Niekedy si potrebujeme získať kolegov z nášho alebo iných útvarov – a pritom nemáme nad nimi nijakú riadiacu právomoc. Hovorí sa tomu „leading across“ alebo „leading peer-to-peer“- riadenie na tej istej úrovni.
Sedem zásad nám pomôže ovplyvňovať našich kolegov:
Poznaj, dodržiavať a doťahuj líderský cyklus
Líderský cyklus začína skutočným záujmom a končí úspechom. Jeho jednotlivé etapy sú záujem o ľudí (lebo ľudia idú vždy za tým, kto zvyšuje ich vlastné schopnosti), zisťovanie (hodnôt a hnacej sily kolegov), úcta (zistenie a podporovanie/rozvíjanie silných stránok každého z našich kolegov, predpokladanie dobrého úmyslu a otvorenosť voči ich obavám a nápadom), prispievanie (pridávanie hodnoty ľuďom okolo nás, zvyšovanie ich vlastnej hodnoty), verbalizácia (opakované potvrdzovanie ľudí okolo nás, ktoré im pomáha prekonať pochybnosti a dostať zo seba to najlepšie), vedenie (ovplyvňovanie ľudí, dodávanie im schopnosti konať) a úspech (zvíťazenie pomocou ľudí).
Ani jeden krok z tohto cyklu nemožno preskočiť alebo ukrátiť – a to si vyžaduje od nás čas.
Úspešných ľudí podporuj miesto toho, aby si s nimi súťažil
Pre podniky je úspech celého tímu dôležitejší ako úspech jednotlivca. Preto podporujeme našich spoločníkov v tíme a pomáhame im dosahovať, pretože oni nám tiež pomáhajú dosahovať.
Buď priateľ
Udržiavajme s kolegami dobré vzťahy, pretože dobré vzťahy sú predpokladom k úspešnému ovplyvňovaniu.
Vyhýbaj sa politikárčeniu
Ľudia, ktorí politikárčia, sú hnaní svojou túžbou dostať sa dopredu, nie snahou o výnimočný výkon, produktivitu, tímovú prácu alebo udržateľnosť. Preto treba zostať sebou samým a nikdy ostatných nedať na nižšiu prioritu ako naše vlastné plány. Inak sa nám to vráti aj s úrokmi neskôr, keď ich spoluprácu budeme zúfalo potrebovať.
Rozširuj svoj okruh známych
Keď potrebujeme dosahovať, môžu byť naši známi dôležitým zdrojom pomoci a podpory. Navyše aj oni majú svoj okruh známych a ak sme s nimi v dobrom kontakte („buď priateľ“), ochotne nám ho poskytnú. John Maxwell: „Každý priateľ, ktorého máš, má priateľa, ktorého nemáš.“
Nech vyhrá najlepší nápad
Nepresadzujme za každú cenu svoju hlavu. Nesnažme sa vyhrať za každú cenu – snažme sa, aby náš tím vyhral. Ako tímoví hráči potrebujeme rozpoznať, kedy dokážeme priniesť pridanú hodnotu a kedy sa potrebujeme stiahnuť, pretože pridanú hodnotu prináša práve niekto iný.
Netvárme sa, že sme dokonalí
Ľudia nemajú radi dokonalosť – núti ich cítiť sa ako niečo „menej“. Priznajme si chyby, nechajme si poradiť, nesnažme sa robiť u ostatných dobrý dojem za každú cenu, učme sa od iných a sústreďme sa miesto nášho sebaobrazu na vec.
10,235 total views, 6 views today