Mnohí pracovníci sa sťažujú na svojich šéfov. Nuž, môžu sa sťažovať, môžu rezignovať alebo sa doženú do vnútornej výpovede – alebo sa pokúsia niečo urobiť. Koniec-koncov, na nadriadeného ste odkázaní, musíte s ním spolupracovať. A aby ste boli na pracovisku spokojní, musí spolupráca so šéfom byť prijateľná.
Prieskumy ukazujú, že len malá menšina pracovníkov je so svojím šéfom spokojná. Veľmi často je to zapríčinené tým, že sa podriadený stiahne do roly obete. “Keby nebolo môjho šéfa, ja by som…” Takýto postoj vás však len čoraz hlbšie potápa do nespokojnosti. Ako obeť nemôžete nič zmeniť. Vinu za zlý stav automaticky prisudzujete niekomu inému a očakávate od neho, že práve on niečo podnikne.
Príčiny zlých vzťahov medzi šéfom a podriadeným možno nájsť na oboch stranách: tak u podriadeného, ako aj u šéfa. Ťažko povedať, kto tieto zlé vzťahy zapríčinil. Podriadený to nikdy nemá ľahké. Pozícia šéfa sa spája s mocou a autoritou a to môže u podriadeného vyvolať odpor, pokiaľ mal v minulosti zlé skúsenosti s autoritami (napr. rodičia, učitelia a pod.). Možno všeličo, čo dnes tak ťažko prežívate, vôbec nemá nič do činenia s vaším šéfom. Nepripomína vám šéf len niekoho z vašej minulosti?
Čo však možno urobiť, aby sa zlepšili naše vzťahy s nadriadeným?
Šéf ako zákazník
Pokiaľ sa na šéfa dokážete pozerať ako na odberateľa vašej práce, môže to váš vzťah podstatne zmeniť. Možno ešte stále budete túžiť po lepšom šéfovi, ale je váš zákazník a zákazník je koniec-koncov najdôležitejší článok v biznise. Ako dodávateľ sa nemusíte automaticky poklonkovať a podriaďovať. Kto sám seba znižuje, dožije sa toho aj od druhých.
Zistite, čo váš šéf od vás potrebuje a ako mu to môžete dodať. Urobte si “prieskum trhu”. Čo sú špecifické potreby vášho šéfa? Každý vzťah sa zakladá na reciprocite a čím viac viete poskytnúť, tým viac môžete aj požadovať. Zlepšite svoj “zákaznícky servis”!
Šéf ako počasie
Nadriadený je ako počasie – niekedy dobré, niekedy zlé. Na počasí, žiaľ, tiež veľa nezmeníme. Angličania na to však majú vhodnú repliku: “Nie je zlé počasie, je len nevhodné oblečenie!” Skúste sa to urobiť ako oni: akceptujte šéfa takého, aký je, a snažte sa len zistiť, ako by ste s nim vedeli lepšie vyjsť. Ako by ste sa “obliekli” do zlého počasia? Čo môžete urobiť, aby vám šéf nešiel až natoľko na nervy? Zažili ste už situácie, kde ste sa voči svojmu šéfovi úspešne presadili? Aké stratégie ste vtedy použili? Vyviňte si formou pokus-omyl vhodné správanie: keď jedno nezaberie, zaberie druhé…
Nečakajte, až príde za vami
Mnoho pracovníkov vyčkáva, že iniciatívu za utváranie vzájomného vzťahu prevezme šéf. Potom sa však vzťah môže vyvinúť spôsobom, ktorý vám nevyhovuje… Preto je lepšie sám od seba ísť za šéfom a trošku si “zakonverzovať”. Pochváľte veci, čo sa vám na ňom páčia. Zistite si, aké potreby a záujmy má, a zariaďte sa podľa toho. Hovorí sa tomu “riadenie zdola”!
Konaj dobro a hovor o tom
Toto pravidlo pre úspešnú kariéru je síce bradaté, ale ešte stále funguje. Ak na šéfa pozerám ako na svojho zákazníka, musím sa mu vedieť aj “predať” – predviesť svoje výhody, ak chcem výhody od neho. Hovorte o tom, čo sa vám podarilo dosiahnuť. Hovorte o tom, ako ste to dosiahli. Pripomínajte šéfovi a iným dôležitým osobám svoje minulé úspechy. Vykresľujte sa v priaznivom svetle. Ale pozor – neprežeňte to, aby vás neociachovali na chválenkára!
Kvapka vyhlbuje kameň nie svojou silou, ale častým padaním
Keď vám niečo prekáža, otvorene o tom hovorte a nevzdávajte sa, ani keď napoprvýkrát nič nedosiahnete. Obvykle mávajú šéfovia veľa roboty a od podriadených tiež počúvajú len o problémoch… Malá výčitka sa často v hektike dňa stratí. Keď však človek počuje niečo viackrát, zostane mu to “visieť” v pamäti a skôr bude ochotný niečo podniknúť. Nevzdávajte sa a hovorte o veci častejšie. Hovorí sa tomu aj technika obohratej platne…
Keď neviete preraziť, stupňujte tlak
Keď ste už bezúspešne vyskúšali všetky možnosti, choďte k šéfovmu šéfovi. Ale pozor – je to skutočne posledný prostriedok, pretože nadriadení zvyknú reagovať veľmi podráždene na to, keď ich pracovníci obídu. Rozumné je informovať ich teda o vašom úmysle ešte skôr, než vyhľadáte ich nadriadeného.
Ak niečo chcete, podložte to argumentmi
Mnohí nadriadení sú zruční rečníci. Preto sa na rozhovor so šéfom patrične pripravte. Vyjasnite si, čo chcete dosiahnuť. Podložte svoje tvrdenia neotrasiteľnými argumentmi. Pripravte si aj argumentáciu na možné šéfove námietky. A nezhrbte sa pod prvým útokom, dobojujte do konca! V najhoršom prípade nič nedosiahnete – potom zmeňte taktiku napr. na obohratú platňu.
Svojho šéfa ste si vybrali sami
Koniec-koncov ste si vybrali podnik, pre ktorý pracujete. Koniec-koncov zostávate v jeho oddelení. Tak keď už ho neviete nijako zvládnuť, ešte vždy môžete odísť. Ak teraz poviete, že voľné miesta nerastú na stromoch, máte v ruke skutočne zlé karty. Vnútri sa považujete za neplnoprávneho a budete sa vždy hájiť len s malou priebojnosťou. Radšej si urobte sebaanalýzu a zistite, kde máte svoje silné stránky, svoje USP (konkurenčnú výhodu). Keď šéf zistí, že laškujete s inými podnikmi, možno ho to tiež pohne k rozvážlivosti – inak príde o dobrého zamestnanca, o ktorého majú záujem aj inde!
Aktívne budujte networking
Vytvorte si pevné vzťahy k odborným kolegom, diskutujte a nadväzujte kontakty. V prípade problémov vás podržia. Veľmi užitočné sú siete (network) mimo podniku, pretože podstatne zdvíhajú vašu cenu na trhu práce. Networking je dôležitý nielen pre kariéru, ale aj pre pracovný a osobný úspech.
Zdroj: Ingo Th. Krawiec, Krawiec Consulting
1,952 total views, 6 views today