Silicon Valley má svoj mantru: „hodnota neúspechu“. Tá viedla dokonca k vzniku FailCon, konferencie, na ktorej neúspešní podnikatelia môžu rozobrať, prečo tentokrát neuspeli a ako sa tomu nabudúce vyhnúť. Neúspech je úžasná praktická lekcia a keď ju vezmeme za správny koniec, pomáha nám rásť.
Zvyšok sveta však, žiaľ, nie je Silicon Valley a neúspech človeka stigmatizuje. Nie je to ani tak o tom, že „nepodarilo sa mu“, ale že „je babrák“. Hlavne v Európe sa ešte stále na to pozeráme tak, že ak neuspejeme na prvý pokus, sme menejcenní.
Pravda však je, že všetko, čo robíme, sa môže potenciálne premeniť na neúspech. Čo môžeme urobiť, aby sme si voči neúspechu vybudovali odolnosť?
Uznajte, že každá inovácia si vyžaduje neúspechy. Múdrosť narastá z pochopenia, ktoré cesty k úspechu nevedú a prečo. Dnes, ak chce zostať firma konkurencieschopná, je nútená inovovať – a inovácie sú séria pokusov a omylov. Takže ak idete inovovať, musíte sa pripraviť, že zažijete neúspechy. Môžete síce začať drobnosťami a snažiť sa ich vylepšovať v priebehu času, ale tým sa pripravujete o zisky, ktoré vám poskytne dramatická, zásadná inovácia. Takže najjednoduchšie bude preformulovať svoje očakávanie – nie „idem vyrobiť nadradený produkt“, ale „idem vytvoriť nový produkt a sériou pokusov a omylov z neho urobím nadradený produkt“.
Nehanbite sa za svoje neúspechy. Iste, máme nutkanie, aby nás ostatní považovali za dokonalých. To však neznamená, že teraz začneme zametať pod koberec každý neúspech na našej ceste – to nás len urobí zbytočne zraniteľnými. Neúspech nie je neúspech, pokiaľ sme sa z neho dokázali niečo naučiť. Takže jednoduchšie je rozprávať o lekciách, ktoré sme sa naučili, a nenazývať ich hneď neúspechom (to vďačne obstarajú naši konkurenti).
Akceptujte, že zlyhávanie je priebežný proces. Neúspech nie je fenomén „neuspeješ a koniec“. Aj keď vyleziete na horu, nezostanete na vrchole naveky. Musíme prestať jeden zážitok interpretovať ako výpoveď o nás. Máme iné situácie v živote, kde sa nám darí. Ale keď si trúfneme na niečo neobvyklé, môže sa stať, že niečo nedoceníme a zlyháme. Alebo sa zmení náhle prostredie a to, čo sme plánovali, už nie je realizovateľné. Neúspech je súhra mnohých faktorov a my sme len jeden z nich.
Nad situáciou máme len malú alebo nijakú kontrolu; máme však kontrolu nad tým, ako na situáciu zareagujeme. Neúspech jednej svoje mobilnej aplikácie premenil Kevin Systrom na miliardový podnik Instagram. Neúspech internetového obchodu Tote premenil Ben Sibermann na Pinterest. Naučenie sa z neúspechu stojí pri zrode úspechu – ukazuje nám, že nemusíme byť dokonalí, pokiaľ máme úprimnú snahu rásť.
1,997 total views, 1 views today