Odvaha nie je vrodená črta, ale naša reakcia na situácie – hlavne na tie, ktoré vnímame ako príkoria alebo ohrozenie. To značí, že odvahu neprejavíme, kým sa nedostaneme do situácie, kde potrebujeme robiť pre nás neobvyklé a nepohodlné veci.
V podniku potrebujeme odvahu pri rozhodovaní, pri vysporadúvaní sa s premenlivým prostredím, pri akceptovaní vecí, ktoré sme doteraz nerobili a kde nemáme istotu, že máme potrebné zručnosti či schopnosti. Všetky tieto situácie obsahujú prvok možného zlyhania a zlyhanie je pre ľudí ohrozujúce, pretože priamo napáda ich sebaobraz a niekedy aj bezpečnosť (napr. ak zlyháme, môžeme si zničiť kariéru, prísť o dobré meno, pozíciu či zamestnanie).
Riskantné rozhodnutia s veľkým dopadom sa obvykle robievajú „hore”, ale manažment podniku nemôže zmeny utiahnuť sám. Každý jeden pracovník v podniku je zahrnutý buď do plánovania stratégie alebo do jej realizácie, prípadne do oboch.
Odvaha vašich pracovníkov je priamo úmerná tomu, nakoľko majú pocit, že môžu experimentovať, učiť sa a púšťať sa netradičnými smermi. Čím otvorenejšia a kolaboratívnejšia podniková kultúra, tým odvážnejšie a motivovanejšie bude osadenstvo podniku. Čím transparentnejšia a obojsmernejšia bude komunikácia, tým pružnejšia a prispôsobivejšia bude štruktúra, tým viac sa budú ľudia cítiť zahrnutí do procesu plánovania a tvorby budúcnosti a tým väčšie skoky bude podnik schopný urobiť.
Keď pre ľudí vytvoríte v podniku podmienky, kde skúšanie nového, inovácie a úspešné doťahovanie projektov do konca sa cenia, budú ochotnejšie skúšať nové spôsoby a budú sa menej obávať zlyhania. Na to, aby sa začali správať odvážne, sa najprv potrebujú dostať do situácie, v ktorej to správanie môžu predviesť.
13,507 total views, 3 views today