ak sa vám podarí rozšíriť zákaznícku sieť, budete si môcť dovoliť vyplácať vyššie mzdy a pod. A hovorte aj o nehmotných veciach – o hrdosti z dobrého mena podniku, o spolupatričnosti k “tímu víťazov”. Vytvorte prepojenie medzi tým, čo nosíte v hlave a v srdci, s obsahom vašich kontrolných zoznamov. Takto pracovníci pochopia, že od nich nežiadate žiadne výstrelky, ale že za tým “úletom” je metóda.
  4. Neskôr sa ich pýtajte, ako sa im robí s kontrolnými zoznamami. Pomáhajú im odovzdávať dobrú robotu, alebo veci zbytočne komplikujú? A ak komplikujú, ako ich treba upraviť? Inými slovami, zaangažujte ich do toho, aby si sami navrhli úroveň kvality svojej práce, ktorá je výhodná pre podnik a únosná pre pracovníka.
  5. Keď sa veci kazia, skúste sa pracovníkov pýtať (nie navrhovať), čo sa kazí a prečo. Snažte sa spoločne nájsť riešenie, ako by sa takáto chyba dala v budúcnosti predchádzať. Chyby a omyly používajte vždy na to, aby ste sa z nich niečo naučili. To pracovníkom pomôže sústrediť sa na samotnú prácu, nie na naháňanie “alibi”.
  6. Vyhľadávajte drobné úspechy, veci, ktoré sa pracovníkom podarili. Robte to priebežne, každý deň a každý týždeň. Snažte sa posunúť atmosféru od odhaľovania a korekcie chýb smerom k chváleniu a odmeňovaniu správnych rozhodnutí. To u pracovníkov zapríčiní hrdosť z práce a rýchlejšie a trvanlivejšie zlepšenia.

 3,012 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.