Ak ste pracovali dlhšiu dobu, istotne ste sa stretli so šéfom, ktorý si privlastnil výsledky práce svojho podriadeného a zožal za ne slávu. Alebo s nadriadeným oslavovaným za výsledky, ktoré vznikli napriek nemu, nie vďaka nemu…
A istotne ste sa stretli aj so zamestnancami, ktorí na svojom podniku nevedeli nájsť nič dobré, na všetko reagovali primárne negatívne a keď šlo o spoločné výsledky, skôr zavadzali ako prispievali – ale na konci dostali presne rovnaké odmeny ako ľudia, čo si všetko poctivo „odmakali“. To nevyzerá veľmi spravodlivo, nie?
Externí poradcovia to poznajú: prídu do podniku, sú v kontakte s pracovníkmi, chvália ich výsledok spolupráce, no pracovník sa spýta: „A myslíte, že môj šéf to vidí? Že vie o tom, čo sa mi podarilo?“ Možno by bolo načase, aby si riadiaci pracovníci vytvorili rutinu priebežného zbierania informácií o tom, ako sa darí ich podriadeným… Potom by sa podriadení nemuseli chodiť chváliť, ani by nemuseli tráviť svoj čas špekulovaním, či si niekto vo firme vôbec všíma, čo robia a ako prispievajú k celopodnikovému výsledku.
Je nemysliteľné presúvať na pracovníkov povinnosť starať sa o to, aby si nadriadený alebo iní ľudia všímali hodnotu, ktorú podniku prinášajú, a patrične ju ocenili. Miesto toho by sa mali sústreďovať na prinášanie väčšej a väčšej hodnoty, nadriadený by mal ich výkon sledovať, chváliť alebo korigovať, odmieňať a starať sa o to, aby sa úpravou v správaní a zvyšovaním odbornosti stávali zdrojom väčšieho a väčšieho prínosu pre podnik.
Ako sa posunúť od dnešnej „slepoty“ voči výkonom podriadených k väčšej adresnosti? Aubrey C. Daniels navrhuje nielen pre nadriadených týchto sedem jednoduchých krokov:
- Urobte si úlohu z toho, že každý deň nájdete na práci niekoho iného niečo, čo sa vám páči. A povedzte mu to.
- Strávte viac času načúvaním iným než hovorením o sebe a tom, čo sa vám podarilo.
- Pýtajte sa na to, čo sa podarilo ostatným, a zisťujte, kto sa na tej veci podieľal, koľko snahy musel daný človek investovať a prečo postupoval tak, ako postupoval „“Ako sa ti to podarilo?“)
- Nájdite si čas na to, aby ste ocenili svoje vlastné výsledky. Predstavte si, že sa vám niekto pozerá cez plece, a vychutnajte si pocit, ako sa vám niečo podarilo a čo ste dosiahli. Budujte svoju vlastnú hrdosť na seba.
- Správajte sa stále tak, že by vaša mama bola na vás hrdá.
- Neberte sa príliš vážne.
- Snažte sa nájsť niečo humorné aj v tých najťažších pracovných situáciách. Smejte sa často a postarajte sa, aby sa aj ostatní usmievali, keď od nich odchádzate.
19,728 total views, 1 views today