Ako zvládnuť proces celopodnikovej premeny?

Pri prerábke firemnej stránky www.ibispartner.sk sme úplne zrušili Čitáreň, v ktorej okrem vybraných článkov z Manažéra bolo aj množstvo článkov, ktoré vyšli v našich niekdajších newsletteroch SuperTip a Prezentačné tipy. Keďže niektoré z nich obsahujú ešte aj dnes užitočné informácie a tipy, budeme ich každý piatok v tejto rubrike pravidelne zaraďovať do databázy starších článkov.

Dnešný článok je zo SuperTipu 7 (2003):

Riaditeľ úspešnej firmy si kúpil Harley-Davidson a dozvedel sa, že riziko a úspech v biznise si vyžadujú tie isté zručnosti ako jazda na motorke.

Princípy kalkulácie rizika pri jazde na motorke sa dajú použiť aj ako rada pre podnikových manažérov, ktorí sa snažia riadiť podnik cez všetky tie zmeny a problémy dnešnej ekonomiky.

Pri jazdení na motorke sa používa formulka S-I-P-D-E ako akronym pre prezeraj-identifikuj-predvídaj-rozhodni-vykonaj (Scan, Identify, Predict, Decide and Execute) – základné princípy, ako sa vyhnúť prekážkam na ceste. Tieto princípy môže využiť aj manažér v časoch, keď sa schyľuje k celopodnikovej premene:

1. SCAN / PREZERAJ: Pozeraj dopredu, aby si sa vyhol blížiacim sa nebezpečenstvám.
Motorkári sa učia pozerať 12 až 14 sekúnd dopredu pred svoju terajšiu pozíciu. Najviac sa sústreďujú na bezprostredne hroziace nebezpečenstvá, ale pozorujú aj cestu ďalej vpredu, aby sa vedeli prichystať.

A rovnako sa manažér musí postarať, aby najbližšie 3-4 mesiace boli dobre naplánované a zabezpečené. Aby však zabránil tomu, že sa podnik slepo vrúti do záhuby číhajúcej za najbližšou zákrutou, musí sa manažér pozerať aj viac dopredu – obvykle 12 až 14 mesiacov.

Takisto manažér ako motocyklista sa musia zameriavať navonok a musia mať dosť široký uhol pohľadu, aby zabrali čo najviac z reality. V posledných rokoch mnoho podnikov padlo práve kvôli tomu, že im chýbal dlhodobý výhľad. Sústredili sa len na maximalizáciu krátkodobých ziskov a v mnohom prípade sami obetovali tie pozície, ktoré im mohli zabezpečiť úspech v budúcnosti.

2. IDENTIFY / IDENTIFIKUJ: Definuj si tak príležitosti, ako aj ohrozenia.
Každý dobrý motorkár vie, že potrebuje „alternatívnu cestu“, ak sa chce vyhnúť možným prekážkam. Mnoho podnikov sa však ešte stále veľmi nezaoberá možnými ohrozeniami a preto im chýbajú zdroje potrebné pre rozsiahlu podnikovú premenu, keď sa objavia prvé prekážky jej implementácie.

Manažér pri premene potrebuje nielen vidieť možné ohrozenia, ale aj príležitosti, ktoré by vedeli podnik posunúť želateľným smerom. Vo veľkých podnikoch máva vrcholový manažment k dispozícii skúsený riadiaci tím, ktorý ho na takéto možnosti upozorní. Počas procesov premeny však práve tento tím môže mať vnútorné ťažkosti, obavy a môže hrať mocenské boje a nebude schopný objektívne poradiť.

3. PREDICT / PREDVÍDAJ: Odhadni dopad zistených príležitostí a ohrození.
Pre motorkára je jednoduché predvídať, čo sa stane, pretože to jeho kožka sa nalepí na vozovku, ak nezbadá prekážku. Manažér sa v takom ohrození nenachádza a preto často „zamrzne“ a snaží sa odškriepiť skutočnosť. Jeho podnik takto prehliadne príležitosti, ktoré by ho dostali z ťažkej situácie. Prichádza o čas i peniaze, pretože si nenamodeloval, ako môže z danej situácie ťažiť.

4. DECIDE / ROZHODNI: Vyber si cestu, ako sa vyhnúť prekážke alebo ako využiť príležitosť.
Aj motorkár môže spomaliť a opatrne obmanévrovať prekážku. Tak sa chystá na to, čo urobí, až sa prekážka priblíži na dosah. Ide o hru „čo ak“. Alebo môže pridať, aby sa rýchlo vyhol prekážke alebo využil príležitosť.

5. EXECUTE / VYKONAJ: Urob na základe rozhodnutia opatrenia, aby si sa vyhol prekážkam alebo využil príležitosť.
Pre mnohých manažérov je to ako prestať s fajčením – je omnoho ľahšie odložiť to na zajtra. Ale keď premeškajú ten správny okamih na opatrenia, nepomôže im ani sebalepšia identifikácia príležitostí a ohrození, prípadne vytvoremie alternatív postupu. Zmeškajú správny okamih – a premeškajú možnosť úspešnej podnikovej premeny.

Takmer každý sa naučí jazdiť na motorke po rovnej ceste. Takisto takmer každý manažér dokáže viesť podnik, ak má na predaj nadradený výrobok a jeho trh sa rozvíja. Ale metóda SCAN, IDENTIFY, PLAN, DECIDE a EXECUTE mu pomôže, keď začne byť cesta hrboľatá, keď sa trh rozpadne alebo kríza donúti podnik zmeniť smer.

 1,757 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.