Ako zmeniť negatívnu podnikovú kultúru

Môžete mať tie najlepšie talenty na svete, ale nepomôže to, ak máte rozloženú alebo nevhodnú podnikovú kultúru. A kým lídri nedokážu “vyhlásiť” podnikovú kultúru, rozhodne ju dokážu ovplyvniť – a ak sa o to nepokúsia, odsudzujú sa na zlyhanie!

Viceprezident Adobe pre severnú Európu Gavin Mee má skúsenosti s tým, ako dramaticky zalomiť upadajúcu trajektóriu podnikovej kultúry. Tu sú jeho zistenia:

“Rád mám okolo seba vysoko motivovaných ľudí, ktorí horia pre to, čo robia. To sú dve veci, ktoré skutočne potrebujete – mať nadšenie a nasadenie. Chcem kandidátov, ktorí sa neboja inovovať a skúšať rôzne veci, a takých, ktorí sa stále snažia zahŕňať do vecí aj iných.” — Gavin Mee

“V dvoch organizáciách, pre ktoré som kedysi pracoval, som musel veľa meniť práve kvôli tomu, že podniková kultúra bola negatívna. Prevládal nedostatok spolupráce medzi jednotlivými útvarmi, priveľký dôraz sa kládol na výsledky a význam sa pripisoval len malému počtu ľudí. V takýchto situáciách začnú ľudia obvykle špekulovať o organizačnom redizajne – lenže to bolo to posledné, do čoho som sa chcel púšťať. Miesto toho som popracoval na troch cieľoch.

Prvou úlohou bolo prekomunikovať podnikovú kultúru, jej DNA a históriu.  Tonie je vec PowerPointu, ale ľudí. Na svojom súčasnom mieste som v prvých troch týždňoch urobil 104 individuálnych rozhovorov. V nich som ľuďom pripomínal, ako sa podnik dostal tam, kde je dnes, a čo všetko úžasné už pre zákazníkov urobil.

K druhej úlohe ma inšpiroval Benjamin Zander, hudobný riaditeľ Bostonského filharmonického orchestra, ktorého som mal to šťastie kedysi stretnúť. Spolu so svojou ženou, terapeutkou Rosamund Stone Zander, napísali knihu The Art of Possibility, v ktorej sa venujú tomu, ako dodať ľuďom pozitívne presvedčenie. Hlavná správa je, že ak doterajšie vedenie nebolo dobré a ľudia sú nesmierne negativisticky naladení a stratení, potrebujú pochváliť. 

Poslednou úlohou bolo urobiť zo zákazníkov tú hnaciu silu, ktorá presadzuje zmeny, ktoré chcete zaviesť. Ak sa vaše zásahy neorientujú podľa zákazníkov, tak pravdepodobne idete nesprávnym smerom.”

Tri rady:

  1. Sústreďte sa na to, čo už ľudia dosiahli. Pod všetkou tou negativitou a nedôverou sa pravdepodobne predsa len skrýva nejaká hrdosť na to, čo sa už dosiahlo. Pripomeňte ju ľuďom. Pripomeňte im, že časy boli aj lepšie.
  2. Povzbuďte svojich ľudí. Negativita má tendenciu šíriť sa. Reagujete na ich negativitu tým, že k nej pridávate svoju vlastnú? Keď ľudí pochválite a podporíte, dokážete zvrátiť alebo aspoň zastaviť negatívnu špirálu.
  3. Prehĺbte napojenie na zákazníkov. Nič nezruší negativitu tak rýchlo ako pocit, že robíte dobrú prácu pre niekoho, kto to oceňuje.

Podľa Adama Galea.

 1,543 total views,  2 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.