Ako urobiť pracovisko motivujúcejším?

Ak ste pracovali dlhšiu dobu, istotne ste sa stretli so šéfom, ktorý si privlastnil výsledky práce svojho podriadeného a zožal za ne slávu. Alebo s nadriadeným oslavovaným za výsledky, ktoré vznikli napriek nemu, nie vďaka nemu…

A istotne ste sa stretli aj so zamestnancami, ktorí na svojom podniku nevedeli nájsť nič dobré, na všetko reagovali primárne negatívne a keď šlo o spoločné výsledky, skôr zavadzali ako prispievali – ale na konci dostali presne rovnaké odmeny ako ľudia, čo si všetko poctivo „odmakali“. To nevyzerá veľmi spravodlivo, nie?

Externí poradcovia to poznajú: prídu do podniku, sú v kontakte s pracovníkmi, chvália ich výsledok spolupráce, no pracovník sa spýta: „A myslíte, že môj šéf to vidí? Že vie o tom, čo sa mi podarilo?“ Možno by bolo načase, aby si riadiaci pracovníci vytvorili rutinu priebežného zbierania informácií o tom, ako sa darí ich podriadeným… Potom by sa podriadení nemuseli chodiť chváliť, ani by nemuseli tráviť svoj čas špekulovaním, či si niekto vo firme vôbec všíma, čo robia a ako prispievajú k celopodnikovému výsledku.

Je nemysliteľné presúvať na pracovníkov povinnosť starať sa o to, aby si nadriadený alebo iní ľudia všímali hodnotu, ktorú podniku prinášajú, a patrične ju ocenili. Miesto toho by sa mali sústreďovať na prinášanie väčšej a väčšej hodnoty, nadriadený by mal ich výkon sledovať, chváliť alebo korigovať, odmieňať a starať sa o to, aby sa úpravou v správaní a zvyšovaním odbornosti stávali zdrojom väčšieho a väčšieho prínosu pre podnik.

Ako sa posunúť od dnešnej „slepoty“ voči výkonom podriadených k väčšej adresnosti? Aubrey C. Daniels navrhuje nielen pre nadriadených týchto sedem jednoduchých krokov:

  1. Urobte si úlohu z toho, že každý deň nájdete na práci niekoho iného niečo, čo sa vám páči. A povedzte mu to.
  2. Strávte viac času načúvaním iným než hovorením o sebe a tom, čo sa vám podarilo.
  3. Pýtajte sa na to, čo sa podarilo ostatným, a zisťujte, kto sa na tej veci podieľal, koľko snahy musel daný človek investovať a prečo postupoval tak, ako postupoval „“Ako sa ti to podarilo?“)
  4. Nájdite si čas na to, aby ste ocenili svoje vlastné výsledky. Predstavte si, že sa vám niekto pozerá cez plece, a vychutnajte si pocit, ako sa vám niečo podarilo a čo ste dosiahli. Budujte svoju vlastnú hrdosť na seba.
  5. Správajte sa stále tak, že by vaša mama bola na vás hrdá.
  6. Neberte sa príliš vážne.
  7. Snažte sa nájsť niečo humorné aj v tých najťažších pracovných situáciách. Smejte sa často a postarajte sa, aby sa aj ostatní usmievali, keď od nich odchádzate.

 

 19,728 total views,  1 views today

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.