Ako z pracovníkov urobiť samoriadenú pracovnú silu?

Napriek bežným presvedčeniam nie je samoriadenie mimoriadna schopnosť, ktorou disponuje len pár vyvolených, ako napríklad Mark Zuckerberg. Je to spôsob vnútorného nastavenia a zručností, ktorý sa možno naučiť.

V starých časoch manažéri robili všetky rozhodnutia, kontrolovali prácu ľudí a hovorili im, čo, kedy, kde a ako urobiť. Ale tento „inštruktážny“ spôsob riadenia sa dnes už nehodí. Dôvodom sú jednak rýchle zmeny v technológiách, rýchle zmeny v prostredí, takže podriadený často má lepší cit pre svoju prácu ako jeho nadriadený, a navyše pracovná sila sa dožaduje spolupráce a vyváženia súkromia a práce.

A práve pre tieto dôvody treba dnes ľudí naučiť, ako riadiť sám seba, aby dokázali stanovovať priority, preberať iniciatívu a nezávisle riešiť problémy.

Tak, ako manažéri potrebujú rozvoj, potrebujú ho aj samoriadení pracovníci. V nedávno doplnenej knižke Self Leadership and the One Minute Manager rozoberajú Ken Blanchard, Susan Fowlerová a Laurie Hawkinsová tri základné zručnosti, ktoré ľudia pri samoriadení potrebujú: naučiť sa spochybňovať predpokladané obmedzenia, využívať svoje momenty moci a získať to, čo potrebujú pre úspech.

1. Spochybňujte predpokladané obmedzenia

Prvá zo zručností samoriadenia je spochybniť predpokladané obmedzenie, teda presvedčenie založené na tom, čo niekto niekedy povedal, alebo čo sme sami kedysi zažili a čo dnes obmedzuje našu schopnosť robiť nové skúsenosti.

Napríklad sa traduje príbeh predavača v Nordstrome, od ktorého zákazník chcel parfém, čo nemali v ponuke. Miesto toho, aby odmietol, spýtal sa predavač, ako dlho bude zákazník ešte v obchode, a medzitým skočil do iného obchodu, kúpil požadovaný parfém, zabalil ho do darčekového papiera Nordstromu a predal – a vyrobil tak nadšeného zákazníka, ktorý propagoval Nordstrom ďalej.

2. Aktivujte svoje momenty moci

Druhá zručnosť je naučiť sa, ktoré sú naše momenty moci – moc vedomostí, osobná moc, vzťahová moc, výkonná moc alebo moc pozície – a využívať ich.

Napríklad mnoho ľudí predpokladá, že nemôžu dosiahnuť nijakú zmenu alebo ovplyvniť výsledok, ak nie sú v pozícii prikázať ju. Predpoklad, že nedokážete nič zapríčiniť len preto, že to nemáte v opise práce, je samonastolené obmedzenie. Matka Tereza predsa tiež nepotrebovala úžasnú kariéru alebo vysokú pozíciu v cirkvi na to, aby tým najchudobnejším vrátila aspoň aký-taký pocit dôstojnosti.

3. Zabezpečte si to, čo potrebujete pre úspech

Tretia zručnosť spočíva v zistení, čo potrebujete na dosiahnutie úspechu – a ak medzi „mám“ a „potrebujem“ je rozdiel, preklenúť ho s pomocou iných – ak nemám zručnosť alebo spôsobilosť, môžem si nájsť niekoho, kto ma to naučí; ak sa bojím, že nevydržím, nájdem si niekoho, kto ma bude povzbudzovať a nedovolí mi cúvnuť; ak mi chýba rozhľad, spojím sa s niekým, kto mi bude osvetľovať súvislosti.

Takýmto spôsobom dokáže každý pracovník prevziať vyššiu kontrolu nad svojou výkonnosťou – ale aj nad svojou kariérou. Organizácie, ktoré samoriadenie podporujú, si tým zabezpečujú, že líderstvo nie je len záležitosť „tých tam hore“, ale sa deje všade, na všetkých úrovniach organizácie.

 5,074 total views,  6 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.