Dobrým komunikátorom sa môže človek buď narodiť, alebo stať. Nakoľko efektívne a ľahko komunikujete, záleží totiž nielen od vrodených vlastností, ale aj od životných skúseností a situácií, ktoré ste museli preskákať. Pokiaľ ste teda nemali to šťastie dostať do vienka výrečné ústa, prečítajte si nasledovné podnety na rozmýšľanie – a berte ich skutočne len ako podnety! Najlepší komunikátor je totiž taký, ktorý si komunikačné techniky „pristrihol“ na vlastné silné stránky…
Dávajte si pozor na spôsob, akým rozprávate
Metafory sa v reči používajú na to, aby sme svoje myšlienky priblížili ostatným ľuďom pomocou prirovnania so svetom, ktorý poznajú. Mnohí „motivační“ riadiaci pracovníci si však navykli používať silné alebo militantné metafory, ktoré majú „napružiť“ ich ľudí. Prirovnania ako „poďme robiť zákopovú vojnu“ alebo „zadupeme konkurenciu do prachu“ však svedčia skôr o tom, že komunikátor sa snaží svoje cítenie vtisnúť ostatným, a pôsobia ako klišé. To isté platí pre mnohé športové metafory. Postarajte sa, aby vaša reč bola jasná, zrozumiteľná a autentická. Len tak vám váš tím uverí, že to myslíte skutočne úprimne.
Odpovedajte na realitu, nie na jej interpretáciu
Často na iného človeka „reagujeme“ na základe nejakej skúsenosti z minulosti. Pokiaľ sa necháme strhnúť emóciami (napríklad naším pocitom, že náš partner „to predsa nemôže myslieť úprimne, on je prefíkaný a snaží sa mi podlizovať“), nesprávame sa adekvátne k situácii, ale k našej interpretácii situácie. A interpretácie – čuduj sa svete! – bývajú niekedy aj nesprávne… Preto by sme si mali uvedomiť, na ktoré témy alebo situácie zvykneme reagovať emocionálne, a potom si pre ne vytvoriť „náhradnú rutinu“ racionálnej reakcie.
Počúvajme druhých
Často sa stáva, že nepočúvame, čo nám druhí ľudia hovoria, lebo si už pripravujeme v duchu odpoveď, alebo sa nám nepáči spôsob, ako s nami hovoria. Koncentrujte sa skôr na samotnú správu a nenechajte sa odpútať. Snažte sa pochopiť toho druhého – a snažte sa o to najviac vtedy, keď vám je situácia nepríjemná. Nedávajte najavo, že nesúhlasíte. Snažte sa z času na čas sumarizovať, čo ten druhý povedal – ubezpečíte sa, že ste porozumeli, a jemu vyšlete signál, že ho beriete vážne.
Pozor na reč tela!
Náš postoj, pohyby, tón hlasu a oči napovedia viac než naše slová. Mali by sme sa postarať, aby náš postoj, gestikulácia, mimika, hlas, dýchanie, napätie svalstva a pohyby boli vždy v súlade s významom našich slov, alebo ho aspoň dopĺňali. Neprekrižujte si ruky a nohy, nevytvárajte medzi sebou a druhými bariéry, nemračte sa – uvoľnite sa!
Spätná väzba
Mnohí z nás zjemňujú svoju spätnú väzbu, len aby nevyvolali konflikt – žiaľ, na úkor presnosti. Pokiaľ musíte niekoho kritizovať, kritizujte konkrétne situácie a jeho konkrétnu reakciu v danej situácii. Nehovorte „máš nesprávne postoje“ alebo „správaš sa hrozne“, ale povedzte radšej „keď niečo neurobíš, vyhýbaš sa mi pozrieť do očí a zvykneš hovoriť len na pol kútika úst – ja potom mám pocit, že ti je to celkom fuk; potreboval by som pochopiť, prečo to robíš…“
Nezabúdajte na kladnú spätnú väzbu! (Mnohí šéfovia zabúdajú.) Ale spájajte ju takisto vždy s istou situáciou alebo výsledkom. Nechváľte, pokiaľ niet čo chváliť, ale chváľte, keď je príčina!
Tie nepríjemné konflikty…
V konfliktoch sa snažte vždy identifikovať a osloviť hlavných zúčastnených. Otvorene s nimi hovorte o situácii, ale len v dvojici alebo v malej skupinke. Postarajte sa, aby všetci účastníci takéhoto stretnutia vopred vedeli, o čom sa bude hovoriť. Stanovte základné pravidlá o neatakovaní a nezosmiešňovaní. Používajte mierne, nezádrapčivé formulácie ako „cítim…“ alebo „zdá sa mi, že…“ Stále zdôrazňujte, že osobné útoky a obviňovanie nikam nevedú. Pokúste sa zistiť spoločný záujem znesvárených strán a veďte ich k tomuto cieľu. Nevyvíjajte nátlak na rýchle rozhodnutie, radšej sa k riešeniu problému vráťte neskôr.
Porady
Na porady sa pripravte: plánujte agendu, rozdajte ju účastníkom porady a potom ju počas porady dodržiavajte (alebo si odchýlku od plánu nechajte schváliť celou skupinou). Počas porady povedzte, aký je jej cieľ, vyzvite účastníkov, aby prispievali s návrhmi a moderujte diskusiu. Na konci porady rekapitulujte hlavné body a dohody. Začínajte a končite porady podľa plánu.
Ako zvládnuť záplavu informácií
Vyhľadávajte notifikácie, výťahy alebo excerpty s kľúčovými informáciami. Uchovávajte si len informácie potrebné pre projekt, na ktorom pracujete. Ujasnite si, ktoré informácie potrebujete, ak chcete dosiahnuť cieľ. Uvedomte si, že nemusíte všetko okamžite vedieť, musíte len vedieť, ako sa k daným informáciám dopracujete v okamihu, keď budú potrebné. Z knihy si pozrite prvú a poslednú kapitolu a prelistujte si zvyšok, hľadajte grafy a vyobrazenia. Než vyšlete správu na tisíce adries do celého sveta, zvážte, či ju všetci tí ľudia skutočne aj potrebujú… Organizujte si čas a udržiavajte oči na svojich prioritách.
4,811 total views, 12 views today