Nie každé zlyhanie je zlé – niektoré sú aj dobré, pretože pre nás predstavujú cenné príležitosti na poučenie sa. Ak si navyknete nepodarené úlohy, zmarené plány a zlyhania deliť do troch kategórií, pomôže vám to odlíšiť “dobré” zlyhania od tých “zlých”, zbytočných:
- Chyby v bežných rutinách, ktorým sa dalo predísť. Tieto bývajú zapríčinené nevhodným tréningom, nepozornosťou alebo nedostatočnými schopnosťami. Možno ich ľahko odhaliť i napraviť (napr. pomocou kontrolných zoznamov), ale nepatria do kategórie “užitočných”.
- Nevyhnutné zlyhania v komplexných systémoch. Malé procesné chyby sú nevyhnutné, takže je nerozumné považovať ich za zlyhania. Obvykle sa im dá vyhnúť, ak sa dodržiavajú najlepšie postupy a štandardy bezpečnosti.
- Inteligentné zlyhania na hranici známeho. Tieto patria k “dobrým” chybám a spájajú sa s inovatívnym a priebojným myslením. Poskytujú cenné informácie, ktoré vám dokážu zabezpečiť náskok v konkurenčnom boji. Ale ak vaša firma začne experimentovať vo väčšom meradle, ako je potrebné, stávajú sa zlými chybami, pretože odčerpávajú energiu a pozornosť.
6,046 total views, 3 views today